• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Jen nifer

inne på 3:e dagen och precis som förra gången så mådde jag skit imorse. Känns att kroppen mer lr mindre skriker efter socker o kolisar. Tror dessutom ja måste öka på mer fett. Idag blir de god kotlett med bea sås till lunch :)

Mollys & Minnas mamma
  • Flapper
    WillElv skrev 2010-01-20 10:32:01 följande:
    Turkisk Yoghurt :)
    Aha! Så klart... Tack!
  • Kenzie
    sara1981 skrev 2010-01-20 09:36:43 följande:
    En gång för alla, ägg är inte smörgås! Har jättesvårt för alla recept på "bröd" som egentligen är ägg. Blir lika besviken varje gång jag försökt mig på att baka. Så det är inget alternativ tyvärr..
    Har du testat lembasbröd? Det är den mest brödliknande varianten tycker jag, lite som scones i konsistensen.
    Tesssi skrev 2010-01-20 10:10:47 följande:
    Som sagt så är jag ny på det här med LCHF. Jag tycker det är så enkelt att göra såser med grädde och cf, och dessutom äta TY till frukost, om jag inte vill ha ägg o bacon. Men om jag måste dra ner på mjölkprodukterna, hur gör jag då med såser osv?? Har ni några tips till en nybörjare??
    Jag gjorde som så att jag åt ägg mosade med smör till frukost (standardfrukost fortfarande). Till lunch åt jag alltid kött/fisk/kyckling med kryddsmör och lite sallad och först till middagen använde jag någon form av mjölkprodukt typ grädde eller cf. Då gick jag ner i vikt igen.
    sariat skrev 2010-01-20 10:21:42 följande:
    Jag undrar.. hur är det med haricoverts? får man äta det?
    Haricot verts är helt okej.
    Lights will guide you home...
  • NoMercy
    WillElv skrev 2010-01-20 09:30:59 följande:
    Går man inte ner om man äter för LITE fett? Jag har ju te.x vatten i min omelett & inte grädde. Kan man ersätta smör med majonäs (där det passar så klart:)Är fortfarande inne i GI tänket. Där ska man ju äta lätta mejeriprodukter. Har jättesvårt att veta vad jag ska äta,  är dessutom vegeterian.Till frukost åt jag ett kokot ägg, en avokado & lite ost. Är det bra?Till lunch blir det Coleslaw & quorn (lite fett & lite kolhydrater). Räcker det?Till middag brukar jag äta omelett (på vatten) med ex. mozarella/feta, oliver & soltorkadetomater. Har läst på diverse sidor, men har svårt att veta hur en regelrätt matsedelser ut. Hur vet man att man inte får i sig mer än 20 kolhydrater/dag? Måste  man väga det man  äter & sedan räkna ut?Många frågor, jag vet      
    Fett bränner fett är en regel i det här. Du äter för lite fett och då är risken att kroppen ställer in sig på svält och så blir det stopp på vågen.
    Stek i mkt smör! Ta lite majonäs till frukostägget, hiva på lite creme fraice på omeletten och gör den på grädde. Du har så lite kolhydrater så det borde rymmas.
    Följ tänket att du inte äter något som innehåller mer än 5 g kolhydrater per 100 g vara nu i början. Går du inte ner så kanske du under en period ska registerar vad du får i dig så du får ett bra tänk.
    Den som sa de den kan va de.....
  • Saliro

hej alla nu kör jag igen med min man hehe så dåligt jag mått under dessa veckorna utan lchf måde mkt bättre när jag åt det. sitter nu med smoothies hehe sen ska jag äta brocoli och smör med en röra hehe skönt man inet behöver ha  dåligt samvete att äta smör till brocoli lol...

ah en toppen dag alla=)

• jessica81a

Kör igång med LCHF idag efter 2v med cambridgekuren
    Har precis ätit en supergod svamp o spenatlasange till lunch, där jag böt ut pastaplattorna mot kokta vitkålsblad..jättegott!

• Saliro
    jessica81a skrev 2010-01-20 11:45:41 följande:
    Kör igång med LCHF idag efter 2v med cambridgekuren Har precis ätit en supergod svamp o spenatlasange till lunch, där jag böt ut pastaplattorna mot kokta vitkålsblad..jättegott!
    kan du beskriva hur du gjort lätt jätte gott=)
  • jessica81a
    lindha roger skrev 2010-01-20 11:51:25 följande:
    kan du beskriva hur du gjort lätt jätte gott=)
    hacka 15 champinjoner + 1rödlök och en vitlöksklyfta,stek i smör..häll på 2dl grädde 2dl creme fraiche låt puttra. klicka i en ask philadelphiaost vitlök/örter och en ask keso..ev salt o peppar(jag tog 1/2 grönsaksbuljong). till sist en handfull färsk basilika.
    Varva såsen med vitkålsblad och bladspenat i ugnsform..på med riven ost och gratinera
    Supergod!
  • Jen nifer
    sara1981 skrev 2010-01-20 09:36:43 följande:
    En gång för alla, ägg är inte smörgås! Har jättesvårt för alla recept på "bröd" som egentligen är ägg. Blir lika besviken varje gång jag försökt mig på att baka. Så det är inget alternativ tyvärr..
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

ingen aning om detta recept varit med i tråden tidigare :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Saliro
    jessica81a skrev 2010-01-20 12:01:38 följande:
    hacka 15 champinjoner + 1rödlök och en vitlöksklyfta,stek i smör..häll på 2dl grädde 2dl creme fraiche låt puttra. klicka i en ask philadelphiaost vitlök/örter och en ask keso..ev salt o peppar(jag tog 1/2 grönsaksbuljong). till sist en handfull färsk basilika. Varva såsen med vitkålsblad och bladspenat i ugnsform..på med riven ost och gratinera Supergod!
    tack så mkt=)