• Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6
  • Familjetrollet
    dinana skrev 2009-11-17 17:04:57 följande:
    vi får hoppas att det var tillfälligt då.
    ja det får vi hoppas.just nu pratar hon för fullt och är sitt gamla jag{#lang_emotions_smile}
    själv är jag rastlös och klättrar på väggarna snart.

här har vi packat nästan allt till söndag.har lite syjobb kvar som ska hinnas bli klart
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-11-17 16:19:44 följande:
    Ja det gick bra att vaccinera Leonard också, även om han inte är sex månader. Det är bra det. Sa inget om att han är prematur, men det spealr väl ingen roll nu i alla fall. Vart fler småungar där so jag var väldigt tveksam till om de verkligen var sex månader... de var ju så små och bebisaktiga till skillnad från Leonard. Men men... kanske var fler prematurer vem vet. Inga tårar här inte. Leonard han skrattade så han höll på å kikna när Vivianne tog sprutan.. dock drog han lite på mungipan men sen skrattade han ännu mer. Barn är roliga! Sen fick de klistermärke också och det tyckte ju Molly var det bästa, för hon fick ju lillebrors också. Hehe =)
    Inga tårar här heller, men hon sa att nästan inga barn reagerar på sprutan. Det är en så liten nål och så liten mängd vaccin de får.
    Till mig sa hon att bara de som blir ledsna får klistermärken, eftersom det handlar om så många barn nu som det ska räcka till. Men Lucas fick ändå, jag sa att Linus inte behövde nåt, han har ju inget utbyte av det så då är det bättre att de barn som behöver får.

De andra var nog över 6 månader, de var väldigt noga med det, samt att de inte fått nån annan vaccinering nyligen.
    Linus ska snart få sina ettårssprutor, men jag hoppas att det är ok när det är dags.
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Lucas & Linus ♥ღ¸.?°¯)★
  • dinana
    JePaLuLi skrev 2009-11-17 17:46:55 följande:
    Nej det skulle jag tro, den var väldigt liten. Ingen reaktion alls här. Tror inte Molly tänkte alls på den, däremot så reagerade hon när Vivianne satt på plåster... å vad fint sa hon. Klistermärke fick både Molly och Leonard, men det var väl mest för att de är så snälla å söta.  Molly tog ju så klart både klistermärkena, hon har pryttt Leonards spjälsäng med hans.

Det enda jag vet är ju att man måste vänta tre veckor innan man tar nästa spruta annars kanske kroppen reagerar på fel sätt.

Prevena tror jag det var Leonard fick i spruta 27/10...  vet inte riktigt vad det är bra för, men någon nytta gör den säkert. Tänk att de växer så fort. Snart dags för nummer tre känner jag.
    Molly ?061216 (¯`°?. ¸.?°`¯) Leonard ?090519
  • Leos och Vincents mamma

Nu har vi vaccinerat Vincent oxå, gick superbra, inga tårar alls, tog ju bara en sekund. Leo sa heller inget när han fick sin för två veckor sen.
    Men jisses vilket kaos det var på våran vc! Fick vänta över en timme innan det var våran tur och det var barn precis överallt!
    Men nu är alla vaccinerade iaf, skönt det! Hoppas nu bara att Vincent inte får några biverkningar, Leo fick inga alls.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
    Familjetrollet skrev 2009-11-17 16:51:13 följande:
    tösen har inte kräkt mer.nyss vaknade hon från att ha sovit i ca 4 timmar.just nu är hon lite pigg igen.jag hoppas verkligen att vi inte blir sjuka. precis man smittar mest när man blivit sjuk ska man tänka så jämt så kan man aldrig gå ut!diana har ju själv blivit smittad av NÅN.är man ute bland stora folkmängder när influensa och kräksjukor går så får man ta risken att bli SMITTAD.jag fattar inte att det ska vara häxjakt jämt så fort nån är sjuk och är ute.även om man är sjuk så måste man handla mat,hämta/lämna barn på dagis osv.
    Fast det som är speciellt nu är ju att det är svininfluensan vi pratar om och den är mycket smittsammare än andra sjukor. Eftersom Diana sa att de trodde att det var svininfluensan hon hade så tyckte jag att man ska hålla sig hemma då, det säger ju till och med läkarna att man ska göra eftersom denna influensa är extremt smittsam.
    Barnen på vårat dagis får INTE komma till dagis om man misstänker svininfluensan, just pga smittorisken.
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-11-17 18:09:00 följande:
    Nej det skulle jag tro, den var väldigt liten. Ingen reaktion alls här. Tror inte Molly tänkte alls på den, däremot så reagerade hon när Vivianne satt på plåster... å vad fint sa hon. Klistermärke fick både Molly och Leonard, men det var väl mest för att de är så snälla å söta.  Molly tog ju så klart både klistermärkena, hon har pryttt Leonards spjälsäng med hans. Det enda jag vet är ju att man måste vänta tre veckor innan man tar nästa spruta annars kanske kroppen reagerar på fel sätt. Prevena tror jag det var Leonard fick i spruta 27/10...  vet inte riktigt vad det är bra för, men någon nytta gör den säkert. Tänk att de växer så fort. Snart dags för nummer tre känner jag.
    Lucas fick ett för att han skulle ha nåt att roa sig med medans brorsan fick sin spruta. Jag trodde jag gav mig in i nåt ohanterbart när jag gick dit med två st så små, men det var inga problem alls.
    Prevenar är ju tilläggssprutan nom alla får nu för tiden. Lucas fick också den, men då fick vi bekosta den själva. Men vi gjorde det valet att det var värt 1800 :-
    Den är bla mot hjärnhinneinflammation och en massa bra saker.
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-17 18:24:02 följande:
    Nu har vi vaccinerat Vincent oxå, gick superbra, inga tårar alls, tog ju bara en sekund. Leo sa heller inget när han fick sin för två veckor sen.Men jisses vilket kaos det var på våran vc! Fick vänta över en timme innan det var våran tur och det var barn precis överallt!Men nu är alla vaccinerade iaf, skönt det! Hoppas nu bara att Vincent inte får några biverkningar, Leo fick inga alls.
    Skönt att det gick bra!
    Nä det verkar vara en bra spruta trots allt. Känns betryggande när det är dags för nr två sen.
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Lucas & Linus ♥ღ¸.?°¯)★
  • Stolt Enbarnsmamma

Nu har vi vaccinerat Nathalie också, vi gjorde det dock på ryds vårdcentral. Vi tillhör egentligen valla vårdcentral men när jag gick dit vid 16 (direkt efter jobbet) så var vaccinet slut för länge sedan enligt en mamma som har sitt barn på förskolan som jag arbetar på. Hon berättade att en vännina talat om för henne att det var över 200 personer i kö kl.14 när de skulle börja vaccinera. Så jag fick ringa hem till Peter och tala om att de inte behövde komma. Vi fick däremot en rekommendation om att åka till ryd eller berga, vilket vi då gjorde. Vi fick vänta ungefär 45 minuter. Jag hade inte ätit något sen lunch så vi passade på att äta lite pizza i närheten medan vi väntade.
    Anledningen till att vaccinet är slut på så många ställen är för att det är så otroligt många människor som inte tillhör riskgrupperna som har fått vaccinera sig. Många vårdcentraler har varit oerhört slarviga med det! Jag förstår inte hur man vara så fräck och smita före i kön!
    Sköterskan berättade för mig att de har varit stenhårda i ryd och inte låtit någon som inte tillhör riskgrupperna att vaccinera sig.
    Nu är det bara att hoppas att Nathalie inte blir dålig!
    Hoppas ni andra mår bra!

Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-11-17 19:18:24 följande:
    Nu har vi vaccinerat Nathalie också, vi gjorde det dock på ryds vårdcentral. Vi tillhör egentligen valla vårdcentral men när jag gick dit vid 16 (direkt efter jobbet) så var vaccinet slut för länge sedan enligt en mamma som har sitt barn på förskolan som jag arbetar på. Hon berättade att en vännina talat om för henne att det var över 200 personer i kö kl.14 när de skulle börja vaccinera. Så jag fick ringa hem till Peter och tala om att de inte behövde komma. Vi fick däremot en rekommendation om att åka till ryd eller berga, vilket vi då gjorde. Vi fick vänta ungefär 45 minuter. Jag hade inte ätit något sen lunch så vi passade på att äta lite pizza i närheten medan vi väntade. Anledningen till att vaccinet är slut på så många ställen är för att det är så otroligt många människor som inte tillhör riskgrupperna som har fått vaccinera sig. Många vårdcentraler har varit oerhört slarviga med det! Jag förstår inte hur man vara så fräck och smita före i kön! Sköterskan berättade för mig att de har varit stenhårda i ryd och inte låtit någon som inte tillhör riskgrupperna att vaccinera sig. Nu är det bara att hoppas att Nathalie inte blir dålig!Hoppas ni andra mår bra!
    Här på våran vc så släpper de inte ens in de som inte tillhör denna vc, de kollar det genom att de tar fram bvc journalerna. För de sa att om vem som helst skulle få komma hit så skulle inte vaccinet räcka, så det var massor som hade fått vända i dörren som inte tillhörde våran vc och som får vänta tills det kommer in nytt på deras vc. Kan jag ju till viss del hålla med om, för hur ska man annars kunna få vaccinet att räcka till de som tillhör denna vc.
  • dinana

Här sa de tydligt att bara riskgrupp och barnen mellan 6 mån-5 år fick vaccineras.. fanns nog ingen risk att någon annan vaccinerades. får nu hålla tummarna för att det räcker till alla. en anledning till varför vi valde att gå idag och inte senare. frågan är nu bara hur lång kö det kommer att vara på US nästa vecka??

Molly ?061216 (¯`°?. ¸.?°`¯) Leonard ?090519
Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6