• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • slapback

Hej! Jag kommer in här och tar del av lite tips och råd. Jag har kört med lchf sedan november och har gått ner ca 8 kg och förlorat sammanlagt 49 cm över hela kroppen. Känns mycket bra. Har dock 8 kg kvar innan målvikt. Måste kämpa på nu. MIn pappa blev inspirerad och har nu provat lchf i en vecka och har rdan gått ner 3 kg. Jag tror verkligen på detta.
    Vad kul att läsa massa goda recept och att så många verkligen går ner i vikt.
    Jag kan bidra med ett recept som jag gjorde som var såååå gott.

En grillad kyckling plockad i bitar/ stekt kycklingfilé
    10 champinjoner
    1 paket bacon
    2 dl grädde
    1 dl creme fraiche
    någon/några matskedar sweet chili el dyl
    riven gräddost
    pressad vitlök
    salt och peppar

Smörstek champinjpnerna och stek baconet. Lägg i ungsform tillsammans med kycklingen. Blanda grädde och creme fraiche med chilin och kryddor. Häll över kycklingen. Strö över med rikiligt av den rivna osten. In i ugnen tills osten smält och blivit gyllenbrun. Servera med god sallad.

Enkelt och mycket gott!

• Jen nifer
    helene306 skrev 2010-01-20 15:05:27 följande:
    Jen nifer: Inte matlagningsgrädde! Du ska välja det fetaste alternativet i allt när dte gäller lchf. Nu vet jag inet vad innehållsförteckningen säger om matlagningsgrädde vs vispgrädde men ta och jämför nästa gång och byt ut matlagningsgrädden är mitt råd Skönt att höra att det funkar bra för dig med lchf och barn, det låter lovande när jag ska dra igång på allvar sen. Jag är kortare än du och är nu uppe på 80 kilo till mina 160 cm. Med sonen gick jag upp 28 kilo så det hoppas jag slippa göra nu! Tycker dessa 14 kilo (min räkning, bm säger +10 kilo) räcker just nu.
    Jag klarar inte av vispgrädde. :)
    Men de jag läst är att man ska plocka bort minivarianterna när de kommer till matlagningsgrädde, och välja mellangrädden istället (den på 27%) Och visst såklart vispgrädde om man gillar det. Men de blir allt för mastigt för mig.

Med första barnet gick jag upp nästan 20 kilo. Vad jag hade önskat att ja vetat om denna metot då. Den här gången gick jag upp ca 14kg och mådde mycket bättre. Och nu är de ju lätt att gå ner i vikt när man får njuta samtidigt :D
    Mollys & Minnas mamma
  • helene306
    Jen nifer: Ok, då är du ursäktad Jag körde lchf i början av graviditeten men ett jäkla illamående ville annat och där satt jag och åt kokta makaroner, rostade fralla och mådde bra. Åt jag fet eller stekt mat vände det sig i magen och bara tanken fick mig illamående så det var vääääldigt klyvet ett tag. Jag ville äta lchf men hjärnan och kroppen ville annat. Tyvärr har ovanorna att få i mig mer kolhydrater hängt kvar trots att illamåendet lättat men det var först i v 22-23 som jag kunde med att äta ägg till frukost. Nu är dte inga problem med något så det är att försöka tänka tillbaka igen Lättare sagt än gjort tyvärr men skam den som ger sig
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • jagäraf

Ett annat skäl att välja den 40% vispgrädden, alltså förutom att man ska äta så fett som möjligt, är att det är den enda som inte innehåller någon form av tillsatser. För att få ned fettmängden måste de tillsätta vatten och för att då grädden inte ska bli superrinnig så måste de tillsätta kemikalier. Trist men sant. LCHF går ju inte bara ut på att bli smal utan kanske mest på att äta naturligt och då passar tyvärr inget annat än vispgrädden in. Men naturligtvis är det upp till var och en!

• Kenzie
    Jen nifer skrev 2010-01-20 15:20:14 följande:
    Jag klarar inte av vispgrädde. :)Men de jag läst är att man ska plocka bort minivarianterna när de kommer till matlagningsgrädde, och välja mellangrädden istället (den på 27%) Och visst såklart vispgrädde om man gillar det. Men de blir allt för mastigt för mig.Med första barnet gick jag upp nästan 20 kilo. Vad jag hade önskat att ja vetat om denna metot då. Den här gången gick jag upp ca 14kg och mådde mycket bättre. Och nu är de ju lätt att gå ner i vikt när man får njuta samtidigt :D
    Strunta i mellangrädden och späd vispgrädden med vatten istället. Billigare och du slipper tillsatser
    Lights will guide you home...
  • Jen nifer

Visst är de skönt att bli av med massa tillsatser i maten! Och mellangrädden innehåller ändå 4g kolhydrater.. Kommer köra på det ett tag ändå just för att vänj amig succesivt med den "fetare" smaken och konsistensen. Så får vispgrädde bli nästa steg. Späda ut den med lite vatten funkar ju absolut i vissa maträtter så de kan jag göra!

Mollys & Minnas mamma
  • cindorella
    Jen nifer skrev 2010-01-20 15:00:05 följande:
    kan inte alla skriva varje dag vad dom ätit? så kan man få inspiration och tips, se vad som är bra osv.FrukostLunchMiddagOch eventuella mellanmål.Jag har ju nyss kommit in i tråden och har lustläst internett om lchf.Jag själv är rätt restrektiv när de kommer till mjölk. Jag dricker alltid vatten till maten. Men sen använder ja ju matlagningsgrädde, 27% när ja lagar mat för att få in fett. Men försöker hålla mig ifrån Mjölk,filmjöl och så ganska mycket.Jag har gått ner en del redan av mig själv, har en bebis på snart 4 månader.Nu står iaf vågen på 63kg och är 166cm lång.Mitt första delmål är 60kg.Mitt drömmål är 56-58 kg ca.
    Frukost: Två ägg, kokta eller stekta, jag brukar ta en liten klick kaviar till ibland fast att det innehåller 14g kh per 100 så det är ju inte alls bra men tar en liiiten klick vissa dagar. Annars brukar ibland ha lite skagenröra till, eller blanda själv Creme fraiche med majonäs och sen krossade kokta ägg i och räkor, mkt gott. Den röran brukar jag äta med en avokado eller några bitar stekt bacon.

Lunch: Antingen rester från gårdagens middag eller så brukar ! det bli ungefär samma grejer som frukost. En avokado med skagenröra eller två stekta ägg med några falukorvsbitar (med hög kötthalt och lite kolhydrater förstås). Eller så tar jag en burk tonfisk (i vatten, avrunnen) blandar med majonäs och/eller creme fraiche och äter med en avokado.

Middag: Många grytor och gratänger blir det på grädde och/eller Creme fraiche (den fetaste såklart!), med antingen kyckling, köttfärs,korv,fisk eller skaldjur och lite passande kryddor, grönsaker i och champinjoner och så. ost ovanpå gratängerna såklart :) Så enkelt att göra!
    Annars är bara en stekt köttbit vanligt här hemma, till blir det antingen kokt broccoli, blomkålsmos, en vanlig god sallad med fet dressing, mkt vitlökssmör brukar jag ha till då också :) Igår Åt vi tacos fast med "ostchips" kryddade med tacokyddor istället för nachochips och sen guacamole till det, super gott! Häromdagen gjorde jag en wok med jätteräkor med strimlad vitkål istället för nudlar, blev jättegott!

Hoppas du fått lite inspiration! Ursäkta att jag babbla så mkt bara haha :D
  • jagäraf

Jag har idag ätit:

frukost: ett kokt ägg med lite kalles prickiga. Brukar äta majonäs men idag fuskade jag (igen).

Lunch: några skivor kokt skinka och kokt kalkon (pålägg), en skål naturell ekologisk yoghurt spetsad med vispgrädde och i den hade jag hackade hasselnötter och mandel. Även lite gojibär men det är egentligen ajaj!

På em: en kopp te och en näve jordnötter.

Till middag blir det skinksnitslar och till det smör med provensalska kryddor (frysta).

Alldeles för dålig lunch för mig egentligen men där jag jobbar värmer vi inte mat så det är mackor eller fil/yoghurt som gäller.

• Jen nifer

gör ni eget vitlökssmör?

Mollys & Minnas mamma
  • jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-20 15:56:15 följande:
    gör ni eget vitlökssmör?
    Jag gör det. Jag tycker det färdiga från affären smakar pyton. Härsket, liksom. Dessutom är det ju så otroligt enkelt att göra.