• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • NoMercy
    curiosa skrev 2010-01-19 22:06:16 följande:
    Då ska vi se, idag har jag ätit:07,00: Yoghurt, turkisk med ett par hallon09,00: 1 nötpanka med grädde          1 oopsi med ost och gurka12,00: Bratwurst med blomkålsmos (grädde och smör)          1 Nötpannkaka med grädde16,00: Lite rökt makrill, någon skiva skinka, yoghurt (lätt mild, som var kvar) med     lite kokos i.19,00: Skinkrullar med brieost i, makrill22,00: Turkisk yoghurt med gräddeFortfarande sugen på nått.....
    Ser ju bra ut. Men händer det inte så mkt med vikten ska du nog se över ditt intag av mjölkprodukter. Men det är inget du behöver tänka på än, tycker jag.
    Den som sa de den kan va de.....
  • Hannnas
    NoMercy skrev 2010-01-19 22:37:22 följande:
    Skulle knappast tro att det händer efter bara en vecka. Sen påverkar det ju hormoner ohc så på sikt, tjejer med PCO verkar ju må mkt bättre tex.Men fråga inne på www.kolhydrater.ifokus.se iställt.
    Nä man kan ju tycka det, saken är den att det är mitt i en försenad ÄL, så det är ju ett hormonpåslag just nu... därav tanken...

Ska kolla länken... tack
    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns & Ylvas mamma .?:*¨¨*:?.
  • jagäraf
    NoMercy skrev 2010-01-19 22:32:58 följande:
    Men du har grädde i maten nu?
    Ja, jag har grädde i mitt kaffe och ibland i maten, t ex gräddsås eller i omeletten. Och som i kväll kunde jag bara inte hålla mig utan åt en skål blåbär med grädde. Men jag vet att om jag slutar med grädde och bara äter smör till maten så går jag lättare ned. Men vem orkar äta smör hela tiden...
  • NoMercy
    jagäraf skrev 2010-01-19 22:41:20 följande:
    Ja, jag har grädde i mitt kaffe och ibland i maten, t ex gräddsås eller i omeletten. Och som i kväll kunde jag bara inte hålla mig utan åt en skål blåbär med grädde. Men jag vet att om jag slutar med grädde och bara äter smör till maten så går jag lättare ned. Men vem orkar äta smör hela tiden...
    Fast då får du ju i dig ganska "mkt" kolhydrater
    Den som sa de den kan va de.....
  • Sagalin
    curiosa skrev 2010-01-19 22:06:16 följande:
    Då ska vi se, idag har jag ätit:07,00: Yoghurt, turkisk med ett par hallon09,00: 1 nötpanka med grädde          1 oopsi med ost och gurka12,00: Bratwurst med blomkålsmos (grädde och smör)          1 Nötpannkaka med grädde16,00: Lite rökt makrill, någon skiva skinka, yoghurt (lätt mild, som var kvar) med     lite kokos i.19,00: Skinkrullar med brieost i, makrill22,00: Turkisk yoghurt med gräddeFortfarande sugen på nått.....
    Jag får lätt ont i magen om jag äter broccoli och blomkål, jag klarar bara av en mindre mängd annars får jag jätteont.

Jag tycker det ser ok ut, kanske lite för mycket yoghurt. Byt ut frukostyoghurten till kokta ägg mosade med smör.
    Mjölkprodukter förrutom smör innehåller mjölksocker som lätt kan trigga igång ett sug efter mat.
  • Lullisgirl
    sunflower33334 skrev 2010-01-19 20:29:45 följande:
    Grrr..nu har jag ätit lchf i två veckor och inte gått ner mer än 0,5kg totalt, jag blir inte så peppad. MEN oj vad mycket bättre jag mår för övrigt, jag ger inte upp! Märkte något intressant idag; igår på eftermiddagen och kvällen var jag helt vansinnigt sugen på vad som helst (läs godis) hela tiden, trodde verkligen att jag skulle smälla av. Samma fenomen var det förra vecka ett par dagar, och i dag när jag sträcker mig efter tuggumipåsen pga den dåliga andedräkten så inser jag att det förmodligen är  tuggummit som triggar mitt godissug något enormt!  Nu låter jag bli att tugga ett tag få se om hypotesen stämmer.
    Samma för mig. Ett tuggummi så skriker kroppen efter kolhydrater. Lite jobbigt att inte kunna tugga när andedräkten är kass. Nu har jag köpt hem lite olika sorters munskölj som jag använder flera gånger per dag men det hjälper bara för stunden. Urk.{#lang_emotions_throwup}
    Men man får väl tänka att det är för att kroppen förbränner fett man luktar illa och då är det lite lättare att stå ut med. Brukar tänka att det är all dålig mat som osar ut genom munnen! Haha
  • jagäraf

Jag ska rätta mig själv lite grand. Jag skrev igår att jag inte gått ned något med lchf och det är både rätt och fel. Jag har bl a gått ned 2,1 kg bara senaste dryga veckan (och nu idag upp 3 hg igen) men det är julhelgens extra kg jag blivit av med igen. Min kropp verkar tycka att jag ska väga ca 59 kg som jag gör nu för under det har jag jättesvårt att gå. Börjar jag äta för mycket mjölkprodukter och grönsaker så går jag ofelbart upp lite igen men samtidigt kan man ju inte vara utan kolhydrater för jämnan, det blir ju jättetråkigt.

• jagäraf
    NoMercy skrev 2010-01-19 23:02:12 följande:
    Fast då får du ju i dig ganska "mkt" kolhydrater
    Grädde innehåller 3 g/100 g så det ska egentligen vara helt okej. Om man klarar mejeriprodukter vill säga. Man ska ju hålla sig under 5 g/100 g. Blåbär innehåller 11 g/100 g så det är ju för mycket. Blandat med grädden får man ju ner kolisarna men visst är det fortfarande lite för mycket. Förmodligen därför jag gått upp 3 hg idag. Eller så var det fusket i söndags då min dotter firade sin 17-års dag. Bara att ta sig i kragen igen!
  • curiosa

Min frukost bestående av omelett (med grädde i) ett paket bacon, några champinjoner samt en rejäl klick majonäs måste ju vara en ypperlig frukost??

Gott var det iallafall .-D

• curiosa
    Sagalin skrev 2010-01-20 05:50:32 följande:
    Jag får lätt ont i magen om jag äter broccoli och blomkål, jag klarar bara av en mindre mängd annars får jag jätteont. Jag tycker det ser ok ut, kanske lite för mycket yoghurt. Byt ut frukostyoghurten till kokta ägg mosade med smör. Mjölkprodukter förrutom smör innehåller mjölksocker som lätt kan trigga igång ett sug efter mat.
    Jag brukar klara av kål och broccoli i vanliga fall så det tror jag inte är boven. Dock så äter jag det inte lika ofta som nu, så det kan ju vara så ändå.

Denna diet är väl egentligen inte optimal för mig då jag har svårt för både ägg och rent smör.
    Men jag har gjort persiljesmör nu och det tycker jag om.