Inlägg från: Jen nifer |Visa alla inlägg
  • Jen nifer

LCHF

Sagalin skrev 2010-01-25 17:19:41 följande:
    Man försöker hålla ner kolhydraterna till nära 0.Man äter i stort sätt bara proteiner och fett (inga mejeriprodukter förrutom smör.)
    okej ja men dåså, som sagt brukat aldrig överstiga 5 kolhydrater om dagen :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Sagalin skrev 2010-01-25 17:36:02 följande:
    Såg när jag postat mitt svar att du redan hittat vad det var.
    hoppas de kan gå fort nu bara dom här sista kilona ja vill ner för att äntligen nå min "drömvikt" .. Har dom senaste 5 åren legat på ca 5 kg mer, sambokilona ;) Men nu ska dom väck en gång för alla :)  har 3-4 kg kvar
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Sagalin skrev 2010-01-25 17:52:23 följande:
    Jag har slarvat sista tiden med både träningen och ätit för stora portioner så jag har också en 3-4kg att gå ner för att komma i alla mina kläder.Träningen har jag kommit igång med sen nyår och nu är det kosten, måste skippa osten men det är så gott!
    ja jag vill gärna komma igång med simningen igen, promenader får jag då vi har hund. Men sen är kruxet att jag är ensam i veckorna med 2 småbarn så att komma iväg att simma lr träna på annat vis är tyvärr svårt. Får hålla mig till helgerna men då blir de ju inte så ofta i veckan som ja skulle önskat.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Penno skrev 2010-01-25 18:20:39 följande:
    Idag ligger jag på 3 kolhydrater. Jag tycker inte de är jobbigt. Vissa dagar tar ja dock lite grönsaker till, vissa inte. Mjölk och sådan saknar ja inte alls.

Jag ser de också som denna hårdkörning är ju bara dom första veckorna, sen kommer ja föra in lite grönsaker, lite mer mejeriprodukter. Och när jag har kommit ner till det jag vill, så kommer ja införa lite råris och fullkorspasta.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    WillElv skrev 2010-01-25 19:03:05 följande:
    Misstänkte det :( Och ja, jag äter lite annat oxå. Finns det ngn förteckning någonstans där man ser hur mkt kolhydrater allt innehåller?
    http://www.minmat.net/counter.php

här kan du ju kolla blandannat, du måste dock skriva in uppskattningsvis va varje vara väger som du äter, alltså hur många gram av de du äter
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-25 21:27:15 följande:
    Vad menar du med att du ligger på 3 kolhydrater? Det viktiga är väl att äta livsmedel som innehåller max 5 g kolhydrater/100 g. Avokado innehåller 4,4 så i princip skulle man kunna leva på avokado, något som innehåller ca 20 g protein och så smör för resten. Eller är det inte så?
    beror på hur hårt man vill köra, men när man vill gå ner så ska man ju försöka hålla sig till max 20 kolhydrater om dagen. Du ska få i dig protein ungifär 1 gram per kilo du väger.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    WillElv skrev 2010-01-25 21:27:53 följande:
    Räknar ni kolhydrater? Väger ni allt?
    jag gör en uppskattning på hur mycket jag tror de väger :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-25 21:32:08 följande:
    Men jag fattar inte, hur räknar du antalet kolhydrater?
    säg såhär:
    Jag äter 2 st avokado som vi låtsas väger 100g. Eftersom avokado innehåller ca 5kolhydrater per 100g har jag då alltså fått i mig ca 5 kolhydrater.

Sen använder jag 100g grädde till maten, som kanske då innehåller 3 kolhydrater per 100 gram, då har ja sammanlagt  med avokadon fått i mig 8 kolhydrater..

äsch ja är skit dålgt på att förklara.. men ska man räkna så måste man ju ha lite koll på hur myckt gram av allt man äter. Men man kan ju uppskatta på ett ungifär iaf.

men säg att du skulle äta 500g avokado om dagen skulle de innebära nästan 25 kolhydrater, och då har man ju bara med avokadon överstidigt rek om kolhydrater per dag för viktnedgång.. fast ja tror man får käka rätt många om man ska ett halt kilo;)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-25 21:49:28 följande:
    Jen nifer, jag tror du missuppfattat det här lite men det gör ju ingenting. Tumregeln är att om du ska gå ned i vikt så ska du äta så få kolhydrater som möjligt. Av allt du äter under en dag så ska kalorierna komma från max 5 % kolhydrater. När du sedan nått din idealvikt bör du hålla dig på max 20 % kolhydrater. Man kan ju inte räkna kolhydrater en och en, s a s.
    haha okej,  men mina ca 5 g kolhydrater om dagen brukar ligga på ca 1% om dagen..
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

haha vad kul att jag gått runt o missuppfattat detta ;) inte för att de gör nått, för jag vet ju som sagt att ja håller mig på ca 1-2% kolhydrater..

men ja trodde de va angivet i gram även kolhydraterna, ja men nu vet jag ju bättre :D

Mollys & Minnas mamma
Svar på tråden LCHF