Lullisgirl skrev 2010-02-04 17:36:40 följande:
Jag har samma dilemma. Sonen fyllde ett år i går och nu är det ju meningen att han ska äta som resten av familjen. Vi äter LCHF både sambon o jag. Jag ger sonen burkmat än+ att han får smaka så mycket han vill från våra tallrikar. Ha kunnat minska ner på saltet rejält sen vi började med LCHF. Sonen får TY till mellis+ frukt. Jag ger välling eller gröt till frukost. Men visst börjar man fundera om det verkligen är så bra att ge så mycket kh som man gör till barnen. Min fundering är att jag ska bara ge lite pasta, ris eller potatis och övervägande kött/fett. Smörgåsar älskar han med mycket smör och ost på så det kommer jag fortsätta ge. Om ett tag kommer han nog få grövre bröd och gärna hembakat (så man vet vad som är i). Vi kommer inte introducera lördagsgodis förrän han själv begär. Han är första barnet och om vi inte har godis o kakor hemma så kan han ju inte sakna det heller. Han kommer börja dagis i höst när han är 1,5 och då är jag lite orolig för där serverar dom ju margarin och "fettsnål" kost med mycket kolhydrater men man vill ju inte att han ska sticka ut heller bland sina kompisar. Mycket att fundera på... Hur gör ni andra som har små barn och har LCHF som livsstil inte bara en tillfällig bantningskur?
som jag sa tidigare -- jag försöker att dra ner på mjölmaten för ungens del. (hon är snart 2 år) Så ingen pasta och inget bröd. Ger potatis och rotfrukter (supergott i ugn) och mycket fett.
-- och frukten har jag minskat på och planerar nog att byta ut mot annat helt. (ev. sötare grönsaker)
ge grönsaker! Mycket och ofta. Jag ger tex ungen morötter och lite creme fraiche att dippa i som mellis. Förresten så ger jag henne alltid creme fraiche till frukost. Med ev, lite bär till.
Jag ger henne oopsies och annan lchfmat
När hon börjar dagis så kommer jag nog ta med eget smör osv om det skulle behövas. Barn bryr sig inte om han sticker ut på den fronten. Det finns ju allergiska barn och vegetarianer och de andra barnen är mest nyfikna och lite avis på de som får annan mat!