• Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6
  • Leos och Vincents mamma
    dinana skrev 2009-11-17 11:41:22 följande:
    Så länge man inte har feber och är pigg så tycker jag gått man kan vara ute å röra på sig. Det är ju bra att komma ut när man är förkyld och andas frisk luft, sen behöver man kanske inte gå på föräldramöte eller tjejkväll som jag avbokat just för förkylningen skull nu. Men att gå å handla är ju inte direkt farligt om man inte smittar längre. Står ju om detta på alla sidor på nätet, och jag ringde ju till vc och frågade personligen. Jag skulle aldrig kunna sitta inne bara för lite förkylning.. å skulle jag börja klättra på väggarna här hemma. Har ju både hunnit med Norrköping med Cicci och massa annat skoj.
    Fast man kan ju inte bara tänka på sig själv, att man tycker det är tråkigt att vara hemma. Man måste ju tänka på sina medmänniskor ute oxå som kan bli sjuka.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • LittleMee
    dinana skrev 2009-11-17 11:26:21 följande:
    Kan du inte ringa till vc istället då? bvc har väl bara telefontid på mellan 8-10 typ. eller sjukupplysningen? här är det vaccienring mellan 14-17 idag och torsdag för barn 6 mån-3 år
    Vi gjorde det strax efter jag postade inlägget. De ska ringa upp kl 12.

Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-17 11:29:14 följande:
    www.lio.se kan du läsa vilken tid de har på din vc. De börjar denna vecka.Om du vill veta innehållet så är det nog bara att söka på nätet På vårat bvc kan de inte så mycket om själva vaccinet i sig.Eller vänta nu, har ni flyttat till Lambohov ännu?
    Jag tittade på en hemsidan förra veckan men då stod det inget om småbarn. De kanske har uppdaterat? Jag har sökt på nätet men begriper inget . Vill mera få förklarat om det är nåt som är nytt och om inte vad har de använts till för tidigare.
  • dinana

Jag är nog för ego för det. Bara för att man är sjuk så skall man ju inte bli låst inne. Det var det dummaste jag hört. Det är ju hur nyttigt som helst att komma ut i friska luften. Visst är man så sjuk och har feber och smittas då kan jag ju förstå att man skall hålla sig hemma. Men sitter man hemma hela dagarna så lär man ju knappast bli frisk.

Molly ?061216 (¯`°?. ¸.?°`¯) Leonard ?090519
    dinana skrev 2009-11-17 11:51:09 följande:
    Jag är nog för ego för det. Bara för att man är sjuk så skall man ju inte bli låst inne. Det var det dummaste jag hört. Det är ju hur nyttigt som helst att komma ut i friska luften. Visst är man så sjuk och har feber och smittas då kan jag ju förstå att man skall hålla sig hemma. Men sitter man hemma hela dagarna så lär man ju knappast bli frisk.
    Ut och gå kan du ju göra, men hålla dig borta från människor, du behöver ju inte gpå stan eller handla.
  • LittleMee

Nu har vi pratat med VC. Jag och lillen får vaccinera oss på tosdag men om mitt socker krånglar får jag göra det på sjukhuset. Men däremot får inte sambon göra det. Vet att hans syster fick det när hon följde med sin 5-åring, alltså att en vuxen får ta samtidigt. Räknas inte han då? Jag är också förälder men jag tillhör riskgruppen och får ändå ta.

Hur har det varit för er som tagit?

LittleMee skrev 2009-11-17 11:56:38 följande:
    Nu har vi pratat med VC. Jag och lillen får vaccinera oss på tosdag men om mitt socker krånglar får jag göra det på sjukhuset. Men däremot får inte sambon göra det. Vet att hans syster fick det när hon följde med sin 5-åring, alltså att en vuxen får ta samtidigt. Räknas inte han då? Jag är också förälder men jag tillhör riskgruppen och får ändå ta. Hur har det varit för er som tagit?
    De har gjort åtstramningar på detta nu eftersom flera har tagit det fast de inte ska, så vaccinet har ju tagit slut. Så nu är det BARA barn och riskgrupper som får vaccinera sig. Allmänheten får göra det nästa vecka tror jag det är.
  • dinana
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-17 11:52:50 följande:
    Ut och gå kan du ju göra, men hålla dig borta från människor, du behöver ju inte gpå stan eller handla.
    Nä det var ju det jag menade. Lät på er som jag inte få gå ut för att jag hostar eller är snuvig.. det är ju dock i stort sett alla man möter ute nu tycker jag.
  • Maria84

Nån som vet hur det är ang förkylningen och vaccinering? Vaccinerar de då?

Väntar på att ringa tillbaka till skolsköterskan här ang Liam, måste ju meddela det att han går på pencillin. Så han lär nog inte få ta den på torsdag eller när det var de skulle ta den.

• dinana
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-17 11:59:23 följande:
    De har gjort åtstramningar på detta nu eftersom flera har tagit det fast de inte ska, så vaccinet har ju tagit slut. Så nu är det BARA barn och riskgrupper som får vaccinera sig. Allmänheten får göra det nästa vecka tror jag det är.
    Jasså, här säger de att en förälder kan ta sprutan tillsammans med barnen. Kanske skall ringa å kolla om man kan komma in nu vid 14.
    Maria84 skrev 2009-11-17 13:16:10 följande:
    Nån som vet hur det är ang förkylningen och vaccinering? Vaccinerar de då? Väntar på att ringa tillbaka till skolsköterskan här ang Liam, måste ju meddela det att han går på pencillin. Så han lär nog inte få ta den på torsdag eller när det var de skulle ta den.
    Jag tror att de vaccinerar ändå då. Jag pratade med en läkare igår angående att Vincent hostar så mycket, men eftersom han har gjort det i två veckor nu så trodde hon att det inte skulle vara nån fara. Det var mest om de hade feber sa hon.
Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6