• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Flapper
    Lullisgirl skrev 2010-01-22 08:41:08 följande:
    Jag har haft en super jobbig natt med en ett-åring som är förkyld. Inte många timmars sömn för mig. Nu är jag så otroligt trött och bara läääääääääääängtar efter en hel chokladkaka. För en snabb fix. Har inget hemma så det gäller att stå emot suget och inte fara till butiken. Var just på en promenad och fick lite luft det hjälpte lite iaf. Tur att svärmor kommer på besök i dag (hon äter oxå LCHF) så hon kan peppa mig att äta rätt.
    Skönt att ha en peppkompis! Jag hoppas på att få med min man på detta. Problemet för hans del är ju ölen. (han är inte alkoholist! )
  • helene306
    Flapper: Vid restaurangbesök undviker jag pommes. Är det potatis till lunch kan jag äta en eller hälften beroende på hur många det är och lämna resten och äta kött/kyckling/fisk, sås och sallad istället. Jag har inte fikat så mycket ute men de gånger jag gjorde det har jag tagit kaffe och grädde (eller kaffegrädde för annat har de oftast inte här) Någon gång kan jag ha unnat mig en kaka om jag känt för det.

Lullisgirl: Man har såna dagar då man bara VILL ha! Ett tips är att köpa hem mörk choklad och ta en ruta när det krisar till sig ordentligt. Visst, det är inet samma sak om man är grymt sugen på en chokladkaka men det dämpar det värsta. Jag har alltid mörk choklad ifall suget sätter fart. Hellre en ruta än ett glas stark O´boy
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Pippil8

Dag 2 med lchf idag. Vaknade och var helt kallsvettig, darrig och matt. Fick i mig lite grädd-youghurt och några ostkivor med smör. Nu är jag fortfarande lite matt, mosig i huvudet och mår fruktansvärt illa. Urk. Hur länge kan det här sitta i månntro? Hade jag ätit för lite igår eller hade min kropp inte lärt sig använda fettet?

Sjukt sugen på kanelbulle och godis!

• Lullisgirl
    Flapper skrev 2010-01-22 08:36:30 följande:
    En fråga... Ni som har pysslat med detta ett tag nu: Hur gör ni vid restaurangbesök, fika ute med kompisar, lunch ute med arbetskamraterna osv?
    Under dessa tre veckor har det blivit lunch ute två gånger. Ena gången gick jag till en lunchrest som serverade LCHF och andra gången tog jag dagenssallad med bacon och avocado (tog bort brödet). Salladen kändes lite för lite men jag tog några ostskivor när jag kom hem så ordnade det sig. Annars kan man ju se till att äta lite fett innan man går (om man tror att man inte blir mätt på en typ dagenssallad)
    Några kompisar frågade om jag skulle komma med ut och äta o dricka gott en kväll men då tackade jag faktiskt nej eftersom jag bara hade ätit detta en vecka då.
    Fika funkar ju bra för då beställer du ju själv vad du vill ha. Kaffe med mjölk eller grädde. Det är ju bara att hoppa över fikabrödet. Värre tyckte jag det var när jag var på besök till en kompis som hade bakat och fixat när jag skulle komma. Jag avböjde genom att säga att jag försökte sluta äta sött och frågade om hon tog illa upp. Hon sa nej så det gick ju bra. Är inte så nära vän med henne. Är det nära vänner berättar jag varför jag inte äter sött och bröd.
    Jag är just nu hemma och är mammaledig men har klurat lite på hur det kommer bli i höst när jag börjar jobba (jobbar på skola). Förhoppningsvis kommer jag ha gått ner så pass mycket o vant min kropp av kh då så jag kan bara hoppa över potatis, ris och pasta och ta av det väl till tagna salladsbordet. Typ såser och sånt är ju avredda med mjöl och alla grönsaker är ju inte tillåtna men jag hoppas det ska funka. Får väl ha med mig ost och annat fett som mellis för att komplettera den fettsnåla maten som serveras...
    Hur gör ni andra som jobbar men inte har möjlighet att välja lunch?
  • Pippil8

Emmi2 -hur många dagar har du hållit på?

Lullisgirl - bra jobbat med att tacka nej till fikat som din kompis bakat! Min plan för att klara av detta även på jobbet (personalmatsal med två rätter typ) är att ta något rent kött/fisk och sedan ta lite sås och dryga ut med bregott eller olja typ. Plus grönsaker i lagom mängd. Jag får nog stå ut med att det är lite mjöl i såsen - det är förhoppningsvis inga jättemängder jag får i mig om jag tar 0,5 dl sås. Annars vet jag inte hur jag ska klara det. Ska också försöka kolla matsedeln i förväg så jag kanske kan ta med mat de dagar då det verkar svårt att få ihop ett bra lchf-mål i matsalen. Jag provar så i alla fall så får vi se hur det går. Mitt mål är främst att bli av med mitt sötsug, i andra hand att inte gå upp i vikt, i tredje hand att gå ner de få kg jag har kvar till innan-graviditets-vikten. (Ca 2-3 kg)

• helene306
    Pippil8 skrev 2010-01-22 08:52:10 följande:
    Dag 2 med lchf idag. Vaknade och var helt kallsvettig, darrig och matt. Fick i mig lite grädd-youghurt och några ostkivor med smör. Nu är jag fortfarande lite matt, mosig i huvudet och mår fruktansvärt illa. Urk. Hur länge kan det här sitta i månntro? Hade jag ätit för lite igår eller hade min kropp inte lärt sig använda fettet? Sjukt sugen på kanelbulle och godis!
    Jag tror mer det är abstinens, kroppen får inet längre det söta och kolhydarter som den fått innan därför reagerar den som du mår. Var du inte hungrig igår så har du ätit lagom med fett. Försök att stå ut för det vänder men det är bra jobbigt innan det gör det!

Igår var en riktigt bra dag med lchf och idag hade jag istället gått upp 3 hekto! Jädra skit! Jag som är så glad att vågen stått still i 2 veckor, ska det vända nu och rassla upp igen?? Jag tycker det räcker nu och skulle helst vilja vara kvar på denna vikt resten av graviditeten men det återstår väl att se?
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Flapper

Stort tack för svar helene306 och Lullisgirl!!

• Emmi2

Pippi8: Man kan väl säga att jag är inne på tredje dagen. Började med Cambridge, men insåg direkt att det inte skulle funka. Så jag kör någon slags blandning mellan Cambridge och LCHF. Tänkte köra så ngn vecka och öka antal måltider succesivt för att sen köra fullt LCHF.  Såg att vi har ungefär samma orsak till varför vi vill prova den här metoden {#lang_emotions_smile}

• musli

Idag blev det 2 kokta ägg mosade i en massa smör. =)
    Har nyss varit ute en sväng med Elias i vagnen och Hanna var med för att hålla bråk-humöret på topp. Älska 4½-åringar eller??? Ojojoj...
    Nå, skönt att komma ut en sväng iaf och efter mätning runt tjockis-magen så inser jag att jag har tappat från 98 cm till 93 på ca. 3 veckor nu. Skönt att det går åt rätt håll iaf.
    Väger mig inte eftersom jag vet att muskler väger mer än fett och är man rejält överviktig så tappar man ju mycket mer kg än en som jag som kanske har 15 kg att ta bort och vet att jag bygger mer muskler nu än bygger fett-depåer. =)

Hanna 050511 & Elias 090910
  • gimatah

Varför ska man äta mkt fett? Är det för att man ska fortare bli mätt eller har det ngt med förbränningen att göra?
    Och varför ska det vara fett från animaliska produkter och inte vegetabiliska är det inte animaliska som det är kolesterol varning på?