• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Sagalin
    saltflingan skrev 2010-01-30 23:31:38 följande:
    Receptet på pannacottan kommer från "Smörstekt" av Gun-Marie Nachtnebel.
    Den har jag gjort en gång och det var gott.
    Men det går nästan lika bra att mixa mascarponeost och fysta hallon...
  • Jen nifer

Idag ska vi äta en räkröra med ägg i till torsk. Vet inte om de låter så gott men det är mums.

En fråga, tillsatser i kryddor, står de alltid om de finns i? Jag tänker på ex glutamat.
    Köpte en såå god mecikansk kryddblandning men de står inget om några tillsatser under ingridienser. Men tänkte om de kunde finnas ändå

Mollys & Minnas mamma
  • Martina R

Hej!

Jag tänkte hoppa in i den här tråden, för jag vill också börja med GI, har funderat ett tag och känner att jag vill börja igen, jag höll på med det förra våren men så kom det en del i vägen. Kommer ihåg att jag mådde så bra när jag åt GI.

• jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-01-31 09:25:44 följande:
    Idag ska vi äta en räkröra med ägg i till torsk. Vet inte om de låter så gott men det är mums.En fråga, tillsatser i kryddor, står de alltid om de finns i? Jag tänker på ex glutamat.Köpte en såå god mecikansk kryddblandning men de står inget om några tillsatser under ingridienser. Men tänkte om de kunde finnas ändå
    Vi brukar äta kokt torsk med räkor och hackat ägg. Till det massor av smält smör. Riktigt gott!

Jag tror att de måste skriva om det finns tillsatser men ibland heter de inte riktigt det vi tror kanske. Glutamat har säkert något annat ord också men jag minns inte just nu.

Igår åt vi varsin stor biff med skagenröra till. Låter helknasigt men är mycket gott.
  • Lullisgirl
    Jen nifer skrev 2010-01-31 09:25:44 följande:
    Idag ska vi äta en räkröra med ägg i till torsk. Vet inte om de låter så gott men det är mums. En fråga, tillsatser i kryddor, står de alltid om de finns i? Jag tänker på ex glutamat. Köpte en såå god mecikansk kryddblandning men de står inget om några tillsatser under ingridienser. Men tänkte om de kunde finnas ändå
    E621 är glutamat
  • USB

Här hemma är maken så snäll och bakar kanelbullar. Det doftar underbart i hela huset. Nu får jag visa om jag har någon karaktär. Ungarna tycker att jag kan lukta på bullarna iaf....=)

• Izze
    saltflingan skrev 2010-01-30 23:30:20 följande:
    USB: Min mage älskar lchf! När jag äter massa kolhydrater så blir jag jättegasig och kan få gå på toa flera gånger om dagen med taskig konsistens på det hela, men med lchf så bajsar jag kanske varannan dag och bara bra konsistens. Förlåt för all äcklig info.  Sara: Det är individuellt hur länge stanken sitter i, men det går över så misströsta inte. Kan även förvarna om att man kan börja svettas skunk också, dvs svettet luktar apa. Man svettas inte mer men det luktar väldigt illa...som tur är är det också övergående.Fröken kirre: Det finns många olika sätt att räkna, man får välja ett som passar en själv. Men jag kan tipsa om en bra hemsida. Då väger du maten du äter (de olika delarna för sig) och så skriver du in det på hemsidan så får du upp hur mycket kolhydrater, fett, proteiner och kcal det innehåller. (Det står både i gram och procent.) Tex om du har tagit 15 g vispgrädde då skriver du in vispgrädde i fönstret på vänster sida, då får du upp en lista där du markerar vispgrädde och i fönstret bredvid så skriver du in 15 och trycker return. Då får du upp fördelningen på vad 15 g grädde innehåller.Izze: Jag har inte hunnit testa detta än så jag vet inte om det är ett bra recept, men det är iaf utan socker.Panna cotta (4 port)Ingredienser4 dl vispgrädde2 dl mascarponeost3 gelatinblad2 vaniljstängerHallonsås:400 g osockrade hallan, spara några till garnering.Häll grädden i en kastrull, tillsätt gelatinet och vaniljstängerna skurna i tre delar. Låt koka upp och koka sedan på svag värme i ca 15 minuter. Ta upp vaniljstängerna och skrapa ur dem. Tillsätt mascarponeosten och låt den smälta i vaniljgrädden. Klicka (med en matsked) smeten i små glas och låt stå i kylskåp några timmar. Ställ glaset i en kastrull med hett vatten i en minut. VÄnd glaset och stjälp upp pannacottan på en assiett med hjälp av en bordskniv. Garnera pannacottan med några hela hallon. Mixa hallonen. Servera hallonsåsen i en skål.
    Tack! Ska testa!
  • Penno

Mums för semlor {#lang_emotions_foot_in_mouth} {#lang_emotions_surprised}

men kan man göra semla á la LCHF?? Någon som har något bra recept att dela med sig nu när fettisdagen närmar sig :)

• Jen nifer
    Lullisgirl skrev 2010-01-31 09:57:21 följande:
    E621 är glutamat
    okej men de måste stå alltså?

för kryddan jag köpte står de bara dom rena igridinerna, alltså vad det är för kryddor blandat i. Men inga E nummer lr glutamat stod under ingridienser

en fråga till, jag är sååå galet sugen på taco, med riktig hederlig tacokrydda. Har inte alla kryddor hemma så ja kan blanda själv, hur mycket synd är de att köpa en färdig påse med krydda? Vet att de är tillsatser o inte bra för kroppen, men annars ur lchf och kolhydrat syn??
    Mollys & Minnas mamma