• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • helene306
    caradan: Jag åt också TY med grädde och vaniljpulver, tyckte det var så gott men sen stod vågen still. Då insåg jag att det av TY,grädde under nattjobb/frukost innehöll 17 g kolhydrater vilket inte ger så mycket utrymme till mer kolhydrater under resten av dagen. Jag ville fortfarande ha blandningen under nattjobb men tänkte till under dagen och la in mer fett i maten. Jag höll mig mättare och vågen satte fart neråt igår så mjölkprodukter kan ställa till det med vågen.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • sara1981
    helene306 skrev 2010-01-20 08:36:42 följande:
    caradan: Jag åt också TY med grädde och vaniljpulver, tyckte det var så gott men sen stod vågen still. Då insåg jag att det av TY,grädde under nattjobb/frukost innehöll 17 g kolhydrater vilket inte ger så mycket utrymme till mer kolhydrater under resten av dagen. Jag ville fortfarande ha blandningen under nattjobb men tänkte till under dagen och la in mer fett i maten. Jag höll mig mättare och vågen satte fart neråt igår så mjölkprodukter kan ställa till det med vågen.
    Jag jobbar också natt och tycker att det är lite svårt att komma på bra saker att ha med sig att äta. Har svårt att äta mat på natten och förut så har jag alltid ätit typ smörgås.
    Nu senast har jag ätit gurkstavar som jag dippar i dessertost, typ creme bonjour. Men det skulle ju vara trevligt med lite omväxling om du har några bra tips?
    Amilia 2006 Max 2008
  • Ogift Fru
    sara1981 skrev 2010-01-20 09:17:40 följande:
    Jag jobbar också natt och tycker att det är lite svårt att komma på bra saker att ha med sig att äta. Har svårt att äta mat på natten och förut så har jag alltid ätit typ smörgås.Nu senast har jag ätit gurkstavar som jag dippar i dessertost, typ creme bonjour. Men det skulle ju vara trevligt med lite omväxling om du har några bra tips?
    Smörgås kan du äta ändå! Hårdstek ett ägg och ha det som smörgås. Med smör och nåt gott pålägg på så är det inte så stor skillnad.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • WillElv

Går man inte ner om man äter för LITE fett? Jag har ju te.x vatten i min omelett & inte grädde. Kan man ersätta smör med majonäs (där det passar så klart:)

Är fortfarande inne i GI tänket. Där ska man ju äta lätta mejeriprodukter. Har jättesvårt att veta vad jag ska äta,  är dessutom vegeterian.

Till frukost åt jag ett kokot ägg, en avokado & lite ost. Är det bra?

Till lunch blir det Coleslaw & quorn (lite fett & lite kolhydrater). Räcker det?

Till middag brukar jag äta omelett (på vatten) med ex. mozarella/feta, oliver & soltorkadetomater.

Har läst på diverse sidor, men har svårt att veta hur en regelrätt matsedelser ut. Hur vet man att man inte får i sig mer än 20 kolhydrater/dag? Måste  man väga det man  äter & sedan räkna ut?

Många frågor, jag vet

• sara1981
    Ogift Fru skrev 2010-01-20 09:24:50 följande:
    Smörgås kan du äta ändå! Hårdstek ett ägg och ha det som smörgås. Med smör och nåt gott pålägg på så är det inte så stor skillnad.

En gång för alla, ägg är inte smörgås!
    Har jättesvårt för alla recept på "bröd" som egentligen är ägg. Blir lika besviken varje gång jag försökt mig på att baka. Så det är inget alternativ tyvärr..
    Amilia 2006 Max 2008
  • Tesssi

Som sagt så är jag ny på det här med LCHF.
    Jag tycker det är så enkelt att göra såser med grädde och cf, och dessutom äta TY till frukost, om jag inte vill ha ägg o bacon. Men om jag måste dra ner på mjölkprodukterna, hur gör jag då med såser osv?? Har ni några tips till en nybörjare??

• WillElv
    Flapper skrev 2010-01-20 10:22:27 följande:
    Vad är TY?
    Turkisk Yoghurt :)
  • WillElv

Insåg precis att det nog inte är så bra att äta soltorkade tomater i olja :(