• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • PINK666

usch har sockerbombat kroppen under julen, måste ta tag i allt o köra igång igen.. gått upp 2,5 kg :/

• cindorella
    PINK666 skrev 2009-12-27 08:30:46 följande:
    usch har sockerbombat kroppen under julen, måste ta tag i allt o köra igång igen.. gått upp 2,5 kg :/
    Ja fy tusan, samma här! Eller ja, jag tyckte fan jag var duktig och höll mig undan kolhydraterna på julbordet men liiite lite blev det ju, sen blev det fest på juldagenoch några goda drinkar slank ner och sen var man lite bakis och tog några chokladbitar ur paradisasken och swish så hade man gått upp 2 kilo! ååååh suck, det som gick såå bra! Men idag blir det nystart! Nu kör jag stenhårt igen!

Hur har det gått för alla er andra över julen?
  • helene306
    cindorella skrev 2009-12-27 11:05:26 följande:
    !Hur har det gått för alla er andra över julen?
    Tja, upp 2 kilo ... Igår var jag så svullen och kände mig gigantisk, ont överallt och hur osmidig som helst så nu känner jag att det blir nya tag ordentligt! Det funkar inet att fortsätta så här! Visserligen är jag gravid men det gör ju inte saken lättare och blir det som när jag väntade sonen lär jag samla på mig vatten rejält mot slutet så det är lika bra att försöka mota Olle i grind
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2009-12-26 16:24:06 följande:
    Är det ok att äta kvällsfika när man äter enligt lchf? Hur gör ni? Jag äter i så fall en avocado med majonäs och räkor och kanske en bit brie, eller lite rökt fisk.
    Absolut!
    Jag äter då jag är hungrig, på kvällen brukar det bli 2 kokta ägg eller en skål youghurt.
  • frökenskabb
    cindorella skrev 2009-12-27 11:05:26 följande:
    Hur har det gått för alla er andra över julen?
    Det har gått bra för min del, har lyckats hålla mig från (nästan) allt vad kolhydrater och socker heter, just för att om jag äter minsta lilla så vill kroppen ha mer.
    På juldagen drack jag en flaska vin och det känner jag av fortfarande... Mår illa som bara den.
    Igår var jag bjuden på fest/middag och värdinnan hade lagat förrätt, varmrätt och dessert i LCHF anda till mig
    Däremot var det sjukt jobbigt då julgodiset kom fram och alla snaskade, men jag håller mig till att lukta på allt gott!

Vad jobbigt det låter att kroppen lägger på sig av lite gott, varför är det så?
    Fick en fråga om hur länge jag ska äta såhär då hon jag pratade med gick upp alla sina kilon efter att ha börjat äta kolisar igen...
    Hur tänker ni om det? Jag har inte tänkt längre än att jag vill gå ner, men sen då...
  • helene306
    frökenskabb skrev 2009-12-27 13:05:41 följande:
    Vad jobbigt det låter att kroppen lägger på sig av lite gott, varför är det så?Fick en fråga om hur länge jag ska äta såhär då hon jag pratade med gick upp alla sina kilon efter att ha börjat äta kolisar igen...Hur tänker ni om det? Jag har inte tänkt längre än att jag vill gå ner, men sen då...
    Kolhydrater ... socker=upp i vikt.

LCHF är ingen tillfällig lösning som jag ser dte utan mer en livsstil. När jag var duktig och HÖLL mig till lchf mådde jag så bra vilket jag inte gjort i hela mitt liv. Boven sockersug försvann och skåpråttan försvann omgående. Bara det var en enorm vinst för mig för suget gjorde mig galen! Ju mer jag försökte avstå och ta något nyttigt istället dessto mer skräp ville jag ha och på eftermiddagarna bokstavligen vräkte jag i mig av både det ena och det andra för att stilla detta sug!

Jag hade som mål att gå ner 12 kilo, jag kom halvvägs och jag blev gravid. Nu har allt gått käpprätt åt h-e men jag vill tillbaka till att må så där bra igen så jag försöker så gott det går nu och tar nya tag när bebis kommit ut. Då vill jag få tillbaka min kropp igen! Det var underbart att orka och ha energi som jag aldrig haft innan, se hur musklerna på armarna tonades fram utan att jag lyfte ett finger och ännu bättre: att komma i favvokläderna igen

Jag funderade lite på hur jag skulle göra när jag kommit i mål och mina tankar var som sagt att fortsätta med lchf men unna mig lite större svängrum dvs lite frukt, kanek mer kolhydrater i form av grönsaker osv.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Cam82

Jag gillar att äta en skål med jordgubbar och hallon med grädde emellanåt, är det ok? nån som brukar äta det som efterrätt ibland? jag kan äta både det och kvällsfika vissa dagar, det kanske blir för mycket? Jag gick ner 0,6 kg första veckan med lchf, sedan har det varit jul så jag gick upp igen, men är 0,6 kg för lite? vad är lagom att gå ner varje vecka? Hur mycket går ni andra ner? Jag har slutat att äta fil och dricka mycket mjölk, tänkte om det kan vara det som gjorde att jag inte gick ner mer.

• frökenskabb
    helene306 skrev 2009-12-27 14:02:35 följande:
    LCHF är ingen tillfällig lösning som jag ser dte utan mer en livsstil. När jag var duktig och HÖLL mig till lchf mådde jag så bra vilket jag inte gjort i hela mitt liv. Boven sockersug försvann och skåpråttan försvann omgående. Bara det var en enorm vinst för mig för suget gjorde mig galen! Ju mer jag försökte avstå och ta något nyttigt istället dessto mer skräp ville jag ha och på eftermiddagarna bokstavligen vräkte jag i mig av både det ena och det andra för att stilla detta sug!
    Precis så har det varit för mig också och jag är otroligt glad att numera ha kontrollen över mitt liv och vad jag stoppar i mig.
    Men det känns ändå sorgligt att inte mer äta allt onyttigt, även fast jag vet att det inte är bra!
    Antar att det är ett val man får göra, vem som ska ha kontrollen.
    Men just nu känns det tungt...

Ja, du får ta nya tag efter att din bebi kommit! =)
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2009-12-27 14:37:02 följande:
    Jag gillar att äta en skål med jordgubbar och hallon med grädde emellanåt, är det ok? nån som brukar äta det som efterrätt ibland? jag kan äta både det och kvällsfika vissa dagar, det kanske blir för mycket? Jag gick ner 0,6 kg första veckan med lchf, sedan har det varit jul så jag gick upp igen, men är 0,6 kg för lite? vad är lagom att gå ner varje vecka? Hur mycket går ni andra ner? Jag har slutat att äta fil och dricka mycket mjölk, tänkte om det kan vara det som gjorde att jag inte gick ner mer.
    Jag äter varken jordgubbar eller hallon då det enligt mig innehåller lite för mycket kolhydrater, på julafton unnade jag mig lite hallon med grädde och kände direkt att hjärnan gick igång och ville ha mer. Då blandar jag hellre grädde med protein pulver, om jag känner mig sugen.
    Tycker inte att o,6kg på en vecka är för lite.
    Jag har gått ner olika, en vecka o,2kg och nästa 2kg. Om jag fick välja skulle jag vilja gå ner 0,5kg/vecka, känns bättre och hållbarare med en långsam viktnedgång för min del.
    Tålamod är nog också ett bra ord i detta sammanhang!
  • mayasmama

jag har hållit på sen i början av september och gått ner 14 kg nu - de första 8 gick jag ner på 3 veckor. Men nu under julen har jag släppt det helt - skall ta mig i kragen nu i veckan, nu är julgodiset ändå slut

Svar på tråden LCHF