Inlägg från: Jen nifer |Visa alla inlägg
  • Jen nifer

LCHF

mm älskar persiljesmör.. men de ska göras på bregott alltså inte på smör? Köpte inte hem bregott eftersom ja inte äter bröd. Men då ska jag göra de, så gott till kött, o man kan ju inte leva på bea sås varje dag :)

Har precis ätit 2 stekta ägg + bacon stekt i rapsolja. De känns ju som sagt lite små galet när de dryper fett om maten :D Men gott är de

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Kenzie skrev 2010-01-20 17:01:16 följande:
    Dagens meny:Frukost: 2 kokta ägg mosade i 25 gram smörLunch: Kycklingspett med jordnötssås och smörfrästa grönsakerMiddag: Laxfilé, hemlagad hollandaise, baconlindad sparrisSnacks: Guacamole med parmesanchips
    vilken smarrig dag :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

är de nån som håller koll på ungifär hur mycket protein och fett ni också äter i gram?

Har på en sida på nätet klickat i vad ja ätit, prövat med flera olika dagar.
    Ungifär hur de ser ut om dagarna:

Frukost:  2 stekta ägg med svamp och bacon.

Lunch: kotlett stekt i smör med beasås och några salladsblad till lunch.

Middag: ugnsbakad lax med cremefrache.

Mellanmål under dagen: 2 stekta ägg.

Kalorier ca: 1300.
    Protein: ca 80.
    Kolhydrater: ca 3.
    Fett: 140

Jag har läst att protein ska ligga runt 1g/kg man väger.
    Då borde jag alltså äta ca 60-65g
    140g fett är de normalt?
    och räcker de med 1300 kalorier om dagen?

vet att vi har några skickliga här ;)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    zummar skrev 2010-01-20 21:16:52 följande:
    himlarns va krångligt...måste man sitta å fylla i allt själv!??!?! inte vet jag ens vad ett ägg väger!!eller fil o sånt!
    ca 60 gram :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Karo Lina skrev 2010-01-20 21:03:06 följande:
    Oj! Äter du bara 1300kcal om dagen? Det låter som så himla mycket mer!Jag äter nog minst 2000kcal känns det som!
    ja visst gör det, och är inte 1300 kalorier lite lågt, riskerar ja inte att tappa muskler? Jag är ju mätt!!

äter ungifär 100g kött/fisk per lunch/middag. Äter så mycket sås som jag orkar. När de kommer till den feta och mättande beasåsen räcker de oftast med ½dl.

Ja kan säkert ösa på lite mer creme fraiche på laxen, lite mer sås till kotletten och steka i lite mer smör.. Men de känns som att fettet i gram blir för mycket då men att kaloriintagen fortfarande ligger på gränsen, gör mig lite förvirrad. ne ska kanske låta bli o räkna o kolla för mycket, utan att ge de ett par veckor, se vad som händer på vågen o måttbandet, se hur jag mår osv. Men vill som sagt inte riskera att tappa muskler, men vill ju inte äta för mycket fett så vågen går åt fel håll heller
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    zummar skrev 2010-01-20 22:07:01 följande:
    är det nån som vet hur många kalorier o så som är rekomenderat...jag tycker att 1300 låter väldigt lite.2000 är inte det normalt för en kvinna (kanske inte om man ska gå ner i vikt men i "normalfall?)
    jag skulle nog tro att komma upp i iaf 1500kalorier är bra.

Men jag lägger till smör, beasås,cremefraiche osv till maten, Jag äter tills jag blir mätt. Jag äter fler gr per dag än förut. Äter bättre frukost. Och som sagt ja är ju alltid mätt.

Jag ställde mig iaf på vågen imorse, 3 "ordentliga" dagar med lchf och -1½kilo. Visst är de vätska i början men ändå otroligt peppande :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    zummar skrev 2010-01-21 08:45:34 följande:
    jag kör med att mäta cm o på 2v har jag tappat 6cm runt midjan. Och då har jag inte ens kört med helhjärtad lchf-kost, har bara infört att jag ska äta minst ett kolhydratfritt mål om dagen.första veckan började jag bara med att jag skulle sluta småäta!Jag menar..6cm!!! wow!!!
    Jag går in ganska hårt nu direkt, äter MAX 10 kolhydrater om dagen. Men de är för att jag vill få en rivstart och bli peppad att fortsätta.

Tycker de är lite svårt o mäta och få till rätt mått på samma ställe varje gång..
    Jag har minskat ca 3 cm mage sedan jag började i helgen. Sen har ja kört strikt lchf sen i Måndags:)

Det här är verkligen kul
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Emmi2 skrev 2010-01-21 14:51:06 följande:
    Har funderat över en annan sak. Matkontot? Märker ni stor skillnad, tänkte om det blir mycket dyrare? Iof kostar ju snabbmat och godis en hel del, och nu "sparar" man ju in på det. Tänkte mig mer vad man kan tänkas behöva lägga ut på mat/månad?
    Igår var jag och storhandlade, och tanken var ju att denna kost skulle blk dyrare. MEN de blev billigare handling än vad de brukar.

Köpte ingen mjölk,inga flingor eller liknande, ingen potatis,pasta eller ris, inget bröd.
    Kött åt vi ju varje dag förut med. Köpte lite nya grönsaker som vi inte brukar ha hemma, lite mer bacom,grädde och smör. Men nej som sagt för oss blev de billigare :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

Har nyss ätit middag(sent ja vet)
    Blev ugnsbakad lax med ett täcke av creme fraice, med riven ost, salt &peppar och några droppar citron i. Mums!

Mollys & Minnas mamma
Svar på tråden LCHF