• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • frökenskabb

Familjen Rockström skrev 2009-12-14 10:46:52 följande:

låter inte så gott med äggmjölk men kan väll vara värt att testa de med.Frökenskabb: det kanske beror på att du är mycket smalare än mig och troligen väger mindre med. har man mer fett på kroppen så går det snabbare att bli av med det till en viss gräns. på bilden ser det ut som du har en rikigt fin mage!
    Jo jag har också hört något sånt, att det går fortare om man har mer fett...

Tack, bilden är ett år gammal och inte alls som jag ser ut nu,
    men en väldigt morot!
  • fian82

HOHO..

Fick ett infall IDAG att jag skulle testa detta. Började min dag med en burk tonfisk i vatten med majonäs till och sen åt jag laxfilé med broccoli och sås på spenat, grädde smör och kryddor..

Är jag rätt ute? Vet inte så mycket om LCHF.. Behöver både tips, råd och stöttning och detta verkar vara en bra tråd för sånt :)

Startvikt 75 kg
    Längd 169

• Meddelande borttaget
  • frökenskabb

Har läst på Annica Dahlqvists hemsida/blogg och känner mig nu förvirrad och rädd.
    Det verkar som att många har svårt att hålla vikten nere och även går upp av denna diet. Tydligen måste man vara väldigt strikt om man ska kunna gå ner i vikt. Typ inga mjölkprodukter förutom smör och ev hårdost.
    Lagom mängd protein osv..

Känns ju sådär att läsa.. Trodde mer eller mindre att allt under gränsen 5g kolhydrat per 100g var godkänt. och att äta sig mätt på protein och fett var ok.

Iofs är det jag läste ingen nyhet då lagom mängd gäller allt vi stoppar i oss men det känns inte kul att det verkar vara svårt att gå ner, och att gå upp på denna diet känns ännu värre!

• Meddelande borttaget
  • frökenskabb
    fian82 skrev 2009-12-14 12:24:08 följande:
    HOHO..Fick ett infall IDAG att jag skulle testa detta. Började min dag med en burk tonfisk i vatten med majonäs till och sen åt jag laxfilé med broccoli och sås på spenat, grädde smör och kryddor.. Är jag rätt ute? Vet inte så mycket om LCHF.. Behöver både tips, råd och stöttning och detta verkar vara en bra tråd för sånt :)Startvikt 75 kgLängd 169
    Välkommen!!

Googla på LCHF, så gjorde jag för att få information.
    Kolla även in Annica Dahlqvists hemsida (grundaren för LCHF)
    Jag har även köpt ev av hennes kokböcker.

Kul att vi börjar bli ett helt gäng =D =D
  • rasajj
    frökenskabb skrev 2009-12-14 12:43:30 följande:
    Har läst på Annica Dahlqvists hemsida/blogg och känner mig nu förvirrad och rädd. Det verkar som att många har svårt att hålla vikten nere och även går upp av denna diet. Tydligen måste man vara väldigt strikt om man ska kunna gå ner i vikt. Typ inga mjölkprodukter förutom smör och ev hårdost. Lagom mängd protein osv.. Känns ju sådär att läsa.. Trodde mer eller mindre att allt under gränsen 5g kolhydrat per 100g var godkänt. och att äta sig mätt på protein och fett var ok. Iofs är det jag läste ingen nyhet då lagom mängd gäller allt vi stoppar i oss men det känns inte kul att det verkar vara svårt att gå ner, och att gå upp på denna diet känns ännu värre!
    Jag tror att det ar lapparna pa maten som ar svarare att lasa av i Sverige an tex har i USA. Jag bor i USA och har sager matlappen hur mycket kalorier, kolhydrater, fett osv det ar i en portion, och sedan talar lappen om hur stor en portion av sagda varan ar och sedan hur manga portioner man bor fa ut av forpackningen.

Da ar det lattare att rakna ut hur manga kolhydrater man far i sig, och en strikt Low Carb diet har, raknas vara 20g om dagen.

Om man, som i Sverige, raknar varor som har lagre kolhydrater an 5g/100g sa sager inte det samma sak. Det blir svarare att rakna ut hur mycket av saken man ska/kan ata och hur manga kolhydrater man fatt i sig under dagen.

en bra site som jag verkligen gillar, ar fitday.com Den raknar ut allt at dig, om du knappar in ratt mangd av maten du atit. Den talar aven om hur mycket fibrer det ar i maten, for oss som inte raknar in fibrena i kolhydratsinnehallet sa ar det bra.

Iallafall sa tror jag att det har ar en av orsakerna for low carb dieter i Sverige och svarigheten att sedan halla vikten.
  • Meddelande borttaget
  • frökenskabb

Om jag förstod det hela rätt så får vi äta obegränsat med fett.
    Protein i lika många gram som vi har i målvikt, dvs 70kg - 70 gram protein /dag.
    Mjölkprodukter i liten mängd, helst under 20 gram/dag. hur mycket är det? En dl fil eller?
    Grönsaker i liten mängd. Hårdost om man klarar av det viktmässigt.
    Undra om rekommendationen var mindre än 20g kolhydrater/dag allt som allt?

Någon som är bättre insatt än mig i alla siffror får gärna förklara, känner mig fortfarande förvirrad och totalt okunnig gällande innehållet på det jag äter..
    Nog för att det är gott med smör, men att bara äta smör och protein för att kunna hålla sin vikt känns inte så roligt... så jag hoppas verkligen att jag fattat detta fel!

Har brytit ihop, lipat och kommit igen, lite drastigt kanske men jag tycker det är känsligt såhär i början att gå på denna diet, är ju rätt mycket vi inte ska äta och att lägga till ytterligare föda på den listan känns inte kul.
    Även fast jag tycker det är så värt!

Svar på tråden LCHF