• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • rasajj
    frökenskabb skrev 2009-12-14 20:03:57 följande:
    Om jag förstod det hela rätt så får vi äta obegränsat med fett. Protein i lika många gram som vi har i målvikt, dvs 70kg - 70 gram protein /dag.Mjölkprodukter i liten mängd, helst under 20 gram/dag. hur mycket är det? En dl fil eller? Grönsaker i liten mängd. Hårdost om man klarar av det viktmässigt.Undra om rekommendationen var mindre än 20g kolhydrater/dag allt som allt?Någon som är bättre insatt än mig i alla siffror får gärna förklara, känner mig fortfarande förvirrad och totalt okunnig gällande innehållet på det jag äter.. Nog för att det är gott med smör, men att bara äta smör och protein för att kunna hålla sin vikt känns inte så roligt... så jag hoppas verkligen att jag fattat detta fel!Har brytit ihop, lipat och kommit igen, lite drastigt kanske men jag tycker det är känsligt såhär i början att gå på denna diet, är ju rätt mycket vi inte ska äta och att lägga till ytterligare föda på den listan känns inte kul. Även fast jag tycker det är så värt!
    Det dar med mjolkprodukter tror jag ar knepigt. Jag haller mig till ost, smor och gradde. Har forstatt att yogurt, fil, mjolk osv har alldeles for hog andel kolhydrater per portion for att jag ska kunna anvanda det. Och aven gradde ar jag sparsam med, da anvander jag hellre ost for de kolhydraterna.

Men det verkar som manga i Sverige anda ater bade filmjolk och yogurt, och jag kan forsta att viktnedgangen gar trogare da.

Filmjolk/yogurt ar sa mycket frukostmat i Sverige, sa att andra det eller helt ta bort det kanns nog jobbigt for nan som atit det hela livet. Men det finns sa mycket andra saker att ata till frukost. Och det ar kanske vart det att ta bort de hoga kolhydratkallorna anda.

vad galler nivarer av kolhydrater sa sa Dr Atkins att 20g/dag var bra for att kickstarta kroppens fettbranning. Han rekomenderade att halla den nivan i tva veckor och sedan sakta oka med fem g intervaller. Fem g mer per vecka, tills man inte langre gick ner i vikt. Da gick man ner fem g igen och fick pa sa satt veta sin egna personliga grans. For det ar individuellt hur mycket kolhydrater man kan ata.

For mig ligger gransen pa ungefar 45g/dag. Eller lite mindre. Men Dr Atkins metod ar ett bra satt att hitta sin egen niva.

Och da kan fitday.com vara ett bra verktyg for att rakna ut det dagliga intaget.
  • Zaarah
    frökenskabb skrev 2009-12-14 12:43:30 följande:
    Har läst på Annica Dahlqvists hemsida/blogg och känner mig nu förvirrad och rädd. Det verkar som att många har svårt att hålla vikten nere och även går upp av denna diet. Tydligen måste man vara väldigt strikt om man ska kunna gå ner i vikt. Typ inga mjölkprodukter förutom smör och ev hårdost. Lagom mängd protein osv.. Känns ju sådär att läsa.. Trodde mer eller mindre att allt under gränsen 5g kolhydrat per 100g var godkänt. och att äta sig mätt på protein och fett var ok. Iofs är det jag läste ingen nyhet då lagom mängd gäller allt vi stoppar i oss men det känns inte kul att det verkar vara svårt att gå ner, och att gå upp på denna diet känns ännu värre!
    Ja ha faktiskt ätit som vanligt av mejeriprodukter, eller ja nästan. skippar för de mesta mjölken när ja äter å så dricker ja vatten ist, men annars så ha ja typ grädde i såser, å i kaffe.
    Ha gått ner 10 kg sen i augusti, men då ha ja fuskat väldigt mkt. Ja ha inte gått upp när ja ha fuskat bara stått still på vågen.
  • frökenskabb
    rasajj skrev 2009-12-14 23:16:39 följande:
    Det dar med mjolkprodukter tror jag ar knepigt. Jag haller mig till ost, smor och gradde. Har forstatt att yogurt, fil, mjolk osv har alldeles for hog andel kolhydrater per portion for att jag ska kunna anvanda det. Och aven gradde ar jag sparsam med, da anvander jag hellre ost for de kolhydraterna. Men det verkar som manga i Sverige anda ater bade filmjolk och yogurt, och jag kan forsta att viktnedgangen gar trogare da. Filmjolk/yogurt ar sa mycket frukostmat i Sverige, sa att andra det eller helt ta bort det kanns nog jobbigt for nan som atit det hela livet. Men det finns sa mycket andra saker att ata till frukost. Och det ar kanske vart det att ta bort de hoga kolhydratkallorna anda. vad galler nivarer av kolhydrater sa sa Dr Atkins att 20g/dag var bra for att kickstarta kroppens fettbranning. Han rekomenderade att halla den nivan i tva veckor och sedan sakta oka med fem g intervaller. Fem g mer per vecka, tills man inte langre gick ner i vikt. Da gick man ner fem g igen och fick pa sa satt veta sin egna personliga grans. For det ar individuellt hur mycket kolhydrater man kan ata. For mig ligger gransen pa ungefar 45g/dag. Eller lite mindre. Men Dr Atkins metod ar ett bra satt att hitta sin egen niva. Och da kan fitday.com vara ett bra verktyg for att rakna ut det dagliga intaget.
    Oh ja, jag tror verkligen att youghurt är så svenskt, och så gott
    Jag brukar blanda grekisk youghurt med protein pulver á la chokladsmak, det är grejer det ;o)
    Det hela handlar väl om hur mycket man är villig att offra för sitt välmående, jag har skurit ner en del, men lite mjölkprodukter vill jag ändå känna är ok.
    Hitta balansen helt enkelt!

Du verkar sitta inne med mycket kunskap! =)
  • frökenskabb

Jag fick en tanke,
    Kan inte alla (som vill) skriva ner sina hälsovinster som kommit genom att köra LCHF?!

Jag känner mig efter snart 2 veckor:

Piggare, håller inte på att somna på jobbet efter lunchen längre.
    Inget sötsug.
    Inget sug efter "något att stoppa i munnen"
    Mindre hunger, var hungrig jämt innan.
    Inget illamående, mitt blodsocker gjorde att jag höll på att kräkas dagligen.
    Ingen ångest över att jag ätit för mycket godis och bakverk (det måste väl räknas som en hälsovinst?)

Framförallt har min smärta sedan många år i magen försvunnit! Inget mer uppsvällt, spänt och oroligt. Jag kan inte tro att det är på riktigt. Så många sjukhusbesök och undersökningar och mediciner, dom har öppnat mig på både längden och bredden utan att någonsin hitta något förutom påstådda blindtarmar, körtelbuk, chorns och jag vet inte allt... Efter mitt sista besök med diverse undersökningar fick jag diagnosen IBS lite svävande, och papper med mig hem att äta mycket frukt och fiber... suck!
    Om jag då visste att denna diet existerade!!!
    Jag hoppas att inställningen till LCHF kommer ändras och att andra med magproblem ska få detta rekomenderat att iaf prova.
    Som det känns nu kommer jag aldrig gå över till kolhydrat kost igen.
    Hur känner ni er?

• PINK666

hur lång tid tog det innan ni började gå ner i vikt? väger 18 kg för mkt och vill gå ner NUU! ätit lchf i en vecka nu!

• Zaarah

Ja började gå ner direkt, tror de for nått kg redan första veckan.

• frökenskabb

Efter 10 dagar hade jag gått ner 0,5 kg. sakta men säkert går jag ner =)

• fian82

Låter lovande :P
    Jag har hållit på i 5 dagar bara och har redan tappat ett kilo men hoppas ju på mer. Kan inte riktigt förstå hur jag ska kunna gå ner med tanke på att jag är proppmätt hela tiden efter jag har ätit :) Men vi får väl se.

Tror jag äter bra i alla fall. Idag åt jag två köttfärsbiffar (hemlagade med fetaost i) och lite ångkokt blomkål och en klick smör på det... Fel eller bra? Vad tror ni?

• cindorella

Hej! Jag tänkte jag hoppar in här om det är okej :) Jag är inne på min fjärde dag med lchf och har faktiskt redan tappat ca ett kilo! Antar att det bara är vattenvikt men ändå, det känns jätte häftigt att stå på vågen och se en siffra som man inte sett på jättelänge!

Har länge nu stått på 73-74 kilo (till mina 166 cm) och imorse stog vågen på 72,1 !! :) Vill ner till minst 65 men kommer bli överlycklig den dag jag hamnar under 70, och den dagen verkar ju inte så långt bort nu måste jag säga!! :D

• Cam82

Jag hänger med här, har årecis börjat med LCHF, det är 3:e dagen idag, ungefär så här ser min dag ut, ja inte samma middag jämt så klart, men bara för att jämföra med er andra:

Frukost: En kopp kaffe med grädde, fil med kanel + 2 skivor ost med smör på + ev ett ägg med majonäs.

Lunch: Mat av något slag, idag falukorv med ädelost + vanlig ost och tomat, åt även lite kalops, till det mjölk(3 %)

Middag: Kycklingburgare med sallad + mangorajasås

Kvällsfika: Avocado med majonäs och räkor tex nu ikväll har jag ätit lite jordgubbar med grädde.

Mellanmål: Äter ett eller två mellanmål beroende på hur hungrig jag känner mig, det kan vara tex ett ägg med majonäs samt lite rökt fisk + kaffe med grädde

Vad tycker ni om detta? Frukosten är i princip alltid samma, jag är nybörjare på detta med LCHF, får man äta när man vill, dvs även om man inte känner sig direkt hungrig, men kanske sugen på kvällen, är det då ok att äta en avocado tex?

Äter ni mer eller mindre än det ovan?

Svar på tråden LCHF