• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Lullisgirl
    saltflingan skrev 2010-02-09 10:37:16 följande:
    Vad gör ni när kolhydrats-djävulen sätter klorna i er? Mitt botemedel innan graviditeten var en kopp te med grädde, det dödade effektivt alla sorters sug men nu funkar inte det. Kan dricka max 2 koppar om dagen numera. Jag lider!!! Jag vill ha kolhydrater heeeeeela tiden!! Tycker det är så svårt att få det här att fungera när jag har Olle att ta hand om. Känns som att det enda jag äter är mjölkprodukter...överdrift naturligtvis men dock så blir det basen i allt jag äter. Idag tycker jag det är så jobbigt att jag funderar på att ge upp!
    Kan det vara att du äter för mycket mjölkprodukter så det triggar suget??Mjölkprodukter innehåller ju rätt mycket kh. Pina dig en dag med bara ägg, kött och fett så ska du se att det försvinner. Det är extra jobbigt när man är hemma med barn och är ensam och man vill bara ha socker!!!!!! Speciellt om man fått sova dåligt på natten blir jag galet sugen på choklad. Snabb fix som man är van med.
  • Åsalie

Alltså jag blir genuint upprörd och LEDSEN när jag läser hur livsmedelsverket  rekommenderar MARGARIN till barn i förskola och skola. Det är rent förfärligt tycker jag, med den lilla kunskapen jag har om margarin.... Är det inte bevisat att omestrat fett är FARLIGT för oss människor?

Eller är det "bara" en del åsikter?? Tystas bevisen ner pga livsmedelindustrin (pga pengar) ??? Jag skrev till lmv och frågade hur de kan rek. margarin istället för naturligt smör, och de skrev att det är nyttigare för oss... Det är svårt för mig att säga emot då jag inte kan länka till någon vetenskap/bevis m.m.... Tycker bara det känns logiskt att naturligt är bäst, och spec. då vår kropp består av mättat fett!.... Ahh, tycker det är otroligt illa om pengar går före hälsa i detta fall... Om det nu är så....Någon som har mer kött på benen angående detta får gärna länka till bevismaterial :)

Vad tror ni....om 10 år,...kommer det vara andra rekommendationer åt folket???

• saltflingan
    Lullisgirl skrev 2010-02-09 12:24:21 följande:
    Kan det vara att du äter för mycket mjölkprodukter så det triggar suget??Mjölkprodukter innehåller ju rätt mycket kh. Pina dig en dag med bara ägg, kött och fett så ska du se att det försvinner. Det är extra jobbigt när man är hemma med barn och är ensam och man vill bara ha socker!!!!!! Speciellt om man fått sova dåligt på natten blir jag galet sugen på choklad. Snabb fix som man är van med.
    Ja svårt är det onekligen. Är man hungrig och man inte får många minuter på sig är det så lätt att äta ost eller blanda till sig lite cream cheese, grädde och fet yoghurt. Koka ägg tar för lång tid och kött har aldrig varit min melodi. Köpte hem kalkon (istället för skinka som jag inte äter) som jag tänkte att jag skulle äta bart men jag klarar inte av det, jag måste ha en macka för att kunna äta det och det funkar ju inte.

Godis har aldrig varit en last för mig utan det är mest stärkelserik mat som jag längtar efter. Om man bortser från att jag längtar efter en kaka till fikat. Funderar på att ge upp och försöka komma tillbaka när Olle har blivit lite större och man kan få mer tid för sig själv och för matlagning.

Får se hur det går, nu på morgon föll jag men det går ju alltid att ta sig upp igen. Fortsätter jag så ska jag nog ta och testa ditt tips iaf och se om det hjälper mig. 
  • Jen nifer
    saltflingan skrev 2010-02-09 13:07:58 följande:
    Ja svårt är det onekligen. Är man hungrig och man inte får många minuter på sig är det så lätt att äta ost eller blanda till sig lite cream cheese, grädde och fet yoghurt. Koka ägg tar för lång tid och kött har aldrig varit min melodi. Köpte hem kalkon (istället för skinka som jag inte äter) som jag tänkte att jag skulle äta bart men jag klarar inte av det, jag måste ha en macka för att kunna äta det och det funkar ju inte.Godis har aldrig varit en last för mig utan det är mest stärkelserik mat som jag längtar efter. Om man bortser från att jag längtar efter en kaka till fikat. Funderar på att ge upp och försöka komma tillbaka när Olle har blivit lite större och man kan få mer tid för sig själv och för matlagning.Får se hur det går, nu på morgon föll jag men det går ju alltid att ta sig upp igen. Fortsätter jag så ska jag nog ta och testa ditt tips iaf och se om det hjälper mig. 
    kan du inte koka ett gäng ägg som du har i kylskåpet?
    Mollys & Minnas mamma
  • USB
    Cam82 skrev 2010-02-09 11:43:41 följande:
    Är det verkligen normalt att gå upp 2kg när man har mens? När försvinner de igen?
    Jag har också gått upp nu när jag har mens. Hoppas det försvinner om ett par dar.

Varierar ni maten mycket? Jag tycker jag äter samma mat hela tiden. Är rädd att jag kommer att tröttna.
  • saltflingan
    Jen nifer skrev 2010-02-09 13:09:59 följande:
    kan du inte koka ett gäng ägg som du har i kylskåpet?
    Hihi jo den tanken har jag tänkt flera gånger men de kommer aldrig så långt som in i kylskåpet innan de blir uppätna! 

Usch jag känner mig så otacksam när jag dissar all den hjälp jag får. Jag är jättetacksam för den input jag får, även om det inte låter som det!! 
  • Lullisgirl
    USB skrev 2010-02-09 13:18:42 följande:
    Jag har också gått upp nu när jag har mens. Hoppas det försvinner om ett par dar. Varierar ni maten mycket? Jag tycker jag äter samma mat hela tiden. Är rädd att jag kommer att tröttna.
    Min sambo sa härom veckan att jag verkade fått "en nytändning" i köket efter vi börjat med LCHF. Han menade att maten var mycket mer varierad nu är förut när man laga mest på rutin. Nu lusläser jag recept på nätet och provar en massa. 
  • Probably the best    in the

Nu ska jag masa mig ut i köket och göra kesoplättar!

• shadowstorm
    Probably the best in the skrev 2010-02-09 17:09:01 följande:
    Nu ska jag masa mig ut i köket och göra kesoplättar!
    vad är det?