• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • 3 barns mor
    Tant Elin skrev 2010-02-03 12:40:44 följande:
    Finns många GI trådar LCHF och GI rivstarten är ungefär samma, max 20g kh/dag. Skillnaden är att i LCHF äter du normalt med protein och äter dig mätt på fett. Medans i GI så äter du mera proteiner och mera fett än normalt, men inte lika mkt som i LCHF.LCHF är en livsstil, och man kan fortsätta äta lika hela livet, medans i GI så övergår man till en ny fas när man nått sin målvikt. Då introducerar man mera långsamma kolhydrater långsamt tills man hittar sin egna nivå där man håller vikten stabil Enkelt förklarat, hoppas du förstår
    Absolut tack så mycket. Men hur ska jag äta i början med LCHF då? Inte så mycket grönsaker men mycket fett och protein eller?
  • Tant Elin

Enklast är väl att plocka bort alla onödiga kh: bröd, pasta, potatis, ris, kakor, godis, frukt....

Grönsaker är helt ok, dock inte rotfrukter (för mkt stärkelse)

Typ en handflata med protein, en handflata med grönt och sen nåt fett (kryddsmör, gräddsås el dyl)

Kolla på innehållet, inte mer än 5gkh/100g så är du bra ute, inga lätt produkter utan fullfeta. Inget margarin, bara smör el bregott. Var lite försiktig med mjölk, varje dl innehåller ju 5g kh så det är lätt att komma upp i hela dagens ranson bara på mjöken.

Matdagboken.se är en jättebra gratissida där man kan lägga in det man äter, för att få en liten hum och hur mkt man får i sig

Tror att man ska ligga på 5% kh, 20% protein och resten fett ungefär

Googla på LCHF finns massor med info sidor med nybörjartips

• 3 barns mor
    Tant Elin skrev 2010-02-03 12:52:41 följande:
    Enklast är väl att plocka bort alla onödiga kh: bröd, pasta, potatis, ris, kakor, godis, frukt....Grönsaker är helt ok, dock inte rotfrukter (för mkt stärkelse)Typ en handflata med protein, en handflata med grönt och sen nåt fett (kryddsmör, gräddsås el dyl)Kolla på innehållet, inte mer än 5gkh/100g så är du bra ute, inga lätt produkter utan fullfeta. Inget margarin, bara smör el bregott. Var lite försiktig med mjölk, varje dl innehåller ju 5g kh så det är lätt att komma upp i hela dagens ranson bara på mjöken.Matdagboken.se är en jättebra gratissida där man kan lägga in det man äter, för att få en liten hum och hur mkt man får i sigTror att man ska ligga på 5% kh, 20% protein och resten fett ungefär Googla på LCHF finns massor med info sidor med nybörjartips
    Jättetack för alla svar.{#lang_emotions_smile}
  • jagäraf
    3 barns mor skrev 2010-02-03 13:18:24 följande:
    Är nötter ok förresten ?
    Jordnötter innehåller ca 16 g kolhydrater/100 g har jag för mig och är egentligen inte okej. Cashewnötter är något bättre men inte det heller helt okej. Men vissa klarar att äta nötter och ändå gå ned. Jag är ett sånt exempelt. Hade inte klarat mig utan mina jordnötter (tål inte cashew). Man får helt enkelt testa sig fram men en "näve"/dag brukar räknas som max (vilket jag överskrider varje dag men som sagt, för mig funkar det).
  • Jen nifer
    3 barns mor skrev 2010-02-03 12:31:50 följande:
    Ok jag tänkte att man kanske börjar med typ fullkornsris och pasta och grovs bröd så småningom men jag kanske tänkte fel.
    jag kör lchf och jag kommer när ja nått mitt mål att då och då tillföra lite fullkornsris lr pasta, någn potatis ibland.
    Mollys & Minnas mamma
  • Lullisgirl
    3 barns mor skrev 2010-02-03 13:18:24 följande
    Alla är olika känsliga för kh och när man nått sin målvikt får man testa hur mycket man tål i kolhydratsväg.
  • Lumut

såå nu åker lembasbrödet in i ugnen :D

Ska bli spännande detta!
  • Troll mor

Suck! Inget på vågen efter 1 mån ,men det är första ången i mitt liv jag varit utan sötsaker så länge iaf. Nått bra!