• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • USB

Vet ni om det finns personer som går upp i vikt istället med LCHF? Min man som är en riktig skeptiker tror inte att det här kostupplägget fungerar.
    Ska förkovra mig i ämnet under veckan och samla på mig så mycket information som möjligt så kör jag igång nästa vecka då jag är helt ledig från jobbet. Känner att det kan vara skönt att börja när man kan är hemma ifall man skulle må dåligt de första dagarna.

• Cam82
    helene306 skrev 2010-01-19 16:46:08 följande:
    Håller tummarna att det går bättre denna gång!
    Tack ska du ha :D
  • Ogift Fru
    USB skrev 2010-01-19 18:10:47 följande:
    Vet ni om det finns personer som går upp i vikt istället med LCHF? Min man som är en riktig skeptiker tror inte att det här kostupplägget fungerar.Ska förkovra mig i ämnet under veckan och samla på mig så mycket information som möjligt så kör jag igång nästa vecka då jag är helt ledig från jobbet. Känner att det kan vara skönt att börja när man kan är hemma ifall man skulle må dåligt de första dagarna.
    Det är väldigt många som går upp i vikt första veckorna pga att deras kroppar är vana vid svältdieter och suger i sig allt fett.
    Efter ett tag "lär sig" kroppen att omvandla fettet till ketoner istället för att lagra och då vänder det. Det är i den vändningen som många brukar må dåligt, när de hamnar i sk ketos.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • LummePrinsessan
    Lullisgirl skrev 2010-01-19 17:25:32 följande:
    Menar du vilka man ska vara försiktig med? Mjölk, fil, yoghurt som innehåller en del kh. Smör, ost och grädde är väl okej för dom flesta. Endel lämnar bort grädden oxå om dom stannar i vikt.
    Jaha, okej. Tack så mycket!
  • jagäraf
    USB skrev 2010-01-19 18:10:47 följande:
    Vet ni om det finns personer som går upp i vikt istället med LCHF? Min man som är en riktig skeptiker tror inte att det här kostupplägget fungerar.Ska förkovra mig i ämnet under veckan och samla på mig så mycket information som möjligt så kör jag igång nästa vecka då jag är helt ledig från jobbet. Känner att det kan vara skönt att börja när man kan är hemma ifall man skulle må dåligt de första dagarna.
    Ja, man kan gå upp i vikt i början eftersom kroppen bygger muskler. Är man underviktig går man också upp eftersom LCHF gör att man får sin kropps idealvikt. Alltså funkar inte LCHF om man redan är smal och vill bli "anorexismal".
  • Cam82
    Ogift Fru skrev 2010-01-19 18:14:55 följande:
    Efter ett tag "lär sig" kroppen att omvandla fettet till ketoner istället för att lagra och då vänder det. Det är i den vändningen som många brukar må dåligt, när de hamnar i sk ketos.
    När sker detta? jag har bara ätit lchf i en vecka.
  • zummar

är det nån som har känt sig "mosig" i hjärnan när det börjat med LCHF.
    jag känner det som att jag har äppelmos i hjärnan nästan hela tiden o det påminner lite om när man ätit för lite eler håller på att bli förkyld.

Tänkte iaf att kanske gärnan "äter för lite" just i början eftersom den är inställd på kh-energi o inte fettenergi...så därför känner jag så!? Vad tror ni om min teori?

• Jen nifer
    zummar skrev 2010-01-19 20:25:58 följande:
    är det nån som har känt sig "mosig" i hjärnan när det börjat med LCHF.jag känner det som att jag har äppelmos i hjärnan nästan hela tiden o det påminner lite om när man ätit för lite eler håller på att bli förkyld.Tänkte iaf att kanske gärnan "äter för lite" just i början eftersom den är inställd på kh-energi o inte fettenergi...så därför känner jag så!? Vad tror ni om min teori?
    jag känner mig rätt seg i hjärnan, har huvudvärk. Men antar att de är för att kroppen är van vid allt socker, och nu är de stopp  :)
    Mollys & Minnas mamma
  • sunflower33334

Grrr..nu har jag ätit lchf i två veckor och inte gått ner mer än 0,5kg totalt, jag blir inte så peppad. MEN oj vad mycket bättre jag mår för övrigt, jag ger inte upp!

Märkte något intressant idag; igår på eftermiddagen och kvällen var jag helt vansinnigt sugen på vad som helst (läs godis) hela tiden, trodde verkligen att jag skulle smälla av. Samma fenomen var det förra vecka ett par dagar, och i dag när jag sträcker mig efter tuggumipåsen pga den dåliga andedräkten så inser jag att det förmodligen är  tuggummit som triggar mitt godissug något enormt!{#lang_emotions_surprised}  Nu låter jag bli att tugga ett tag få se om hypotesen stämmer.