• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Lindreas
    vackrastarflow skrev 2010-12-18 22:14:42 följande:
    haha japp Jag brukar bryta dem i mindre bitar, smälta chokladen och sen lägga i de salta pinnarna där och blanda ihop. Sen lägger jag dem i muffinsformar. Det salta är jättegott med det söta och "brödet" gör sig väldigt väl med choklad.

I USA (säkerligen på andra ställen också= kan man köpa chokladdoppade pretzels, som är i princip samma sak, bara annan form på pinnarna
    Kan tänka mig att det är gott! Just det salta med chokladen...

I kväll har vi gjort Bountybollar, glöggbollar med pepparkakor och Mozartkulor. Himmelskt gott! I morgon tänkte jag göra minttryffel, får se hur det blir.
  • Blygdläppen
    vackrastarflow skrev 2010-12-18 23:04:45 följande:
    Det är ju just... en klubba

Vanliga knäck är mjuka och sega! Föredrar de lätt framför klubborna.
    Men de har ju för fan kallat den just för knäck!

Fy fan, jag känner mig så himla lurad. I alla dessa år har jag tackat nej till knäck för jag trodde de är svåra att äta.

Känner att hela min barndom är en lögn.
  • Thegran

Har tänkt göra lite julgodis idag, mozartkulor, bountybollar och någon tryffel. Kan man frysa, eller håller de sig till jul om de står i kylen?

• vackrastarflow
    Blygdläppen skrev 2010-12-19 08:18:42 följande:
    Men de har ju för fan kallat den just för knäck!

Fy fan, jag känner mig så himla lurad. I alla dessa år har jag tackat nej till knäck för jag trodde de är svåra att äta.

Känner att hela min barndom är en lögn.
    aww stackars dig!
    Hade klubban varit sådär mjuk som de små är så hade den smält och inte gått att äta som klubba. Ett år gjorde förvisso mamma knäck som blev sådär hård och alla gick runt och sög på knäck på julafton. Jag har sen dess hellre tagit knäcken från spisen för tidigt än för sent

Tycker du ska prova! Det är så lätt att minnas receptet - 2 dl vispgrädde, 2 dl ljus sirap, 2 dl strösocker och 1 dl hackad mandel. Gör kulprov efter ca 15-20 minuter.
  • crimson

Tänkte göra mozartkulor men undrar vilken sorts nougat man ska ta. Mjuk nougat står det i receptet, är det sån där vit som ligger i godishyllan som heter just "mjuk nougat" eller är det "chokladnougat" från bakhyllan?

• nexie

crimson: Jag brukar använda cloettas dubbelnougat, det blir mumma!

• maddan86

Hej!
    har idag gjort leilas rocky road och leilas mandlar från barcelona. mandlarna har jag inte smakat än men rocky road är jag liiite besviken på... tycker att 70% choklad var lite väl starkt tog över smakerna lite tycker jag. Gör jag de igen så kommer jag nog blanda hälften 70% och hälften vanlig marabou mjölkchoklad.... 

• bonsai

Här kommer ett gott recept på Peanutbuttercream: 150g Odense nougat 100g jordnötssmör med bitar 150 g choklad 50g jordnötter o några hela till dekoration. Smält nougat o choklad, vänd ner "smöret" o hacket o häll upp i ischokladformar, dekorera med hela körsnärers. Det står att det ska vara mörk choklad men jag kör vanlig Marabou mjölk choklad.

Svar på tråden JULGODIS!