• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Jen nifer
    Åsalie skrev 2010-02-05 20:09:12 följande:
    Jen nifer - Varför vill du inte ta bort kolh för barnen? (frågar för att jag e nyfiken inte för att va dryg ;) Ja, jag ska åxå ge långsamma och inte ta bort helt, mest för enkelheten och husfridens skull och inte för att jag tror att barn behöver kolhydraterna mer än vi vuxna gör...
    Därför att jag tror att långsamma kolhydrater är bra för barnen, eller varierad kost både med fett protein och kolhydrater. Även jag kommer så småningom då och då tillföra lite långsamma kolhydrater till mig själv. Ja alltså jag tycker helt enkelt inte det finns någon anledning att ta bort alla kolhydrater för barnen. Så därför gör jag inte det :)  Och som du skriver för husfridens och enkelhetes skull med för den delen :D
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

nu har jag bakat lembasbröd. GOTT.
    Jag hade nog dock inte det mest kolhydratsnåla, för jag hade inte så mycket hemma. Hade iaf utöver grundreceptet i kruska kli och linfrö, lite salt.

Ska köpa fiberhusk imorgon och se om jag hittar några andra roliga frön :)

Men dom vart perfekta, galet mättande.. Men precis som ett grovt bröd. Så de kan absolut bli frukost någon gång i veckan. Ska absolut testa som pizzabotten och hamburgebröd också :)

Mollys & Minnas mamma
  • helene306
    Jen nifer skrev 2010-02-05 20:48:26 följande:
    nu har jag bakat lembasbröd. GOTT.Jag hade nog dock inte det mest kolhydratsnåla, för jag hade inte så mycket hemma. Hade iaf utöver grundreceptet i kruska kli och linfrö, lite salt.Ska köpa fiberhusk imorgon och se om jag hittar några andra roliga frön :)Men dom vart perfekta, galet mättande.. Men precis som ett grovt bröd. Så de kan absolut bli frukost någon gång i veckan. Ska absolut testa som pizzabotten och hamburgebröd också :)
    Visst är det gott??

Jag bakade på fiberhusk sist och hade nog bara i 3-4 msk av fiberhusken. Smakade lika gott det! Resten hade jag i 1/4 dl sesamfrö och ½-1 dl linfrö. Några nypor kruskakli blev det nog också. Lite skillnad mot de 2 dl kruskakli jag hade i första bakningen
  • ia25
    Dessa provade jag att göra igår. Jättegoda och superenkla. Jag åt dem med stark prästost och senare på kvällen la jag på brieost *mums*

LCHF-kex
    10 g sesamfrö
    5 g fiberhusk
    2 ägg
    2 msk smält smör
    exempelvis Salt, kanel, kardemumma, brödkrydda eller liknande
    Gör så här
    Sätt ugnen på 150 grader.

Kör mandel, linfrö, sesamfrö och fiberhusk till mjöl i en mixer. Blanda detta med äggen och det smälta smöret. Tillsätt kryddorna efter egen smak.

Klicka ut smeten på bakplåtspapper (10-15 st) på en ugnsplåt. Platta ut "klickarna" rejält med en blöt tesked. Grädda i ugn ca 20 minuter. Låt de torka på eftervärmen.

Äts exempelvis med smör och ost.
  • USB

Idag mår jag jättedåligt, 12:e dagen. Är alldeles skakig i kroppen, har ont i magen och mår illa. Orkar knappt vara uppe. Min mamma säger att det är för att jag äter lchf. Att kroppen inte mår bra och lider brist på nånting. Jag har gått ner nästan 6 kg på dessa 11 dagar. Vet att det är mycket men jag har mycket att ta av också. Själv tror jag att det är nåt influensaaktigt. Någon mer som mått dåligt och kännt sig sjuk? Jag har inte mått dåligt alls de första dagarna utan detta började igår.

Är det nån här som har PCO? Jag fick den diagnosen i höstas och har inte haft någon egen mens sedan i somras. Nu efter att ha ätit lchf i 11 dagar så har jag lyckats få egen mens. Vet inte om det är en slump eller om det verkligen är en dunderkost....

• FrökenLarsson
    USB skrev 2010-02-06 11:09:25 följande:
    Idag mår jag jättedåligt, 12:e dagen. Är alldeles skakig i kroppen, har ont i magen och mår illa. Orkar knappt vara uppe. Min mamma säger att det är för att jag äter lchf. Att kroppen inte mår bra och lider brist på nånting. Jag har gått ner nästan 6 kg på dessa 11 dagar. Vet att det är mycket men jag har mycket att ta av också. Själv tror jag att det är nåt influensaaktigt. Någon mer som mått dåligt och kännt sig sjuk? Jag har inte mått dåligt alls de första dagarna utan detta började igår.Är det nån här som har PCO? Jag fick den diagnosen i höstas och har inte haft någon egen mens sedan i somras. Nu efter att ha ätit lchf i 11 dagar så har jag lyckats få egen mens. Vet inte om det är en slump eller om det verkligen är en dunderkost....
    Hej jag vet att lchf är en rekommenderad kost om man har PCO. Tyvärr har jag ingen källa, men det var så jag började med lchf iaf :)
  • helene306
    Idag mår jag jättedåligt, 12:e dagen. Är alldeles skakig i kroppen, har ont i magen och mår illa. Orkar knappt vara uppe. Min mamma säger att det är för att jag äter lchf. Att kroppen inte mår bra och lider brist på nånting. Jag har gått ner nästan 6 kg på dessa 11 dagar. Vet att det är mycket men jag har mycket att ta av också. Själv tror jag att det är nåt influensaaktigt. Någon mer som mått dåligt och kännt sig sjuk? Jag har inte mått dåligt alls de första dagarna utan detta började igår.Är det nån här som har PCO? Jag fick den diagnosen i höstas och har inte haft någon egen mens sedan i somras. Nu efter att ha ätit lchf i 11 dagar så har jag lyckats få egen mens. Vet inte om det är en slump eller om det verkligen är en dunderkost....
    Usch, tråkigt! Jag tror mer det är kroppen som ställer om sig till kosten och förhoppningsvis vänder det snart och du mår bättre! Du har ju dessutom rasat ner rätt fort i vikt också så det kan ju påverka mycket.
  • MiaP

Hemkommen från Egypten en vecka. Inga problem med maten alls, trots All Inclusive. Dock har det runnit ner en och annan öl...hrmmm...

Nu tillbaka till verklingheten. Stackars mig som fick gravad lax med ägg och majonnäs till frukost

Trevlig helg alla!

• helene306
    MiaP skrev 2010-02-06 13:14:06 följande:
    Hemkommen från Egypten en vecka. Inga problem med maten alls, trots All Inclusive. Dock har det runnit ner en och annan öl...hrmmm... Nu tillbaka till verklingheten. Stackars mig som fick gravad lax med ägg och majonnäs till frukost Trevlig helg alla!
    I dr Dahlqvist och Airams kokbok står det följande om öl:

starköl/exportöl 5,6%  3,4g kolhydrat
    lättöl 2,5%                  3,8 g kolhydrat
    öl, pilsner 3,5 %          4,1 g kolhydrat

så jag tycker inte du ska ha så dåligt samvete över de nerslunkna ölen. Du har ju haft semester!
  • musli
    Idag mår jag jättedåligt, 12:e dagen. Är alldeles skakig i kroppen, har ont i magen och mår illa. Orkar knappt vara uppe. Min mamma säger att det är för att jag äter lchf. Att kroppen inte mår bra och lider brist på nånting. Jag har gått ner nästan 6 kg på dessa 11 dagar. Vet att det är mycket men jag har mycket att ta av också. Själv tror jag att det är nåt influensaaktigt. Någon mer som mått dåligt och kännt sig sjuk? Jag har inte mått dåligt alls de första dagarna utan detta började igår. Är det nån här som har PCO? Jag fick den diagnosen i höstas och har inte haft någon egen mens sedan i somras. Nu efter att ha ätit lchf i 11 dagar så har jag lyckats få egen mens. Vet inte om det är en slump eller om det verkligen är en dunderkost....
    Inget ovanligt alls att må dåligt. Själv har jag dragit ner rejält på kolhydraterna den här gången och har varit yr och svimfärdig i flera dagar, skakig och trött, men nu har det nog vänt. Har till och med varit ute och gått idag! =) Så häng i!!! Ang. PCO har jag hört om flera som blivit bra och lyckats bli gravida efter byte till LCHF!
    Hanna 050511 & Elias 090910