• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • rasajj
    USB skrev 2010-02-07 19:38:16 följande:
    Idag har maken lagat middag: älgrostbiff med gräddsås. Han lovade att jag kunde äta för det var bara grädde i såsen. Sen när vi äter kommer han på att han tagit i maizena redning och det innehåller 87/100 kolhydrater. Tror ni att det gör nåt?Det blir ju inte så mycket per portion men det känns jäkligt onödigt!
    Enligt fitday.com sa har 5g maizena ungefar 4.6g kolhydrater. Och 5g ar val ungefar vad man har i for att reda en sas. Delat da pa x antal portioner.. Det ar inte sa forfarligt farligt anda tycker jag.

For mig som ar ganska van vid de amerikanska etiketterna pa mat, sa kanns det svenska systemet valdigt krangligt.
    Har i USA sa visar naringsdeklarationen allt per portion och sa sager den aven hur stor en portion ska vara. Det kanns som det ar lattare att rakna ut hur manga kolisar etc man far i sig pa det sattet, men det kanske ar en vanesak?
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Emmi2

helene306: Ja du kan ta en tavegyltablett. Allergitablett kan också fungera, Tavegyl är dock mer inriktad mot klåda, så den lär hjälpa bäst. Inte kul när det kliar överallt.

• Probably the best    in the
    Emmi2 skrev 2010-02-07 23:43:19 följande:
    helene306: Ja du kan ta en tavegyltablett. Allergitablett kan också fungera, Tavegyl är dock mer inriktad mot klåda, så den lär hjälpa bäst. Inte kul när det kliar överallt.
    Tavegyl är bra...ringde VC och fick utskrivet av distriktsköterkan. Iof kan du ju gå dit så hon kollar på det först.
    Tar två på kvällen. Har rejäl klåda över hela kroppen, vet ej varför.
  • piamedpojkar

Hej! Har hållt på med LCHF i sju månader ungefär och jag är ganska strikt (och är rätt påläst om dieten med). Mår bra men går i princip inte ner, det känns ganska hopplöst just nu. Har en hel del kilon som jag behöver bli av med (15 minst). Någon som har något tips?

• IsaCMoJs
    piamedpojkar skrev 2010-02-08 00:07:34 följande:
    Hej! Har hållt på med LCHF i sju månader ungefär och jag är ganska strikt (och är rätt påläst om dieten med). Mår bra men går i princip inte ner, det känns ganska hopplöst just nu. Har en hel del kilon som jag behöver bli av med (15 minst). Någon som har något tips?
    Du kanske äter för mycket mjölkprodukter? det brukar vara "boven i dramat" för många
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • USB
    helene306 skrev 2010-02-08 08:23:40 följande:
    U S B: Hur är det med klådan idag?? Tog du Tavegyl igår?
    Kliar fortfarande lika. Tog lite igår men ska ta idag igen. Funderar på att ringa vårdcentraken och höra. Jag kan knappt ha kläder på mig och blir jag varm så kliar det ännu mer. Det är så konstigt för det är bara brösten och ryggen som kliar.

När ni får mens, binder ni på er vätska då? Jag fick min igår och idag har jag gått upp nästan ett kilo. Jag trodde att man gick upp dagarna innan men det kanske är olika.
  • Lullisgirl

Hur går det för er andra som började vid årskiftet (ni andra med såklart). För mig och sambon går det fortfarande jättebra. Minns inte när jag mådde så här bra sist. :) 

Vi har haft ett-års kalas i flera dagar och det har gått jättebra att bjuda gästerna på bullar, glass och kakor utan att tagit själv. Några gånger har diskussionen kommit upp om det verkligen är bra att äta så här och var får man alla vitaminer i från?? Jag brukar ligga lågt och inte prata så mycket för denna diet utan bara säga i förbifarten att vi provar på skoj och får se om det hjälper. Jag har redan blivit helt övertygad om att detta är bra för åtminstone min kropp och mitt psyke. 
    Jag jobbar i ett litet skolkök (mammaledig nu). Jag jobbar ensam där och lagar all mat från grunden det mesta ekologiskt och före detta har jag gjort allt enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Kört på massa grönsaker, frukt, maragariner mm enligt direktiv som finns. I höst ska jag börja jobba och det kommer kännas tudelat att komma tillbaka. Jag har relativt fria händer men jag måste ju följa rekommendationerna... tudelat. Någon annan som jobbar inom mat eller hälsa??
  • helene306
    USB skrev 2010-02-08 08:52:27 följande:
    Kliar fortfarande lika. Tog lite igår men ska ta idag igen. Funderar på att ringa vårdcentraken och höra. Jag kan knappt ha kläder på mig och blir jag varm så kliar det ännu mer. Det är så konstigt för det är bara brösten och ryggen som kliar.När ni får mens, binder ni på er vätska då? Jag fick min igår och idag har jag gått upp nästan ett kilo. Jag trodde att man gick upp dagarna innan men det kanske är olika.
    Det skadar ju aldrig att ringa och kolla. Det låter som du fått reaktion eftersom det kliar mer när det blir varmt, fullt naturligt i och för sig. När jag åt cortisontabletter för min allergi och vi var i Turkiet fick jag utslag över hela bröstet och det stack/kliade något enormt. Jag fattade ju när skadan redan var skedd att äter man cortison ska man inte vistas i solen. Även när jag inte var i solen så fick värmen utslagen att blossa upp. Trevligt värre och jag låg med kalla handdukar över bröstet.

Jag svullnade mycket när jag hade äl/mens. Innan lchf kunde jag gå upp 2-3 kilo men successivt med lchf la sig svullnaden och som mest ökade jag 0,5 kilo innan äl/mens. Det var så skönt att svullnaden la sig efter ett tag då jag mer eller mindre var svullen från äl fram tills några dagar efter mens. Jag var svullnadsfri 2 veckor innan det började igen
    Det är nog olika hur man svullnar. Jag började svullna vid äl och var svullen fram till mens men som sagt, det la sig mer och mer med lchf. Min PMS blev betydligt bättre också (och det tackar nog alla i familjen för )
  • Jen nifer

3 veckor med lchf idag, skulle vilja påstå strikt. Min värsta synd är redning nångång i en sås och en skätt ketchup. Men annars har jag klarat mig ;)

3 veckor och - ca 10cm midja.
    -5kg.
    Centrimetrarna är ju roligast, tråkigt att jag inte mätta lår och så också för där är de stor skillnad..

Hur går de för er andra? har inte riktigt koll på era mål o hur lång tid ni kört?

Mollys & Minnas mamma