• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • frökenskabb
    cindorella skrev 2009-12-29 21:07:38 följande:
    hejsan lchf vänner!Nu vill jag höra från er hur ni hade gjort..Det är så att jag och sambon ska på en tvåveckors resa till thailand om ca en månad.Nu tänker jag förstås på maten, där är det ju ris eller nudlar till det mesta, och all god färsk frukt och fruktdrinkarna man svalkar sig med på stranden, och ja ni vet. Hur hade ni gjort? Hade ni skippat allt det? Trots att det är semester? På ett vis känner jag ju att är det semester så är det, då vill man inte behöva tänka på vad man äter. Utan bara njuta och leva gott. MEN på två veckor hinner det hända grejer, under julen så hann jag gå upp 2 kilo på tre dagar av det goda man festa på, även fast jag bara tog lite lite lite av det!Jag vill hinna bli av med några kilon innan resan för att känna mig okej i bikinin, men kommer jag hinna lägga på mig lika mkt som jag hinner gå ner på en månad tror ni?
    Hej!

Jag låg precis och tänkte på detta i morse! Ska själv åka till thailand fast inte förrän nästa höst, men planerar redan
    Jag tänker som så att om jag orkar så kommer jag försöka hålla mig till dieten så långt det går, skippa ris och nudlar osv. iofs kanske det inte spelar någon roll då det verkar vara socker i allt men det går iaf att försöka.
    För min del så har jag problem med magen så att skippa frukt och annat sött blir nog ett måste om jag ska kunna må bra, men hade jag inte haft de problemen kanske jag hade gått loss på allt gott ;-D
    Svårt att bestämma innan kanske...
    Dom har ju helt annan mat än oss, så att ta ett ägg och fil till frukost verkar inte höra till vanligheterna där. Ska ni åka runt eller bo på samma hotell? Annars kan du ju kolla upp maten på hotellet och lägga upp en liten plan, ex att till frukost, lunch och middag äta enligt dieten så långt det går och unna dig något gott utöver det, frukt eller en drink kanske... Äh jag vet inte!
    Eller så tar du seden dit du kommer och tar nya tag då du kommer hem!
  • helene306
    cindorella skrev 2009-12-29 21:07:38 följande:
    hejsan lchf vänner!Nu vill jag höra från er hur ni hade gjort..Det är så att jag och sambon ska på en tvåveckors resa till thailand om ca en månad.Nu tänker jag förstås på maten, där är det ju ris eller nudlar till det mesta, och all god färsk frukt och fruktdrinkarna man svalkar sig med på stranden, och ja ni vet. Hur hade ni gjort? Hade ni skippat allt det? Trots att det är semester? På ett vis känner jag ju att är det semester så är det, då vill man inte behöva tänka på vad man äter. Utan bara njuta och leva gott. MEN på två veckor hinner det hända grejer, under julen så hann jag gå upp 2 kilo på tre dagar av det goda man festa på, även fast jag bara tog lite lite lite av det!Jag vill hinna bli av med några kilon innan resan för att känna mig okej i bikinin, men kommer jag hinna lägga på mig lika mkt som jag hinner gå ner på en månad tror ni?
    Semester är ändå semester och jag skulle unna mig det jag vill ha (men det är jag). Du är medveten om hur och vad du ska och kan äta och med det i bakhuvudet kan du välja bort det mest kolhydratrika. Det är bättre att skippa ris och nudlar och istället mumsa frukt till exempel. En semester blir inte riktigt en semester om man hela tiden ska tänka på att man inte kan äta ditt eller datt. Man kan göra smarta val istället, ska du äta ris eller nudlar eller annat kolhydratrikt-ät lite men inte allt. Under förutsättning att du mår bra alltså! De gånger jag åt för kolhydratrikt mådde jag grymt illa, det var liksom inte värt det.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Tant Elin

*hoppar in*

cindorella:
    Om din kropp mår bra av att äta kolhydrater så ät under semestern. Min mage mår asdåligt, och jag får humörsvängningar och blir deppig efter en överdos av kolhydrater.

Tänk även på att du förmodlingen kommer gå upp 1-3kg när du börjar äta kolhydrater igen, det är inte fett utan att kroppen samlar på sig vätska då kolhydrater binder vätska i kroppen. Det kommer försvinna igen när du börjar med strikt LCHF.

Mitt tips är nog att du försiktigt provar kolhydrater innan du reser för att vänja kroppen sakta, och känna efter hur du mår då. Inte kul att få magknip, humörsvängningar och må allmänt dåligt på semestern.

• nickefiki

Om jag åkte på semester skulle jag äta allt jag ville. Sedan fortsätter man efteråt igen. Vad är väl två veckor av ett liv?

• cindorella
    nickefiki skrev 2009-12-30 10:42:21 följande:
    Om jag åkte på semester skulle jag äta allt jag ville. Sedan fortsätter man efteråt igen. Vad är väl två veckor av ett liv?
    helene306 skrev 2009-12-30 09:09:03 följande:
    Semester är ändå semester och jag skulle unna mig det jag vill ha (men det är jag).
    Ja, jag tror jag kommer köra på ungefär det faktiskt! Är det semester så är det, jag kommer att njuta av all mat MEN jag ska försöka att äta kolhydrater med måtta, jag vet inte om jag kommer bli dålig som vissa av er säger att ni blir men jag har inte hållt på så länge än, började ca en vecka innan jul. Så den här månaden fram till resan kommer vara det längsta som jag kommer ha kört strikt. då kanske kroppen gör uppror när jag stoppar i mig ris och annat, vi får se. isf blir det att försöka låta bli så mkt som möjligt!
    frökenskabb skrev 2009-12-30 09:09:03 följande:
    Ska ni åka runt eller bo på samma hotell? Annars kan du ju kolla upp maten på hotellet och lägga upp en liten plan, ex att till frukost, lunch och middag äta enligt dieten så långt det går och unna dig något gott utöver det, frukt eller en drink kanske... Äh jag vet inte!Eller så tar du seden dit du kommer och tar nya tag då du kommer hem!
    Vi ska bo på samma ställe hela tiden och på buffé frukostarna brukar det ju alltid finnas ägg och bacon och så, så att det kan man ju äta som vanligt. Det blir lunchen och middagarna ute på restaurangerna som blir värre, men som sagt, ska försöka äta bara lite, på många rätter får man ju riset serverat på sidan av så då kan man ju ta bara lite litegrann. Sen när man kommer hem får man köra strikt igen och bli av med vattenvikten man lagt på sig och sen fortsätta gå ner! :)

Tack allihopa för era ord och tips! Det blir nog bra det här! :)
  • cindorella
    Cam82 skrev 2009-12-30 10:26:07 följande:
    -1 kg sedan den 26/12, det känns sååååå bra :D
    Grattis!!! :)
  • frökenskabb
    Grattis!!
  • helene306
    Grattis, visst är det underbart skönt!!

cindorella: Kör du strikt nu fram till resan så ta det lugnt med kolhydrater om du äter det i Thailand. Pröva lite försiktigt och stoppa inte i dig massor på en gång. Jag kommer fortfarande ihåg hur ont i magen jag fick efter att ha ätit en bit pizza. Låg resten av kvällen i soffan i fosterställning. Alla är vi inte lika känsliga, jag kunde äta smågodis och få ett illamående och det går att ta, men sätter det sig i magen är det tråkigare. Det är ju meningen att du ska ha en skön semester menar jag
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Cam82

Tack :D

cindorella skrev 2009-12-30 11:25:19 följande:
    Grattis!!! :)
Svar på tråden LCHF