frökenskabb skrev 2009-12-14 20:03:57 följande:
Om jag förstod det hela rätt så får vi äta obegränsat med fett. Protein i lika många gram som vi har i målvikt, dvs 70kg - 70 gram protein /dag.Mjölkprodukter i liten mängd, helst under 20 gram/dag. hur mycket är det? En dl fil eller? Grönsaker i liten mängd. Hårdost om man klarar av det viktmässigt.Undra om rekommendationen var mindre än 20g kolhydrater/dag allt som allt?Någon som är bättre insatt än mig i alla siffror får gärna förklara, känner mig fortfarande förvirrad och totalt okunnig gällande innehållet på det jag äter.. Nog för att det är gott med smör, men att bara äta smör och protein för att kunna hålla sin vikt känns inte så roligt... så jag hoppas verkligen att jag fattat detta fel!Har brytit ihop, lipat och kommit igen, lite drastigt kanske men jag tycker det är känsligt såhär i början att gå på denna diet, är ju rätt mycket vi inte ska äta och att lägga till ytterligare föda på den listan känns inte kul. Även fast jag tycker det är så värt!
Det dar med mjolkprodukter tror jag ar knepigt. Jag haller mig till ost, smor och gradde. Har forstatt att yogurt, fil, mjolk osv har alldeles for hog andel kolhydrater per portion for att jag ska kunna anvanda det. Och aven gradde ar jag sparsam med, da anvander jag hellre ost for de kolhydraterna.
Men det verkar som manga i Sverige anda ater bade filmjolk och yogurt, och jag kan forsta att viktnedgangen gar trogare da.
Filmjolk/yogurt ar sa mycket frukostmat i Sverige, sa att andra det eller helt ta bort det kanns nog jobbigt for nan som atit det hela livet. Men det finns sa mycket andra saker att ata till frukost. Och det ar kanske vart det att ta bort de hoga kolhydratkallorna anda.
vad galler nivarer av kolhydrater sa sa Dr Atkins att 20g/dag var bra for att kickstarta kroppens fettbranning. Han rekomenderade att halla den nivan i tva veckor och sedan sakta oka med fem g intervaller. Fem g mer per vecka, tills man inte langre gick ner i vikt. Da gick man ner fem g igen och fick pa sa satt veta sin egna personliga grans. For det ar individuellt hur mycket kolhydrater man kan ata.
For mig ligger gransen pa ungefar 45g/dag. Eller lite mindre. Men Dr Atkins metod ar ett bra satt att hitta sin egen niva.
Och da kan
fitday.com vara ett bra verktyg for att rakna ut det dagliga intaget.