• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • timalillah

Hej igen alla kämpar.
    Ja jag vet har sagt det förr men nu har jag verkligen bestämt mig för att på riktigt kämpa för att gå ner mina sista 10kg till min gamla vikt.
    Har redan gått ner ca 10kg med lchf, men fuskat för länge nu.
    Jag har väl tur för jag har verkligen vräkt i mig massa sött choklad/godis varje dag (inga stora mängder men ett par stycken ivfl) ätit lussebullar pepparkakor druckit massa glögg och annat gott som finns den här tiden på året,
    jag har inte gått upp ngt av det jag har gått ner, så detta fungerar verkligen på mig.

Min frukost idag:
    3ägg
    1kopp kaffe med grädde
    Några skivor ost
    och lite olivolja till äggen.

Mättande kan jag lova hamnar på ca 5g kh enligt minmat.net

• cindorella

HEJ IGEN! Jag kunde bara inte låta bli att ställa mig på vågen igen imorse, och först tänkte jag jaaha som jag trodde (kände mig pluffsig) fyra hekto upp men neeej det var tre hekto ner! Vågen stog på 71,8!!! (igår var det ju 72,1) Herregud det här funkar ju verkligen. 71 har inte vågen stått på länge länge!! ååh jag är så peppad asså! Det har inte ens varit svårt!

Alltså: startvikt: 73-74
    på femte dagen av LCHF är jag på 71,8! :)

Men idag.. Idag kommer det riktiga prövningen, ska på julbord.. Nu jävlar gäller det att hålla tassarna undan kolhydraterna. Min favvo janssons och julmusten sen. tror ni jag klarar det? :) Jag tror jag tar en liten matsked av janssons bara, sen kan kan jag festa på äggen,laxen,prinskorvarna osv, mmm :)

• timalillah
    cindorella skrev 2009-12-19 10:39:10 följande:
    Min favvo janssons och julmusten sen. tror ni jag klarar det? :) Jag tror jag tar en liten matsked av janssons bara, sen kan kan jag festa på äggen,laxen,prinskorvarna osv, mmm :)
    Grattis till viktminskningen. Klart du klarar det!! Fråga om dom har julmust light ett alternativ som inte smakar lika bra men går ändå.
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2009-12-18 21:14:43 följande:
    Jag hänger med här, har årecis börjat med LCHF, det är 3:e dagen idag, ungefär så här ser min dag ut, ja inte samma middag jämt så klart, men bara för att jämföra med er andra:Frukost: En kopp kaffe med grädde, fil med kanel + 2 skivor ost med smör på + ev ett ägg med majonäs.Lunch: Mat av något slag, idag falukorv med ädelost + vanlig ost och tomat, åt även lite kalops, till det mjölk(3 %)Middag: Kycklingburgare med sallad + mangorajasåsKvällsfika: Avocado med majonäs och räkor tex nu ikväll har jag ätit lite jordgubbar med grädde.Mellanmål: Äter ett eller två mellanmål beroende på hur hungrig jag känner mig, det kan vara tex ett ägg med majonäs samt lite rökt fisk + kaffe med gräddeVad tycker ni om detta? Frukosten är i princip alltid samma, jag är nybörjare på detta med LCHF, får man äta när man vill, dvs även om man inte känner sig direkt hungrig, men kanske sugen på kvällen, är det då ok att äta en avocado tex? Äter ni mer eller mindre än det ovan?
    Jag äter nog ungefär som du, av det du beskrivit ovan. Möjligen lite mer då jag är en storätare =) Fast jag får inte i mig lika mycket mjölkprodukter. Men det är väl smaksak, tycker det ser bra ut!

Nu är jag inne i ett stadie då jag vill ha kött morgon middag och kväll, helst med mycket smält vitlökssmör på

Vad ska alla ni äta för något till jul? Jag tänker i gottisväg. Något måste vi ju unna oss så duktiga som vi är =)
    Jag tänkte göra Airams Chokladcheesecake som finns i Dahlqvists kokbok.
    Har hört att den är väldigt god!
  • cindorella
    frökenskabb skrev 2009-12-19 12:44:45 följande:
    Jag tänkte göra Airams Chokladcheesecake som finns i Dahlqvists kokbok. Har hört att den är väldigt god!
    Vet du om man kan hitta det där receptet på internet någonstans? googla osv men hitta inte! Verkar ju jättebra och gott! Jag hade, innan jag börja dieten, planerat att göra Lailas (tv4)christmas cupcakes men det kan jag ju inte äta nu! Men familjen vill nog fortfarande ha dom, jag står för godsakerna iår ironiskt nog.. Får väl göra dom ändå och cheesecaken till mig :) Kanske smakar en halv cupcake!
  • cindorella

Måste bara tipsa om ett recept jag hitta! Till julbordet! Min favorit är janssons frestelse och det känns lite tråkigt att inte få äta det iår men nu hitta jag ett jättebra alternativ - blomkåls janssons! Det tänker iaf jag prova på och ta med till julaftons middagen hos mamma! :)

kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

• frökenskabb

Cholkadcheesecake
    8-10 pers.

150 gram mycket finhackade nötter
    50 gram smör

4ägg
    3dl grädde
    200g philadelphiaost
    300g choklad 70-85%
    1msk ekologiskt vaniljsocker
    (socker, stevia eller sockerersättning motsvarande
    3-5msk för den som vill.)

Botten gräddas i ugn i 225 grader.
    tillagas med fördel dagen innan servering. beroende på hur man vill servera, tillagas denna ljuvlighet i portionsformar eller s.k. springform. väljer du choklad med lägre kakaohalt får du en sötare anrättning. Den Airamska varianten är helt sockerfri.

Smält chokladen i värmebad eller mikro. var uppmärksam på att chokladen inte kommer i kontakt med vattenånga.

Lägg bakplåtspapper i botten på den form som skall användas. Hacka nötterna fint och blanda med smält smör. Fördela i botten på formen och grädda i 225 grader till gyllenbrun yta.

Dela gulor från äggvitor och vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden styvt i en skål för sig och vispa till sist äggulorna med osten, vanilj och eventuellt socker i en tredje skål.
    Blanda försiktigt den något lite avsvalnade chokladen med hälften av grädden. Rör försiktigt med slickepott tills det blandar sig helt. Vänd resterande grädde, därefter ägg och ostblandningen och till sist de hårt vispade äggvitorna i smeten. Häll chokladsmeten ovanpå nötbotten och ställ i kyl över natt.
    Vill du ha mer glasskaraktär går det fint att frysa tårtan, men inför servering tinas den svalt minst ett par timmar. Garnera gärna med choklad riven på rivjärnets grövsta sida och kanske några syrliga vackra bär.

Bara för att jag är så snäll får du receptet här, hittade nämligen heller inte på det.
    Denna kaka har ätits på jobbet av både LCHF:are och andra dödliga med stor succe!
    Har inte smakat själv men den verkar riktigt smarrig. Jag ska göra på 85% choklad då jag tycker det är gott och inte smaksättning förutom ev. lite vaniljessens.

• cindorella

ååh Tack för receptet frökenskabb!! :) Det får bli mitt godis på julafton iår :)

• frökenskabb
    cindorella skrev 2009-12-19 21:20:20 följande:
    ååh Tack för receptet frökenskabb!! :) Det får bli mitt godis på julafton iår :)
    Jag tror att den är super!
    Ska ev baka chokladmuffins idag, återkommer om dom blev goda =)
  • frökenskabb

Ps!
    -3kg på två veckor!

Svar på tråden LCHF