• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • jagäraf
    helene306 skrev 2010-01-20 21:29:09 följande:
    Det påstods det innan men nu har det tydligen kommit fram ny fakta (jag har inte läst men någon här i tråden skrev det) att det silvriga paketet i affären är lika bra som det från hälsokosten.Lullisgirl: Jag har haft kokosfett i kaffe/te om jag har behövt få i mig mer fett. Det ger ingen smak men ger fin läppsmörj Härligt att du mår så bra av denna kost!
    Okej, då kanske man ska testa det istället.
  • Jen nifer
    zummar skrev 2010-01-20 22:07:01 följande:
    är det nån som vet hur många kalorier o så som är rekomenderat...jag tycker att 1300 låter väldigt lite.2000 är inte det normalt för en kvinna (kanske inte om man ska gå ner i vikt men i "normalfall?)
    jag skulle nog tro att komma upp i iaf 1500kalorier är bra.

Men jag lägger till smör, beasås,cremefraiche osv till maten, Jag äter tills jag blir mätt. Jag äter fler gr per dag än förut. Äter bättre frukost. Och som sagt ja är ju alltid mätt.

Jag ställde mig iaf på vågen imorse, 3 "ordentliga" dagar med lchf och -1½kilo. Visst är de vätska i början men ändå otroligt peppande :)
    Mollys & Minnas mamma
  • zummar
    Jen nifer skrev 2010-01-21 07:59:04 följande:
    jag skulle nog tro att komma upp i iaf 1500kalorier är bra.Men jag lägger till smör, beasås,cremefraiche osv till maten, Jag äter tills jag blir mätt. Jag äter fler gr per dag än förut. Äter bättre frukost. Och som sagt ja är ju alltid mätt. Jag ställde mig iaf på vågen imorse, 3 "ordentliga" dagar med lchf och -1½kilo. Visst är de vätska i början men ändå otroligt peppande :)
    jag kör med att mäta cm o på 2v har jag tappat 6cm runt midjan. Och då har jag inte ens kört med helhjärtad lchf-kost, har bara infört att jag ska äta minst ett kolhydratfritt mål om dagen.
    första veckan började jag bara med att jag skulle sluta småäta!

Jag menar..6cm!!! wow!!!
  • Jen nifer
    zummar skrev 2010-01-21 08:45:34 följande:
    jag kör med att mäta cm o på 2v har jag tappat 6cm runt midjan. Och då har jag inte ens kört med helhjärtad lchf-kost, har bara infört att jag ska äta minst ett kolhydratfritt mål om dagen.första veckan började jag bara med att jag skulle sluta småäta!Jag menar..6cm!!! wow!!!
    Jag går in ganska hårt nu direkt, äter MAX 10 kolhydrater om dagen. Men de är för att jag vill få en rivstart och bli peppad att fortsätta.

Tycker de är lite svårt o mäta och få till rätt mått på samma ställe varje gång..
    Jag har minskat ca 3 cm mage sedan jag började i helgen. Sen har ja kört strikt lchf sen i Måndags:)

Det här är verkligen kul
    Mollys & Minnas mamma
  • Penno

Jaha, så kom straffet för helgens urspårning: + 8 hg, så nu är viktminskningen på 2 veckor bara 7 hg... så går det när man inte kan hålla sig :(

• Ela007

Hej!
    jag tittar in när jag hinner.Känns fortfarande konstigt att man kan tappa i vikt av att äta massa fett,men första veckan gick jag ner 1,5 kg, fast jag druckit vispgrädde när sötsuget satt in, då försvinner mitt sötsug direkt, bra! tyvärr verkar ju mejeriprodukter ställa till det har jag föstått, för vissa. Varför då? vore ju jättesynd för mej som hittat en smart grej....
    Läste på en annan sida att Lchf inte är ett sätta att gå ner i vikt utan ett sätt att leva, få bättre värden,men det verkar ju vara en sanning med viss modifikation, det är ju jätte många som går ner i vikt, det är därför jag kör detta. Min förhoppning är att tappa ca 10-13 kilo till sommaren, är det en omöjlighet tror ni?

• jagäraf
    Ela007 skrev 2010-01-21 09:17:37 följande:
    Hej!jag tittar in när jag hinner.Känns fortfarande konstigt att man kan tappa i vikt av att äta massa fett,men första veckan gick jag ner 1,5 kg, fast jag druckit vispgrädde när sötsuget satt in, då försvinner mitt sötsug direkt, bra! tyvärr verkar ju mejeriprodukter ställa till det har jag föstått, för vissa. Varför då? vore ju jättesynd för mej som hittat en smart grej....Läste på en annan sida att Lchf inte är ett sätta att gå ner i vikt utan ett sätt att leva, få bättre värden,men det verkar ju vara en sanning med viss modifikation, det är ju jätte många som går ner i vikt, det är därför jag kör detta. Min förhoppning är att tappa ca 10-13 kilo till sommaren, är det en omöjlighet tror ni?
    Att tappa 10-13 kg till sommaren är ingen omöjlighet alls. Men det beror helt på hur mycket övervikt du har.

Varför vissa inte tål mjölkprodukter tror jag inte man kommit fram till riktigt ännu. Först trodde man att det berodde på lactosen och rek att man skulle dricka lactosfritt istället. Men det var visst inte det som var problemet. Man har väl inte hunnit forska så mycket på den här kosten än så med tiden kommer nog svaret även på det. Men - det gäller ju inte för alla, vissa går ned jättebra även med mjölkprodukter så du får väl testa dig fram. Jag är nog lite känslig men ibland måste jag bara få hälla i mig ett glas bestående av hälften grädde och hälften standardmjölk. Det är sååå gott!
  • helene306
    Ela007 skrev 2010-01-21 09:17:37 följande:
    Hej!jag tittar in när jag hinner.Känns fortfarande konstigt att man kan tappa i vikt av att äta massa fett,men första veckan gick jag ner 1,5 kg, fast jag druckit vispgrädde när sötsuget satt in, då försvinner mitt sötsug direkt, bra! tyvärr verkar ju mejeriprodukter ställa till det har jag föstått, för vissa. Varför då? vore ju jättesynd för mej som hittat en smart grej....Läste på en annan sida att Lchf inte är ett sätta att gå ner i vikt utan ett sätt att leva, få bättre värden,men det verkar ju vara en sanning med viss modifikation, det är ju jätte många som går ner i vikt, det är därför jag kör detta. Min förhoppning är att tappa ca 10-13 kilo till sommaren, är det en omöjlighet tror ni?
    Lchf anser inte jag heller är en bantningsmetod eller diet, det är en livsstil. Jag menar, äta lchf och gå ner i vikt: skulle man börja äta som innan igen så sitter man där med sina kilon igen. Lchf kallas inte njutningsmetoden för inte, man äter ju så gott och håller sig mätt!

Nu är jag inte helt säker men vissa personer kan reagera på mjölkproteinet eller om det är mjölksockret i mejeriprodukterna och viktminskningen stannar upp så är man känslig får man tänka till lite. Jag stannade upp ett tag när jag fick i mig för mycket mejeriprodukter men sen när jag tänkte till med övriga kolhydrater och la till mer fett började jag gå ner igen så visst har mycket mejeriprodukter påverkan. Men, vi är alla olika och olika känsliga. Var och en hittar sitt sätt.

Idag känner jag mig peppad att äta ordentligt! Gårdagens munk och överblivna våfflor slängdes ut till fåglarna. Här ska det minsann inte fuskas Jag tog mig en Finn crisp igår, jag var egentligen inte hungrig utan ville bara ha något att knapra på. Maken började direkt: det är ju massa kolhydrater i dem här. Jaja, nu ville jag ha en
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • zummar
    Jen nifer skrev 2010-01-21 08:59:37 följande:
    Jag går in ganska hårt nu direkt, äter MAX 10 kolhydrater om dagen. Men de är för att jag vill få en rivstart och bli peppad att fortsätta.Tycker de är lite svårt o mäta och få till rätt mått på samma ställe varje gång..Jag har minskat ca 3 cm mage sedan jag började i helgen. Sen har ja kört strikt lchf sen i Måndags:) Det här är verkligen kul
    ja, det är lite svårt att hitta åt rätt ställe. men jag har en ganska bra fettvalk på ryggen liksom som jag kan kila fast måttbandet under =) haha vilken beskrivning...

Länkar till min vikblogg så kan ni få se mitt förefoto...men kanske ska man varna känsliga tittare =)

http://marlene-stegforsteg.blogspot.com/
  • helene306
    zummar: Lägger till dig i min blogglista direkt Jag lovar (nästan om jag vågar ) att jag lägger ut ett före-foto sen också när jag drar igång på allvar. Det är alltid kul att se hur det går framåt!
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)