• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Psychomantia

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp ifall det är nån som känner att de har lite tid at avvara.
    Jag tänkte att jag skulle försöka ge mig in på detta med strikt lchf. Har i ca 2½ vecka ätit under 50g kh/dag, men jag går inte ner nått alls Eller jo, jag kan gå ner 500g för att vid nästa vägning ha gått upp 800g! Fattar inte vad jag gör för fel!
    Så nu tänkte jag köra strikt.

MEN... Jag är en väldigt kräsen vegitarian :-/ så jag vet inte riktigt vad jag ska äta! Har levt på ägg och ost typ och det funkar ju inte i längden. Har kollat upp lite olika veg. alternativ och hittat en del som ligger under 5g kh/100g och det ska väl vara ok?

Men hur mycket måste man äta? Man kan väl inte bara äta 3 ägg till frukost och sen middag, eller? Jag vill verkligen gå ner i vikt nu, men jag verkar inte lyckas så bra.

Hur många gånger / dag ska man äta. Hur mycket är ok att äta av olika saker. Jag har tittar runt på olika sidor, men hittar inget vettigt! Så jag tänkte att ni som är inne i det kanske kan komma med bra förslag?!

• metallgem

Frukost, lunch, middag och 2 mellanmål är väl melodin. 50 Kh per dag låter mycket, eller? Äter du tillräckligt med fett?

• WillElv

Är det någon som har recept på LCHF glass & chokladmousse?

Tack!

• Tant Elin

enkel choladmousse: vispa grädde, smaksätt med kakao+vaniljpulver
    eller vispa grädde, tillsätt lite smält 70% choklad

"glass" mixa vispgrädd el kesella med halvtinade bär

• Jen nifer
    Psychomantia skrev 2010-02-02 14:16:49 följande:
    Hej!Jag skulle behöva lite hjälp ifall det är nån som känner att de har lite tid at avvara.Jag tänkte att jag skulle försöka ge mig in på detta med strikt lchf. Har i ca 2½ vecka ätit under 50g kh/dag, men jag går inte ner nått alls Eller jo, jag kan gå ner 500g för att vid nästa vägning ha gått upp 800g! Fattar inte vad jag gör för fel!Så nu tänkte jag köra strikt.MEN... Jag är en väldigt kräsen vegitarian :-/ så jag vet inte riktigt vad jag ska äta! Har levt på ägg och ost typ och det funkar ju inte i längden. Har kollat upp lite olika veg. alternativ och hittat en del som ligger under 5g kh/100g och det ska väl vara ok?Men hur mycket måste man äta? Man kan väl inte bara äta 3 ägg till frukost och sen middag, eller? Jag vill verkligen gå ner i vikt nu, men jag verkar inte lyckas så bra.Hur många gånger / dag ska man äta. Hur mycket är ok att äta av olika saker. Jag har tittar runt på olika sidor, men hittar inget vettigt! Så jag tänkte att ni som är inne i det kanske kan komma med bra förslag?!
    nu håller jag mig väldigt strikt men ja äter aldrig över 10 kolhydrater per dag. Om ja va du skulle jag nog försöka minska lite på kolisarna :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Psychomantia

Tack för svaren.
    Ja, jag håller mig under 20 kh nu i alla fall när jag tänkte försöka mig på strikt. 50 var innan när jag började och inte hade riktigt koll och inte heller gick ner något.

Hur mycket fett ska man se till att få i sig då? Är det viktigt att man inte äter för lite fett?

• Liten måne
    Lullisgirl skrev 2010-02-01 18:35:56 följande:
    Jag strimmlar vitkål och wokar i mycket smör. Salt o peppar. Passar jättebra i stället för pasta. Billigt och snabbt. Om du gör äggröra på  hela ägg märker du väl inte av vitan så mycket? Sambon äter ofta ölkorv och små ostar som snacks. Själv behöver jag inte kvällsnacks mera. :)
    Nja jag klarar inte riktigt äggröra heller :-P Eller ens paj med för mycket ägg i äggstanningen. Känns som att jag ska kräkas när jag äter det. Men strimlad vitkål ska jag pröva! Och broccoli verkar det bli en hel del av ;)

Men korv skulle man väl undvika? älskar iof ölkorv och skulle gärna smaska på det om det är ok
  • Jen nifer
    Psychomantia skrev 2010-02-02 15:55:49 följande:
    Tack för svaren. Ja, jag håller mig under 20 kh nu i alla fall när jag tänkte försöka mig på strikt. 50 var innan när jag började och inte hade riktigt koll och inte heller gick ner något.Hur mycket fett ska man se till att få i sig då? Är det viktigt att man inte äter för lite fett?
    ja det är ju viktigt. Annars kan ju din amuskler bli dom som ryker blandannat, och om kroppen istället ställer in sig på svält suger den ju åt sig allt den kan. Vet inte om jag är helt rätt ute nu men tror de ska ligga på ca 5%kolhydrater,20%protein och 75%fett av ditt dagliga intag.

Jag fick verkligen ställa om mig helt, ösa på mer smör i pannan, mer sås till maten, mer bacon till äggen osv:)
    Mollys & Minnas mamma
  • Psychomantia

Ok, tack så mycket för hjälpen! Ska se över fettintaget också då och se om det hjälper!
    Lite jobbigt när det är så mycket som jag inte äter, önskar att jag vore allätare ibland!

• Emser

Hej hej... Hoppar in här som nybliven LCHF'are

Jag undrar vad ni äter för något?
    Jag har lite svårt att fatta hur man räknar ut exakt hur många gram kh jag äter varje dag.
    Idag till lunch åt jag t.ex köttfärssås gjord på nötfärs, liiite rivna morötter, passerade tomater samt grädde. Detta åt jag ihop med färsk spenat.
    Är jag rätt ute då?