Jen nifer skrev 2010-02-06 21:29:36 följande:
fast om jag redan ligger på en bra nivå om dagarna och går ner i den takt jag vill känns de onödigt att tillföra massa överflödiga kalorier, vet att man inte ska räkna men kan jag välja hela linfrön och slippa dom så gör jag gärna det :)
Var säker på att jag hört att linfrön inte är nyttigt så jag kollade. På livsmedelsverkets hemsida står det här:
"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.
En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."
Det var därför jag gick över till psylliumfrön (loppfrön) istället!!!
Så att undvika linfrön är inte helt fel!!!