• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Flapper

Behöver lite hjälp att få koll från er som vet och har ätit rätt längre tid än mig.

För att få en uppfattning om hur jag ska äta på en dag så skulle jag vilja veta i procent hur fördelningen mellan protein, fett och kolhydater.

Alltså:

Fett: X% av det dagliga intaget
    Protein: X% av det dagliga intaget
    Kolhydrater: X% av det dagliga intaget

Hur många kalorier per dag är lämpligt för en kvinna som är 30 år och 170 cm lång?

Finns det någon som vet alternativt vet vart man kan få tag på den informationen? Det vore supersnällt om någon vill hjälpa!

• Ela007

Tack för bra svar.
    Jag är 177 cm och väger nu 85 kg, vill gärna ner till mellan 70-75 kg.
    Jag trivs bra med Lchf så här långt men hade det inte varit för att jag läst att man tappar i vikt så hade jag försökt med något annat istället så länge. Just nu vill jag bara gå ner i vikt, har bra värden och inget problem med ex blodtrycket så just nu bryr jag mej bara om vikten. Men absolut är det en livsstil jag ska fortsätta följa, men jag vill bli smal först!!! Hatar att väga för mycket.!!

• finskaflikkan

Hej! 

Jag har gjort en GBP förra året i juni... Nu har jag stått still i vikten i 2månader. 
    Tänlkte börja köra med LCHF... 
    Behöver lite råd&tips då... 
    Vad får man äta och inte? Hur mkt? Osv..  
    Tacksam för svar! 
  • Ela007

Jag har bara kört i vecka men har nog lite hum om vad man får äta och inte. Allt som har ett lägre värde än 5g kolhydrater/100 är okej, och det som är över ska man försöka undvika. Frukt är inte bra, underjord grönsaker är inte bra, ris, pasta, bröd, potatis, light och magra produkter/råvaror är inte bra. Ät smör, bregott, grädde....välj de fetaste alternativen hela tiden.

Om jag har fel får någon gärna rätta mej.

• Flapper
    finskaflikkan skrev 2010-01-21 09:49:13 följande:
    Hej!  Jag har gjort en GBP förra året i juni... Nu har jag stått still i vikten i 2månader.  Tänlkte börja köra med LCHF...  Behöver lite råd&tips då...  Vad får man äta och inte? Hur mkt? Osv..   Tacksam för svar! 
    Hej!

Är också ny...

De här sidorna har varit en bra start för mig: www.kostdoktorn.se/  minmat.net/  lchfrecept.com/ 
  • jagäraf

Jag tipsar igen om boken Ät dig ned i vikt av Sten Sture Skaldeman. Den finns för 39:- hos Bokus.com och förklarar jättebra hur allt det här fungerar.

• Kenzie
    Flapper skrev 2010-01-21 09:38:35 följande:
    Behöver lite hjälp att få koll från er som vet och har ätit rätt längre tid än mig.För att få en uppfattning om hur jag ska äta på en dag så skulle jag vilja veta i procent hur fördelningen mellan protein, fett och kolhydater.Alltså:Fett: X% av det dagliga intagetProtein: X% av det dagliga intagetKolhydrater: X% av det dagliga intagetHur många kalorier per dag är lämpligt för en kvinna som är 30 år och 170 cm lång?Finns det någon som vet alternativt vet vart man kan få tag på den informationen? Det vore supersnällt om någon vill hjälpa!
    Fördelningen i energiprocent (alltså inte mängden på tallriken) brukar rekommenderas vara ungefär protein 20 % fett 75 % och kolhydrater 5 %. Det finns inga direkta rekommendationer för hur mycket kalorier man ska få i sig utan man ska äta tills man blir mätt. Mellan 1600 och 2200 brukar jag hamna på.
    Lights will guide you home...
  • Lullisgirl

Ni som ätit LCHF lite längre tid och har/har haft mycket övervikt. Har ni märkt någon hormonell skillnad. Jag menar tex att mensen har blivit regelbunden, fula svarta hårstrån på haka och mage har försvunnit, bättre hy osv?

Tycker att kroppen känns mer i balans redan fast jag bara ätit LCHF i tre veckor....
    Min tandhygien har förbättrats avsevärt. Har haft problem med tandsten men tycker att jag får mindre plack på tänderna nu.
  • Lullisgirl

Jo föresten så han min dåliga andedräkt som kom i början blivit bättre. Vet inte om jag vant mig eller om jag gått ur ketos? Jag har ätit ungefär samma mängd kh hela perioden. Hoppas jag inte gått ur ketos...