• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Lullisgirl
    Liten måne skrev 2010-02-02 15:56:52 följande:
    Nja jag klarar inte riktigt äggröra heller :-P Eller ens paj med för mycket ägg i äggstanningen. Känns som att jag ska kräkas när jag äter det. Men strimlad vitkål ska jag pröva! Och broccoli verkar det bli en hel del av ;) Men korv skulle man väl undvika? älskar iof ölkorv och skulle gärna smaska på det om det är ok
    Kolla på ölkorven att det inte är för mycket kolisar bara.
  • Lullisgirl
    Emser skrev 2010-02-02 17:18:39 följande:
    Hej hej... Hoppar in här som nybliven LCHF'are Jag undrar vad ni äter för något? Jag har lite svårt att fatta hur man räknar ut exakt hur många gram kh jag äter varje dag. Idag till lunch åt jag t.ex köttfärssås gjord på nötfärs, liiite rivna morötter, passerade tomater samt grädde. Detta åt jag ihop med färsk spenat. Är jag rätt ute då?
    Mer fett är min spontana reaktion. Undvik morötter så långt det går, speciellt i början. Krossade tomater innehåller 5g/100g kolisar så ta inte för mycket. Du ska ha ca 20 g kh varje dag så man kommer rätt snabbt upp i det ändå. Fläskfärs eller blandfärs är bättre än nötfärs. Kanske du kan sätta riven ost på oxå (fet) Spenat är bra.
  • Pippil8

Nån som har bakat lembasbröd och kan berätta hur de smakar dagen efter? När de inte är nybakta alltså?

• helene306
    Pippil8 skrev 2010-02-02 19:00:21 följande:
    Nån som har bakat lembasbröd och kan berätta hur de smakar dagen efter? När de inte är nybakta alltså?
    Jag åt lembasbrödet till frukost idag och det var så gott! Däremot tycker jag aniskryddan kommit fram lite mer idag så det var bättre som det smakade igår men med ost, Bregott och gurkskivor var det mumma!! Jag var mätt hela förmiddagen också och när vi åt lunch var jag inte hungrig heller men för att matcha makens lunch och en lillfis som inte äter frukost så fick det bli som det blev
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2010-02-02 19:25:00 följande:
    Jag åt lembasbrödet till frukost idag och det var så gott! Däremot tycker jag aniskryddan kommit fram lite mer idag så det var bättre som det smakade igår men med ost, Bregott och gurkskivor var det mumma!! Jag var mätt hela förmiddagen också och när vi åt lunch var jag inte hungrig heller men för att matcha makens lunch och en lillfis som inte äter frukost så fick det bli som det blev
    Låter som det är värt att prova då Tycker alla "bröd" jag provat att baka hittills har luktat fis/svamp. Så det enda som det har passat till har varit varma mackor med svamp på.

Nu är det knepigt....  Är på utbildning i 3 dagar och bor på hotell. Maten är ju jättesvår. Panerad fisk idag, godis och fika överallt.... {#lang_emotions_undecided} Har med mig kokosfett till te, och bacon som jag stekt upp att ha som snacks/mellanmål iaf. Men när man sitter på em och är såååå seeeg, då är den där godisskålen lockande..... suck!
    ♥ bf 2010-07-17
  • helene306
    The Kittycats skrev 2010-02-02 20:46:46 följande:
    Låter som det är värt att prova då Tycker alla "bröd" jag provat att baka hittills har luktat fis/svamp. Så det enda som det har passat till har varit varma mackor med svamp på.Nu är det knepigt....  Är på utbildning i 3 dagar och bor på hotell. Maten är ju jättesvår. Panerad fisk idag, godis och fika överallt.... Har med mig kokosfett till te, och bacon som jag stekt upp att ha som snacks/mellanmål iaf. Men när man sitter på em och är såååå seeeg, då är den där godisskålen lockande..... suck!
    Jag har testat Oopsies och sesambröd, båda åkte ut till fåglarna, de föll mig inte alls i smaken. Jag var skeptisk till Lembasbrödet också men testade igår och jag måste erkänna att de smakar bröd och blev en favorit! Jag är väldigt kräsen med smaker osv så detta bröd överaskade mig totalt. Till och med maken gillade det skarpt! Att det sen mättar något otroligt bra är ännu bättre

Ja, när man är borta är det svårt med mat. Det som jag blir så förvånad över jämt är att det alltid serveras fralla till förmiddagsfikat och alltid någon bulle, sockerkaka eller annat gottigt på eftermiddagen. Däremellen finns en godisskål. De gånger jag varit iväg är dte ytterst sällan man skådar en fruktkål.
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2010-02-02 21:23:44 följande:
    Jag har testat Oopsies och sesambröd, båda åkte ut till fåglarna, de föll mig inte alls i smaken. Jag var skeptisk till Lembasbrödet också men testade igår och jag måste erkänna att de smakar bröd och blev en favorit! Jag är väldigt kräsen med smaker osv så detta bröd överaskade mig totalt. Till och med maken gillade det skarpt! Att det sen mättar något otroligt bra är ännu bättre Ja, när man är borta är det svårt med mat. Det som jag blir så förvånad över jämt är att det alltid serveras fralla till förmiddagsfikat och alltid någon bulle, sockerkaka eller annat gottigt på eftermiddagen. Däremellen finns en godisskål. De gånger jag varit iväg är dte ytterst sällan man skådar en fruktkål.
    Vad kul att du gillade lembasbrödet, är nämligen själv rätt kräsen.

Det finns en liten fruktskål, men det finns def. mycket mer godis och fikabröd....
    Jobbigast tycker jag ändå att maten är, kolhydrater överallt. För sedan blir jag ju bara sötsugen efter en lunch/middag med en massa kolhydrater. Jag står mig ju inte så länge som jag är van att göra. 
    Fick höra av de som kom igår att det finns mycket att välja till frukosten, så nu hoppas jag på att det finns något som passar mig någorlunda imorgon iaf {#lang_emotions_tongue_out}
    ♥ bf 2010-07-17
  • rasajj
    helene306 skrev 2010-02-02 19:25:00 följande:
    jag vet itne om det ar linsfrosmaken jag har svart for.. Men jag tyckte inte de var supergoda..
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • sara1981

Jag tycker helt klart att pones är det godaste och mest brödlika "brödet". Allt annat har smakat ägg/majonnäs, blä..

Ska prova att göra med brödkryddor nästa gång så tror jag att det blir ännu bättre. Otroligt mättande, receptet var på 6 bröd och jag orkar äta 1/2 eller som mest 1 om det är som lunch..

Amilia 2006 Max 2008
  • Penno
    sara1981 skrev 2010-02-02 23:28:52 följande:
    Jag tycker helt klart att pones är det godaste och mest brödlika "brödet". Allt annat har smakat ägg/majonnäs, blä..Ska prova att göra med brödkryddor nästa gång så tror jag att det blir ännu bättre. Otroligt mättande, receptet var på 6 bröd och jag orkar äta 1/2 eller som mest 1 om det är som lunch..
    Måste testas! Har dock inge pofiber hemma så det blir att inhandla. Jag håller med om att myckey smakar ägg/majonäs, blä! Jag kan inte påstå att jag gillar oopsies, för mycket äggsmak, gillar inte konsistensen. Lembasbröden smakade för mycket majonäs, fast man kan ju göra dem på philadelphiaost har jag läst.
    Det bröd som jag gillat bäst, eller rättare sagt tycker är gott :) är Airams LCHF bröd, det är ett bröd i min smak!