• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Fru Gustavsson

ketchup och chilisås är ingredienser som finns i vissa lchf- recept och det är inga stora mängder man använder direkt, så tycker inte du har syndat så fasligt..

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • rasajj

Jag testade att baka det dar lembasbrodet nu. Av smeten fick jag ut fem brod, sa det bor bli runt tre g kolisar per brod.. Om jag har raknat ratt.. nu hade jag inga sesamfron, utan jag tog lite malda mandlar istallet.

Jag har inte testat dem annu, men jag hoppas det blir gott.

Ni som ater LCHF enligt 'svensk' modell, hur raknar ni kolisar.. Just ang fibrer menar jag. Raknar ni bort dem? Eller raknas de in i de 5/100g ration?

Jag sjalv foljer Atkins ide om att rakna bort fiber gramen, och man far da fram 'net carbs' och de ar endast dem jag raknar.

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • ia25

Vi gör Oospies hemma. Jättegoda{#lang_emotions_laughing}

Ingredienser:
    Basreceptet:
    3 ägg separerade
    1 dl (85g) philadelphiaost
    nypa salt

Gör så här
    Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser. Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.

Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min.

De kan ätas hur som helst, med smör och pålägg, med bär och grädde, med stuvning på eller på vilket sätt som helst.

• Jen nifer

Min viktnedgång följer verkligen sitt mönster. Går ner 1-1,5 kg. Står still ett litet tag, går ner nått kilo till står still ett tag. Ett tag kan ju variera, ibland bara 2-3 dagar ibland längre perioder.

I slutet av November vägde jag ca 68kg. Så sen dess har jag gått ner nästan 10 kg. Nu va de en del gravidkilon som trillade bort rätt lätt. Men dom 2 sista veckorna har jag med strikt lchf gått ner 4-4,5kg. Dom här tråkiga sista kilona som biter sig kvar, har helt plötsligt visat sig inte alls vara såå svåra att få bort som jag trodde. Är så glad att jag började ordentligt med det här igen.

Mollys & Minnas mamma
  • helene306
    Jen nifer skrev 2010-02-02 10:33:36 följande:
    Min viktnedgång följer verkligen sitt mönster. Går ner 1-1,5 kg. Står still ett litet tag, går ner nått kilo till står still ett tag. Ett tag kan ju variera, ibland bara 2-3 dagar ibland längre perioder.I slutet av November vägde jag ca 68kg. Så sen dess har jag gått ner nästan 10 kg. Nu va de en del gravidkilon som trillade bort rätt lätt. Men dom 2 sista veckorna har jag med strikt lchf gått ner 4-4,5kg. Dom här tråkiga sista kilona som biter sig kvar, har helt plötsligt visat sig inte alls vara såå svåra att få bort som jag trodde. Är så glad att jag började ordentligt med det här igen.
    Åh, grattis! Låter bra tills när jag själv ska ta tag i gravkilona

ia25: Jag har gjort Oopsies en gång men de föll mig inte alls i smaken, tyckte det smakade äggvita vilket jag inte gillade alls men nog är de smidiga att göra!
  • Ölandstokan

Hej

Jag är ganska ny på detta och har en hel del kg att gå ner.

Läste att när ni går strikt på LCHF vad äter ni då? tycker det är svårt med att få i sig så lite kolhydrater,det finns ju i allt.

Jag använder ganska mkt grädde i maten är det okey eller blir det för mkt "mjölk produkt" ?

Detta är min tredje dag och jag mår bra, inget sötsug osv men jag har läst att man kan må skit under dessa dagar efter som kroppen ska anpassa sig, äter jag fel då?

(¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
  • Tant Elin
    ia25 skrev 2010-02-02 10:13:11 följande:
    Vi gör Oospies hemma. JättegodaIngredienser: Basreceptet:3 ägg separerade1 dl (85g) philadelphiaostnypa salt Gör så här Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser. Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min. De kan ätas hur som helst, med smör och pålägg, med bär och grädde, med stuvning på eller på vilket sätt som helst.
     tips: blanda i brödkrydda för mera brödsmak

Sen brukar jag göra dom lite tunnare och låta dom stå kvar i ugnen på eftervärme en stund så dom blir lite torrare.

Funkar även utmärkt att rosta dom i brödrosten innnan man äter

förresten, hoppas det är OK att jag bara hoppar in såhär
  • Tant Elin
    Ölandstokan skrev 2010-02-02 11:59:57 följande:
    HejJag är ganska ny på detta och har en hel del kg att gå ner.Läste att när ni går strikt på LCHF vad äter ni då? tycker det är svårt med att få i sig så lite kolhydrater,det finns ju i allt.Jag använder ganska mkt grädde i maten är det okey eller blir det för mkt "mjölk produkt" ? Detta är min tredje dag och jag mår bra, inget sötsug osv men jag har läst att man kan må skit under dessa dagar efter som kroppen ska anpassa sig, äter jag fel då?
    Så länge du går ner i vikt gör du helt rätt

Tänk på att titta på innehållet på produkterna, max 5g kh/100g. Skulle du inte ha gått ner nåt efter några veckor, då kan du börja kolla hur mkt kolhydrater du verkligen får i dig. Många saker innehåller mera kh än man tror... matdagboken.se är ett bra hjälpmedel där.

Må illa, vara trött, huvudvärk osv. brukar ge med sig efter några dagar/vecka
  • Ölandstokan
    Tant Elin skrev 2010-02-02 12:03:44 följande:
    Så länge du går ner i vikt gör du helt rätt Tänk på att titta på innehållet på produkterna, max 5g kh/100g. Skulle du inte ha gått ner nåt efter några veckor, då kan du börja kolla hur mkt kolhydrater du verkligen får i dig. Många saker innehåller mera kh än man tror... matdagboken.se är ett bra hjälpmedel där.Må illa, vara trött, huvudvärk osv. brukar ge med sig efter några dagar/vecka
    Tack...så himmla bra

Ska kolla och se var jag hamnar under dagen...

Jo en fråga till...Vad händer om man skulle äta för mkt fett på en dag?
    (¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)