• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Lullisgirl
    Jen nifer skrev 2010-02-08 10:57:49 följande:
    3 veckor med lchf idag, skulle vilja påstå strikt. Min värsta synd är redning nångång i en sås och en skätt ketchup. Men annars har jag klarat mig ;) 3 veckor och - ca 10cm midja. -5kg. Centrimetrarna är ju roligast, tråkigt att jag inte mätta lår och så också för där är de stor skillnad.. Hur går de för er andra? har inte riktigt koll på era mål o hur lång tid ni kört?
    Bra jobbat!
    Jag mätte oxå bara midjan men där har det inte hänt så mycket, några cm på fem veckor. Rumpan har minskat massor. Tappar trosorna (under byxorna) haha. Synd att jag inte mätte där. Har minskat ca 6-7 kg. 11 kg kvar till mitt delmål och efter det minst 10 kg till. Har mycket att ta av. Har varit överviktig i hela mitt liv och vet inte var min trivselvikt är. Om man räknar BMI så ska jag väl väga typ 50 kg eller nått (väger 91 nu) Kan inte ens tänka mig att väga så lite... halva jag??
  • musli

100101                                           100208
    Midja                    96                                                  87
    Överarm               33                                                  32
    Lår                       62                                                  60
    Rumpa                 104                                                 101

Så nog händer det en del allt!

På vågen har det gjort - 6 kg.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Dejsi

Började 11 januari. Ner 6 kg efter 2 veckor. Nu stillastående men ger inte upp.
    Inget sötsug och mätt om dagarna.

• Emmi2

Oups, blev lite orolig här! Fick nyss höra att det finns forskning som tyder på att LCHF leder till för tidig död, framförallt hjärt och kärlsjukdomar. Är det någon som hört något liknande, om det är vetenskapligt bevisat osv? Har googlat lite, men hittar inget vettigt.

• musli
    Emmi2 skrev 2010-02-08 15:46:22 följande:
    Oups, blev lite orolig här! Fick nyss höra att det finns forskning som tyder på att LCHF leder till för tidig död, framförallt hjärt och kärlsjukdomar. Är det någon som hört något liknande, om det är vetenskapligt bevisat osv? Har googlat lite, men hittar inget vettigt.
    Då undrar jag var du hörde det...?
    Det är de fettskrämda som är rädda för mättat fett fortfarande...
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Emmi2

Jag hörde det från någon som sett en dokumentär på kunskapskanalen. Dokumentären handlade om vilken kost som var bäst ur hjärta kärl sjd. Iaf kom studien (?) fram till att den bästa kosten var medelhavskost. Studien hade varit tvungen att avbrytas av etiska skäl då dödligheten i gruppen som åt låghydratkost var så mkt högre än i den andra gruppen... Vet dock inte om det bara var låghydratkost, eller om det var LCHF-kost.

Lät väldigt märkligt iaf, men jag tror att det är kolesterolen som var "boven i dramat"...

• helene306
    Emmi2 skrev 2010-02-08 15:46:22 följande:
    Jag är ju så dåligt insatt men medelhavskost skiljer sig väl inte jättemycket från lchf??

Man kan dö av allt, så tänker jag Hellre att jag mår bra med lchf än att jag mår skit på "vanlig" kost.
  • Lady Dahmer
    Emmi2 skrev 2010-02-08 16:21:00 följande:
    Jag hörde det från någon som sett en dokumentär på kunskapskanalen. Dokumentären handlade om vilken kost som var bäst ur hjärta kärl sjd. Iaf kom studien (?) fram till att den bästa kosten var medelhavskost. Studien hade varit tvungen att avbrytas av etiska skäl då dödligheten i gruppen som åt låghydratkost var så mkt högre än i den andra gruppen... Vet dock inte om det bara var låghydratkost, eller om det var LCHF-kost.Lät väldigt märkligt iaf, men jag tror att det är kolesterolen som var "boven i dramat"...
    du borde läsa lite här:

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Probably the best    in the
    Emmi2 skrev 2010-02-08 16:21:00 följande:
    Jag hörde det från någon som sett en dokumentär på kunskapskanalen. Dokumentären handlade om vilken kost som var bäst ur hjärta kärl sjd. Iaf kom studien (?) fram till att den bästa kosten var medelhavskost. Studien hade varit tvungen att avbrytas av etiska skäl då dödligheten i gruppen som åt låghydratkost var så mkt högre än i den andra gruppen... Vet dock inte om det bara var låghydratkost, eller om det var LCHF-kost.Lät väldigt märkligt iaf, men jag tror att det är kolesterolen som var "boven i dramat"...
    Om jag inte minns helt fel så var det nån studie för ett tag sen där dom visade att LC var dåligt. Men på nåt vänster fick dom det att låta om det var LCHF vilket det inte alls var om man läste stuiden själv och inte visa kvällstidningarna.
    Men www.kostdoktorn.se är bra på att bemöta all forskning om finns, tror du hittar svar där om du letar.
  • Emmi2

Tack för länkarna. Ska sätta mig och läsa på mer.

Fick panik iaf och åt blodpudding med lingonsylt till  middag. Nu får jag väl se om ngn timme hur jag mår... Med tanke på hur bra jag mått dom senaste veckorna så är jag iof redan överbevisad att kosten passar mig, även om jag inte nämvärt tappat i vikt.