• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Jen nifer
    Probably the best in the skrev 2010-02-06 17:29:59 följande:
    Men det är ju nyttigt fett! Glöm kalorierna....
    fast om jag redan ligger på en bra nivå om dagarna och går ner i den takt jag vill känns de onödigt att tillföra massa överflödiga kalorier, vet att man inte ska räkna men kan jag välja hela linfrön och slippa dom så gör jag gärna det :)
    Mollys & Minnas mamma
  • ia25
    rasajj skrev 2010-02-06 18:28:02 följande:
    Hur manga kex far du ut av den smeten?
    Jag gör ganska små, så cirka 15-18 får jag ut av en sats.
    Idag gjorde jag en halv sats och fick ut 8 stycken. Hade på salt innan jag stoppade in de i ugnen och de blev supergoda
  • rasajj
    ia25 skrev 2010-02-06 22:11:35 följande:
    Jag gör ganska små, så cirka 15-18 får jag ut av en sats.Idag gjorde jag en halv sats och fick ut 8 stycken. Hade på salt innan jag stoppade in de i ugnen och de blev supergoda
    ok, det lat ju bra. Ska testa att gora dem. Tankte ta utan linfro, da jag inte ar sa fortjust i smaken..
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • musli
    Jen nifer skrev 2010-02-06 21:29:36 följande:
    fast om jag redan ligger på en bra nivå om dagarna och går ner i den takt jag vill känns de onödigt att tillföra massa överflödiga kalorier, vet att man inte ska räkna men kan jag välja hela linfrön och slippa dom så gör jag gärna det :)
    Var säker på att jag hört att linfrön inte är nyttigt så jag kollade. På livsmedelsverkets hemsida står det här:

"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."

Det var därför jag gick över till psylliumfrön (loppfrön) istället!!!

Så att undvika linfrön är inte helt fel!!! 

Hanna 050511 & Elias 090910
  • rasajj
    musli skrev 2010-02-06 23:24:25 följande:
    Var säker på att jag hört att linfrön inte är nyttigt så jag kollade. På livsmedelsverkets hemsida står det här:"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader. En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."   Det var därför jag gick över till psylliumfrön (loppfrön) istället!!! Så att undvika linfrön är inte helt fel!!! 
    Ar de daremot hela (okrossade) sa ska det inte vara nan fara, da de bara kommer ut hela den naturliga vagen igen, men fragan ar da varfor man at dem till att borja med..

Nu gillar jag ju inte ens smaken pa dessa sma fron, sa jag avstar sa garna.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Probably the best    in the
    musli skrev 2010-02-06 23:24:25 följande:
    Var säker på att jag hört att linfrön inte är nyttigt så jag kollade. På livsmedelsverkets hemsida står det här:"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader. En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."   Det var därför jag gick över till psylliumfrön (loppfrön) istället!!! Så att undvika linfrön är inte helt fel!!! 
    Nu pratar ivarjefall inte jag om att äta 10 msk per dag....och nåt säger mig att livsmedelverket inte uppmanar till att äta LCHF heller
  • musli
    Probably the best in the skrev 2010-02-06 23:30:17 följande:
    Nu pratar ivarjefall inte jag om att äta 10 msk per dag....och nåt säger mig att livsmedelverket inte uppmanar till att äta LCHF heller
    Nejdå, men om det finns ett nyttigare lika bra alternativ så väljer jag det automatiskt eftersom jag undviker så mycket onyttigt som möjligt.  =)
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • rasajj

Vet inte om nan har foljer den har bloggen, men det ar valdigt mycket 'mat'nyttigt dar. Tankte det kunde vara kul att lasa om den nya Atkinsboken som ska komma ut i Mars, har i USA. Vi far se vilken inpacked den far pa dieterna har.

http://livinlavidalowcarb.com/blog/?p=7156