• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • 3 barns mor
    Jen nifer skrev 2010-02-03 14:58:57 följande:
    jag kör lchf och jag kommer när ja nått mitt mål att då och då tillföra lite fullkornsris lr pasta, någn potatis ibland.
    Ok tack för svaret.{#lang_emotions_smile}
  • 3 barns mor
    Lullisgirl skrev 2010-02-03 19:43:39 följande:
    Alla är olika känsliga för kh och när man nått sin målvikt får man testa hur mycket man tål i kolhydratsväg.
    Ok då får jag prova mig fram. {#lang_emotions_smile}
  • Jen nifer

En bajafråga igen ;)
    Alltså jag går på toa kanske 1 gång i veckan nu, nu är de snart en vecka igen. Så va de inte förr. De finns lixom inget som kan komma ut känns de som ;) Men jag äter ju. Idag stod vågen + nästan ½kg. Har inte fuskat. Men är de normalt?

Ne borde sluta väga mig och hålla mig till mätningen. På 2½ vecka har ja tappat ca 7 cm.  Men lite omotiverad blir man när vågen vänder upp igen.

Mollys & Minnas mamma
  • helene306
    Jen nifer skrev 2010-02-04 08:24:34 följande:
    En bajafråga igen ;)Alltså jag går på toa kanske 1 gång i veckan nu, nu är de snart en vecka igen. Så va de inte förr. De finns lixom inget som kan komma ut känns de som ;) Men jag äter ju. Idag stod vågen + nästan ½kg. Har inte fuskat. Men är de normalt?Ne borde sluta väga mig och hålla mig till mätningen. På 2½ vecka har ja tappat ca 7 cm.  Men lite omotiverad blir man när vågen vänder upp igen.
    Ett tips är att kolla avföringen (trevligt va?? ) Är det hårt, då kan det luta åt förstoppning, är det mjukt är det bra är det löst kan man ha fått i sig för mycket fett osv. Har du inte ont i magen eller andra problem så är det olika hur ofta man går på toa.
    Nu vet jag inte vem det var, om det var Skaldeman eller Litsfeldt som skrev om eskimåerna, de sprang inte på toa alltför ofta men vem vill stoppa ut rumpan i 40 minus?

Igår upptäckte jag matdagboken.se. Himla bra men sidan var otroligt SEG igår så det hände ju inte mycket. Igår fuskade jag en hel del så hoppla vad det drog iväg med kolhydrater ....
  • Penno
    Jen nifer skrev 2010-02-04 08:24:34 följande:
    En bajafråga igen ;)Alltså jag går på toa kanske 1 gång i veckan nu, nu är de snart en vecka igen. Så va de inte förr. De finns lixom inget som kan komma ut känns de som ;) Men jag äter ju. Idag stod vågen + nästan ½kg. Har inte fuskat. Men är de normalt?Ne borde sluta väga mig och hålla mig till mätningen. På 2½ vecka har ja tappat ca 7 cm.  Men lite omotiverad blir man när vågen vänder upp igen.
    Låter som att du har problem med förstoppning. Att inte bajsa mer än 2 ggr/v. räknas till detta. Kanske ditt + beror på det? ;)
  • Jen nifer
    Penno skrev 2010-02-04 08:39:54 följande:
    Låter som att du har problem med förstoppning. Att inte bajsa mer än 2 ggr/v. räknas till detta. Kanske ditt + beror på det? ;)
    Fast jag är inte förstoppad, när jag väl går på toa har jag inga problem och är inte hårt lr så. Men de kommer väldigt lite och alltså typ 1 gång i veckan. Vilket känns konstigt. Men om ja ändå vore förstoppad borde jag fått ont i magen vid de här laget :) ?

haha ja jag hoppas på de, får ta ett mickrolax som ja har hemma o tömma systemet då ;) haha
    Mollys & Minnas mamma
  • Kickiliisa

Min mage har aldrig funkat så bra som nu! Tidigare har jag fått gå på toa ungefär en gång i veckan. När jag började med LCHF fick jag gå varje dag! Nu är det ungefär varannan dag.

Jag fick ett litet "bakslag" så här efter två veckor och har haft sug efter det ena och det andra, typ spaghetti, smörgås och sånt. Men jag har bara fuskat lite och tagit ett par Fiber Plus mackor med ost och smör. Dock kan jag inte sluta med honung i teet. Tar bara en halv tesked i en rätt stor kopp, men ändå.

• Probably the best    in the
    Jen nifer skrev 2010-02-04 10:37:51 följande:
    Fast jag är inte förstoppad, när jag väl går på toa har jag inga problem och är inte hårt lr så. Men de kommer väldigt lite och alltså typ 1 gång i veckan. Vilket känns konstigt. Men om ja ändå vore förstoppad borde jag fått ont i magen vid de här laget :) ?haha ja jag hoppas på de, får ta ett mickrolax som ja har hemma o tömma systemet då ;) haha
    Jag kan också tänka mig att kroppen tillgodogör sig så himla mkt av det du äter så det inte blir så mkt restprodukter. Och iom att du inte har problem att få ut det tror jag inte du är förstoppad heller.
    Jag som i vanliga fall kan gå på toa flera gånger per dag (utöver kissandet) får en kanonmage på LCHF: Dock blir jag lite förstoppad i början och det är obehagligt tillstånd och gör ont. Men sen "löser" det sig av sig själv (haha).
    Skulle inte ta microlaxet än på ett tag. Det är iof snällt men du kanske riskerar att få lite oblans i magen ett tag.
  • Lullisgirl

Eftersom man inte äter så mycket fibrer är det väl naturligt att man inte gör nummer 2 så ofta? Det är min tanke iaf. Jag går kanske var 3e dag nu, före jag började med LCHF var det minst en gång per dag. Kroppen tar ju upp näringen ur maten och det blir inte så mycket över att bajsa ut. Jag brukar jämföra det med sonen när han ammade bajsade han en gång i veckan när jag bytte till ersättning och gav smakportioner bajsade han flera gånger per dag, speciellt i början.

När man sen tänker på hur mycket mindre mängd man äter nu (grönskaer, frukt, pasta tar ju mycket plats) så är det inte så konstigt tycker jag.
  • Åsalie

Hej alla folks :)

Hinner inte läsa hela tråden tyvärr utan är bara ego nog att skriva mitt egna inlägg ;) Barnen vaknar snart ;)

Jag är lchf.are sedan sommaren 09 och trivs enormt bra med detta. Viktmässigt och energimässigt...m.m!!....Efter x antal böcker om ämnet känns det inte så bra att fortsätta ge mina barn kolhydrater i den mängd de är vana vid.  Det  vill säga, pasta pot eller ris till köttet, dyl och bröd eller gröt till frukost eller kvällsmat... Det tar emot nu när jag vet att det inte är särskilt nyttigt för oss (människan).... Samtidigt e d tufft då barnen inte gillar fisk eller kyckling (det jag själv föredrar) de gillar bara pasta känns d som! :/ hoppar över proteinet och äter bara kolhydrater...de älskar bröd m.m

jag tänker på deras små kroppar och att jag inte vill vara den som vänjer dom vid ett högt kolhydrat-intag....som alla vet är det ju en vana, det här med kost.

Nöjer ni er med att ta bort margarinet för era barn? Jag har redan bytt ut det mesta till långsamma kolh...men ska man nöja sig där..?

Personligen äter jag inte kolhydrater alls...inget över 5/100 g,,,TAckar!!!