• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Jen nifer

nu har jag köpt fiberhusk så jag får lite mindre kolisar i mina bröd.

jag har hört att köper man hela linfrön så tar inte kroppen upp energin(kalorierna) det gör den dock om man har krossade, som jag har. Det är ganska mycket kalorier i så funderar på att köpa hela linfrön nästa gån istället. Det åär ju dock 0 kolisar i så de är ju bra :)

Mollys & Minnas mamma
  • Probably the best    in the
    Jen nifer skrev 2010-02-06 16:26:12 följande:
    nu har jag köpt fiberhusk så jag får lite mindre kolisar i mina bröd.jag har hört att köper man hela linfrön så tar inte kroppen upp energin(kalorierna) det gör den dock om man har krossade, som jag har. Det är ganska mycket kalorier i så funderar på att köpa hela linfrön nästa gån istället. Det åär ju dock 0 kolisar i så de är ju bra :)
    Men det är ju nyttigt fett! Glöm kalorierna....
  • USB

Har läst Skaldemans böcker och han skriver att man helst ska gå ner 0,5-0,7kg i veckan. Går man ner mer så är det ett misslyckande.
    Det verkar som att jag har lätt för att gå ner och vill ju inte stoppa upp viktnedgången med att äta mera kolhydrater.
    Kan det vara så "fel" att gå ner för fort om man äter det man ska?
    Jag vill ju inte vara misslyckad!

• ia25
    ia25 skrev 2010-02-06 10:51:34 följande:
    Dessa provade jag att göra igår. Jättegoda och superenkla. Jag åt dem med stark prästost och senare på kvällen la jag på brieost *mums* LCHF-kex 10 g sesamfrö 5 g fiberhusk 2 ägg 2 msk smält smör exempelvis Salt, kanel, kardemumma, brödkrydda eller liknande Gör så här Sätt ugnen på 150 grader. Kör mandel, linfrö, sesamfrö och fiberhusk till mjöl i en mixer. Blanda detta med äggen och det smälta smöret. Tillsätt kryddorna efter egen smak. Klicka ut smeten på bakplåtspapper (10-15 st) på en ugnsplåt. Platta ut "klickarna" rejält med en blöt tesked. Grädda i ugn ca 20 minuter. Låt de torka på eftervärmen. Äts exempelvis med smör och ost.
    LCHF-kex
    Ingredienser

30 g mandel
    30 g linfrö
    10 g sesamfrö
    5 g fiberhusk
    2 ägg
    2 msk smält smör

Detta är det rätta recptet på kexen
  • helene306
    USB skrev 2010-02-06 17:41:04 följande:
    Har läst Skaldemans böcker och han skriver att man helst ska gå ner 0,5-0,7kg i veckan. Går man ner mer så är det ett misslyckande.Det verkar som att jag har lätt för att gå ner och vill ju inte stoppa upp viktnedgången med att äta mera kolhydrater.Kan det vara så "fel" att gå ner för fort om man äter det man ska?Jag vill ju inte vara misslyckad!
    Vad jag förstod av Skaldeman så är det optimala att gå ner 0,5-1 kg/vecka. Går man ner fortare är det risk att huden inte hinner med och det blir massa överskottsskinn. Han gick ju ner fort och fick därmed en massa skinn som hänger lite här och var.

Se det inte som ett misslyckande, ibland kan han skriva lite sarkastiskt och det är ju vad han tycker. Se till dig själv att du har lyckats istället och var glad!
  • Emmi2

Har just provat göra hemmagjord glass/cheescake. Återkommer senare ikväll och berättar om det blev bu eller bä {#lang_emotions_laughing}

Ställde mig på vågen imorse, och den visade 2,5 kg ner på 2,5 vecka! Hoppas att det är en "sann" viktnedgång, och inte bara vätska.

Gjorde lembasbröd förra veckan, men blev magsjuk en halv dag senare. Kan säga att bara ordet Lembas numer gör mig illamående... Inget mer sådant för min del hihi...

• rasajj
    ia25 skrev 2010-02-06 17:59:23 följande:
    LCHF-kexIngredienser 30 g mandel30 g linfrö10 g sesamfrö5 g fiberhusk2 ägg2 msk smält smörDetta är det rätta recptet på kexen
    Hur manga kex far du ut av den smeten?
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • shadowstorm

Hejsan alla duktiga LCHF:are :) Nu tänkte jag starta igen, har tagit uppehåll i 2 månaders tid och gått upp lite av det jag gick ner. Nu ska minst 10 kg bort innan min 24 årsdag 9 juni =)

jag sitter bara och funderar vad jag kan äta till frukost, vill inte äta ägg varje dag

• USB
    shadowstorm skrev 2010-02-06 19:38:40 följande:
    Hejsan alla duktiga LCHF:are :) Nu tänkte jag starta igen, har tagit uppehåll i 2 månaders tid och gått upp lite av det jag gick ner. Nu ska minst 10 kg bort innan min 24 årsdag 9 juni =) jag sitter bara och funderar vad jag kan äta till frukost, vill inte äta ägg varje dag
    Jag brukar äta en tallrik fil med lite cocosflingor i för att variera mig.
  • Sagalin
    USB skrev 2010-02-06 11:09:25 följande:
    Idag mår jag jättedåligt, 12:e dagen. Är alldeles skakig i kroppen, har ont i magen och mår illa. Orkar knappt vara uppe. Min mamma säger att det är för att jag äter lchf. Att kroppen inte mår bra och lider brist på nånting. Jag har gått ner nästan 6 kg på dessa 11 dagar. Vet att det är mycket men jag har mycket att ta av också. Själv tror jag att det är nåt influensaaktigt. Någon mer som mått dåligt och kännt sig sjuk? Jag har inte mått dåligt alls de första dagarna utan detta började igår.Är det nån här som har PCO? Jag fick den diagnosen i höstas och har inte haft någon egen mens sedan i somras. Nu efter att ha ätit lchf i 11 dagar så har jag lyckats få egen mens. Vet inte om det är en slump eller om det verkligen är en dunderkost....
    Jag har PCO och sen jag började med LCHF fick jag tillbaka min mens. Jag har två barn som jag har fått genom pergobehandling men hade jag ätit LCHF för sju år sedan hade jag nog klarat mig utan hormoner.

Du är snart inne på tredje veckan och då kan man må väldigt dåligt. Äter du tillräckligt med fett, för att gå ner 0,5kg/dag låter ganska mycket.