• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Cam82

Det står att de innehåller 6gr kolhydrater per 100gr, det är väl inte mycket att äta nån gång i veckan ? eller?

Vad äter du istället om du är sugen på något?

frökenskabb skrev 2009-12-27 16:53:27 följande:
    Jag äter varken jordgubbar eller hallon då det enligt mig innehåller lite för mycket kolhydrater, på julafton unnade jag mig lite hallon med grädde och kände direkt att hjärnan gick igång och ville ha mer. Då blandar jag hellre grädde med protein pulver, om jag känner mig sugen. Tycker inte att o,6kg på en vecka är för lite. Jag har gått ner olika, en vecka o,2kg och nästa 2kg. Om jag fick välja skulle jag vilja gå ner 0,5kg/vecka, känns bättre och hållbarare med en långsam viktnedgång för min del. Tålamod är nog också ett bra ord i detta sammanhang!
  • helene306
    Cam82 skrev 2009-12-27 14:37:02 följande:
    Jag gillar att äta en skål med jordgubbar och hallon med grädde emellanåt, är det ok? nån som brukar äta det som efterrätt ibland? jag kan äta både det och kvällsfika vissa dagar, det kanske blir för mycket? Jag gick ner 0,6 kg första veckan med lchf, sedan har det varit jul så jag gick upp igen, men är 0,6 kg för lite? vad är lagom att gå ner varje vecka? Hur mycket går ni andra ner? Jag har slutat att äta fil och dricka mycket mjölk, tänkte om det kan vara det som gjorde att jag inte gick ner mer.
    Vill du ha dina jordgubbar och grädde tycker jag du ska unna dig det! Istället kan du dra ner på annat under dagen. Att gå ner 0,6 kilo/vecka är helt ok! Mellan 0,5-1 kg/vecka är bra går man ner fortare (speciellt om man har mycket övervikt) är inte att rekomendera då huden och huvud måste hinna med att ställa om. Risken är annars att man får en massa överskottshud. Första veckan gick jag ner 1,2 kilo sen varierade det mellan 0,2 kg-1,5 kg i veckan. 6 g kolhydrater/100 g är (för mig) acceptabelt.

Jag åt ett tag mycket mejeriprodukter och mycket ost och det fick min vikt att stå still. Jag jobbade natt och på natten åt jag turkisk yoghurt blandat med grädde och vaniljpulver. Enbart denna nattmat var på ca 17 g kolhydrater och sen åt jag mer under dagen och vikten stod still. Jag ville fortfarande ha nattmaten men tänkte till mer under dagen och undvek mejeri och valde mer fett i maten som kompensation. Det fick vågen att rassla ner för mig.  

frökenskabb: Jag resonerade som så att ville jag äta något onyttigt ex. unna mig en bulle eller kaka till kaffet så tog jag det. Det är skillnad på att ta en bulle någon gång till att alltid ta en bulle eller två, tre. När suget försvann fanns inet längre ett behov efter alla onyttigheter så valet blev inte så svårt, jag var ju inte sugen. Men, jag anser att man ska leva också och i livet förekommer godsaker! Vill man ha så tar man lite, oftast blir man nöjd med en godisbit eller två.
    Ja, kroppen ska jag ta tag i sen och jag hoppas innerligt att dessa ovanor jag lagt till med nu inte är bestående Jag måste erkänna att det känns väldigt klyvet! Från att äta bra, må bra till att inet få det att funka alls. Det kändes väldigt olustigt att sätta i mig en tallrik makaroner när jag inet ätit det på nästan 3 månader, men det fick mitt illamående att bli bättre. Sen dess har jag inet fått det att funka hur gärna jag än vill. Alltid har det varit något, illamående eller halsbränna och det blev kolhydrater som dämpade detta. Men det känns absolut inte rätt att äta kolhydrater när jag skippat det så "länge". Men men, i vår ska kroppen tillbaka igen!
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2009-12-27 17:36:07 följande:
    Det står att de innehåller 6gr kolhydrater per 100gr, det är väl inte mycket att äta nån gång i veckan ? eller?Vad äter du istället om du är sugen på något?
    Nej det är det inte.
    Men jag känner av minsta lilla så för mig är det "för mycket", dvs jag vill bara ha mer mer och mer. Samma sak då jag äter paprika..
    Om jag blir sugen brukar jag äta kesella med kanel,
    kesella el. turk youghurt med proteinpulver.
  • fian82
    frökenskabb skrev 2009-12-27 22:18:15 följande:
    Nej det är det inte. Men jag känner av minsta lilla så för mig är det "för mycket", dvs jag vill bara ha mer mer och mer. Samma sak då jag äter paprika.. Om jag blir sugen brukar jag äta kesella med kanel, kesella el. turk youghurt med proteinpulver.
    Vad har du för proteinpulver då? Har sojaprotein hemma.. Funkar det? :)
  • frökenskabb
    fian82 skrev 2009-12-27 22:55:47 följande:
    Vad har du för proteinpulver då? Har sojaprotein hemma.. Funkar det? :)
    Är det 100% sojaprotein borde det inte vara någon fara, kolla innehållsförteckningen för säkerhetsskull.
    Jag har Whey 100, som är ett vassleprotein med 0,4g kolhydrater per 100g
    Inget för finsmakare men jag tycker det är jätte gott!
  • Cam82

Kan man äta lite hallon/jordgubbar varja dag om man blir sugen? är det någon som gör det? Jag är ny på detta så har inte provat vad som funkar och inte.

frökenskabb skrev 2009-12-27 22:18:15 följande:
    Nej det är det inte. Men jag känner av minsta lilla så för mig är det "för mycket", dvs jag vill bara ha mer mer och mer. Samma sak då jag äter paprika..Om jag blir sugen brukar jag äta kesella med kanel, kesella el. turk youghurt med proteinpulver.
  • helene306
    Cam82 skrev 2009-12-28 19:26:37 följande:
    Kan man äta lite hallon/jordgubbar varja dag om man blir sugen? är det någon som gör det? Jag är ny på detta så har inte provat vad som funkar och inte.
    Jag har ätit det jag vill ha och kompenserat på annat sätt. Jag unnade mig tex en ruta mörk choklad till eftermiddagskaffet varje dag.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2009-12-28 19:26:37 följande:
    Kan och kan, går du ändå ner och vill ha lite hallon är det klart du kan =D
    Du får prova dig fram.

Jag kan rekomendera dig att gå in på Annika Dahlqvist´s blogg,
    där finns all info om vad vi får äta och bör undvika om du känner dig osäker.
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
  • Cam82

Tack för tipset, det ska jag göra =)

frökenskabb skrev 2009-12-28 21:49:32 följande:
    Kan och kan, går du ändå ner och vill ha lite hallon är det klart du kan =DDu får prova dig fram. Jag kan rekomendera dig att gå in på Annika Dahlqvist´s blogg, där finns all info om vad vi får äta och bör undvika om du känner dig osäker. blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
  • cindorella

hejsan lchf vänner!
    Nu vill jag höra från er hur ni hade gjort..
    Det är så att jag och sambon ska på en tvåveckors resa till thailand om ca en månad.
    Nu tänker jag förstås på maten, där är det ju ris eller nudlar till det mesta, och all god färsk frukt och fruktdrinkarna man svalkar sig med på stranden, och ja ni vet. Hur hade ni gjort? Hade ni skippat allt det? Trots att det är semester? På ett vis känner jag ju att är det semester så är det, då vill man inte behöva tänka på vad man äter. Utan bara njuta och leva gott. MEN på två veckor hinner det hända grejer, under julen så hann jag gå upp 2 kilo på tre dagar av det goda man festa på, även fast jag bara tog lite lite lite av det!

Jag vill hinna bli av med några kilon innan resan för att känna mig okej i bikinin, men kommer jag hinna lägga på mig lika mkt som jag hinner gå ner på en månad tror ni?

Svar på tråden LCHF