• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • saltflingan
    Sagalin skrev 2010-01-31 08:01:36 följande:
    Den har jag gjort en gång och det var gott. Men det går nästan lika bra att mixa mascarponeost och fysta hallon...
    Tyckte din kommentar lät så konstig men nu efter att ha smakat pannacottan förstår jag precis vad du menar. 

Själv gillade jag inte den. Förstår inte heller poängen med att blanda gelatin och grädde till mascarponen eftersom den är så tjock och kompakt iaf. Inget jag kommer göra igen, men alltid kul att ha provat. Det var extremt mastigt så jag skulle ha fördelat det på 8 portioner om jag hade gjort den igen.
  • slapback
    rasajj skrev 2010-01-31 21:42:59 följande:
    Jag hjalper garna till att oversatta om det behovs. Jag har testat atkins bakmixer, de ar ingen hit tycker jag.. Daremot ar jag lite nyfiken pa den har: www6.netrition.com/tova_carbquik_page.html
    Är detta något man använder istället för mjöl i recept? Kan man då baka efter vanliga recept och använda detta? Finns det att köpa via svenska sida?
    Det lät ju hur bra som helst! Blir väldigt nyfiken på detta!
  • rasajj
    slapback skrev 2010-02-01 11:39:28 följande:
    Är detta något man använder istället för mjöl i recept? Kan man då baka efter vanliga recept och använda detta? Finns det att köpa via svenska sida? Det lät ju hur bra som helst! Blir väldigt nyfiken på detta!
    det ar en low-carb variant av nagot som heter bisquick i vanliga fall. Det ar en mjolblandning som man kan anvanda med endast vatten, da bakpulver och sant redan ar i mixen.

Bisquick, orginalet, anvands till tex amerikanska pancakes, scones, bullar osv.

det finns massor av recept man kan anvanda mixen till, och vad jag har last pa amerikanska forum sa smakar det precis som den vanliga mixen..

Vad som oroar mig, ar val mest att det kan trigga mitt 'brodsug' och att det kanske anda hojer mitt blodsocker.. Darfor har jag hittills avstatt fran att faktiskt bestalla det..

Jag vet inte om det gar att kopa fran Sverige, men det maste ju ga att maila foretaget och fraga?
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Emmi2

Ja man luktar ju inte direkt godis av den här dieten. Är det verkligen övergående? Känns som att man med lätthet skulle gå att använda vid kemisk krigsföring...

Idag har jag mått riktigt illa för första gången. Åt en tårtbit igår då jag var på kalas, men det känns inte som att det kan bero på det. Försöker dricka mycket vatten i hopp om att det ska gå över.

• jagäraf
    rasajj skrev 2010-02-01 13:25:44 följande:
    det ar en low-carb variant av nagot som heter bisquick i vanliga fall. Det ar en mjolblandning som man kan anvanda med endast vatten, da bakpulver och sant redan ar i mixen. Bisquick, orginalet, anvands till tex amerikanska pancakes, scones, bullar osv. det finns massor av recept man kan anvanda mixen till, och vad jag har last pa amerikanska forum sa smakar det precis som den vanliga mixen.. Vad som oroar mig, ar val mest att det kan trigga mitt 'brodsug' och att det kanske anda hojer mitt blodsocker.. Darfor har jag hittills avstatt fran att faktiskt bestalla det.. Jag vet inte om det gar att kopa fran Sverige, men det maste ju ga att maila foretaget och fraga?
    Jag känner lite grand som du, vill jag verkligen trigga igång brödsuget? Det är nästan lite som att sluta röka, bäst att sluta helt. Igår gjorde jag lite godis av en ruta 70-procentig choklad, lite kokosfett, några hackade hasselnötter och lite kokos. Smälte chokladen och kokosfettet, blandade i det andra. Det smakade hur gott som helst, som godis såklart även om det var i princip lchf-godkänt. Men oj vilket godissug jag fick sen så jag får nog vara försiktig även med det. Jag tycker det är så skönt är sånt sug är borta.
  • Bacon

Hallå alla LCHF-proffs!
    Har ni några snabba tips om hur jag ska börja? Länkar, hemsidor, böcker?
    Jag ammar, tränar och vill gå ner 10 kg. Har förstått att denna diet funkar, men allt är ganska nytt för mig. Finns ju hur mycket som helst att läsa här, men hur ska man hinna...?
    Tacksam för tips

• Liten måne

Jag skulle oxå behöva lite tips på vad jag får. Känns som att jag kört fast i ett får inte träsk :-P Bör inte äta frukt, morötter. Tycker tyvärr inte om äggvita i fast form, så det blir mest en hårdkokt äggula med mina bacon. Och vad kan man göra mer med baconen än att steka dom rätt upp och ned? Man kan ju inte direkt göra pasta och baconsås  ;) Och jag behöver lite extra tips på vad man kan ha som kvällsnacks??

• USB
    Liten måne skrev 2010-02-01 15:43:25 följande:
    Jag skulle oxå behöva lite tips på vad jag får. Känns som att jag kört fast i ett får inte träsk :-P Bör inte äta frukt, morötter. Tycker tyvärr inte om äggvita i fast form, så det blir mest en hårdkokt äggula med mina bacon. Och vad kan man göra mer med baconen än att steka dom rätt upp och ned? Man kan ju inte direkt göra pasta och baconsås  ;) Och jag behöver lite extra tips på vad man kan ha som kvällsnacks??
    Du kan ju göra en baconsås och äta broccoli till istället för pasta. Jag har gjort köttfärssås och broccoli idag och det var jättegott. Saknade inte pastan ett dugg.
    Stek bacon och lök och slå på lite grädde så blir det mumsigt. Man kan även blanda i lite ost i såsen.

Jag har köpt paranötter som jag ätit när suget blivit för stort. Till en början tyckte jag de var jättetorra men nu gillar jag de jättemycket.
  • Sagalin
    saltflingan skrev 2010-02-01 10:47:37 följande:
    Tyckte din kommentar lät så konstig men nu efter att ha smakat pannacottan förstår jag precis vad du menar.  Själv gillade jag inte den. Förstår inte heller poängen med att blanda gelatin och grädde till mascarponen eftersom den är så tjock och kompakt iaf. Inget jag kommer göra igen, men alltid kul att ha provat. Det var extremt mastigt så jag skulle ha fördelat det på 8 portioner om jag hade gjort den igen.
    Jag skrev kanske lite kryptiskt men jag har för mig att jag var stressad när jag skrev den.

Jag tycker också den blev otroligt mastig och som du skriver är mascarpone i sig väldigt krämig och god.
    Ska vi ha någon efterrätt här hemma blir det ofta mascarpone mixade med hallon och kolhydratsätarna brukar smula lite maränger över.
  • Lullisgirl
    Liten måne skrev 2010-02-01 15:43:25 följande:
    Jag strimmlar vitkål och wokar i mycket smör. Salt o peppar. Passar jättebra i stället för pasta. Billigt och snabbt.
    Om du gör äggröra på  hela ägg märker du väl inte av vitan så mycket?
    Sambon äter ofta ölkorv och små ostar som snacks. Själv behöver jag inte kvällsnacks mera. :)