JULGODIS!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har tänkt göra lite julgodis idag, mozartkulor, bountybollar och någon tryffel. Kan man frysa, eller håller de sig till jul om de står i kylen?
Tänkte göra mozartkulor men undrar vilken sorts nougat man ska ta. Mjuk nougat står det i receptet, är det sån där vit som ligger i godishyllan som heter just "mjuk nougat" eller är det "chokladnougat" från bakhyllan?
Vanlig baknougat!
En mörk chokladfudge som inte är "för söt", även om fudge i sig är sött
http://louisespis.blogspot.com/2010/12/mork-chokladfudge.html
crimson: Jag brukar använda cloettas dubbelnougat, det blir mumma!
Hej!
har idag gjort leilas rocky road och leilas mandlar från barcelona. mandlarna har jag inte smakat än men rocky road är jag liiite besviken på... tycker att 70% choklad var lite väl starkt tog över smakerna lite tycker jag. Gör jag de igen så kommer jag nog blanda hälften 70% och hälften vanlig marabou mjölkchoklad....
Här kommer ett gott recept på Peanutbuttercream: 150g Odense nougat 100g jordnötssmör med bitar 150 g choklad 50g jordnötter o några hela till dekoration. Smält nougat o choklad, vänd ner "smöret" o hacket o häll upp i ischokladformar, dekorera med hela körsnärers. Det står att det ska vara mörk choklad men jag kör vanlig Marabou mjölk choklad.