• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 10:50:18 följande:
    för oss har det inte blivit några problem då alla vi åker till ser till att göra maten mjölkfri eller har mjölkfritt vid sidan om. Tex potatisgratäng görs en liten mjölkfri till de som behöver det och den andra med vanlig grädde.men svårt när man äter ute tycker jag.Jag har funderat på det med glutenintolerans.. Min läkare säger att jag inte är det men funderar ändå på om det kan hjälpa med glutenfrikost..Men vad är det som räknas till gluten? Är det bara vete eller är det råg, havre osv med?
    Jag är testad mot gluten via blodprov, och har inte glutenintollerans. Men iom att jag har IBS så är jag väldgit känslig mot det så för att inte bli dålig så undviker jag allt mjöl, havre, redningar, pasta osv.

Jag hoppade på LCHF för min mages skull eftersom jag googlat mig fram till att många med IBS blivit så mkt bättre på denna maten. Och jag kan bara hålla med! så bra som jag mår i magen nu har jag inte gjort på länge.

Sen är det bara en stor bonus att få äta grädde, ost, fett och allt som är gott och ha en bra ursäkt till att inte behöva äta överkokt pasta eller saggig potatis
  • sara1981
    WillElv skrev 2010-02-12 11:59:26 följande:
    Ett tag sedan jag kikade in här. Tycker jag svänger mkt i vikt, trots att jag är rätt strikt. Men det kanske beror på att jag är lite beroende av vågen & väger mig titt som tätt...med eller utan kläder, sådant påverkar ju :) Nu till min fråga: Dricker ni LIGHT läsk? Antar att det är Ok kolhydratsmässigt? Men hur är det med den andra biter, allt annat "skit" som är i? Hur gör ni? Ökar det sötsuget? Bantade 23 kg. med cambridge för några år sedan, och då drack jag inte light läsk pga. av att det ökade suget.
    Jag dricker lightläsk, har inga problem med ökat sötsug ännu iaf. Har hållit på i snart 6 veckor och gått ner 7,5kg..
    Amilia 2006 Max 2008
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-12 14:11:18 följande:
    Jag är testad mot gluten via blodprov, och har inte glutenintollerans. Men iom att jag har IBS så är jag väldgit känslig mot det så för att inte bli dålig så undviker jag allt mjöl, havre, redningar, pasta osv. Jag hoppade på LCHF för min mages skull eftersom jag googlat mig fram till att många med IBS blivit så mkt bättre på denna maten. Och jag kan bara hålla med! så bra som jag mår i magen nu har jag inte gjort på länge. Sen är det bara en stor bonus att få äta grädde, ost, fett och allt som är gott och ha en bra ursäkt till att inte behöva äta överkokt pasta eller saggig potatis
    Åh äntligen hittar jag någon som mig *skratt*
    Jag har ännu inte fått någon diagnos men har någon tarmsjukdom. Får ont i magen så fort jag ätit och släpper först när jag varit på toa. Haft så nu över ett år, juli-september var lite bättre för sen bli värre och värre.. Utreds som sagt för vad jag har men än har de inte hittat något "fel" men väntar (gjort 1 månad nu) på att få en tid för koloskopi.
    De tror det är Crohns Sjukdom eller IBS (blir diagnosen om de inte hittar något fel vi koloskopi).

Det jag märker redan nu är att jag inte fått ont i magen vid varken frukost eller lunch idag. Åt till frukost rester från middagen igår men skippade pastan och till lunch åt jag kycklingvingar..
  • ardnaxela
    Tant Elin skrev 2010-02-12 14:11:18 följande:
    Jag är testad mot gluten via blodprov, och har inte glutenintollerans. Men iom att jag har IBS så är jag väldgit känslig mot det så för att inte bli dålig så undviker jag allt mjöl, havre, redningar, pasta osv. Jag hoppade på LCHF för min mages skull eftersom jag googlat mig fram till att många med IBS blivit så mkt bättre på denna maten. Och jag kan bara hålla med! så bra som jag mår i magen nu har jag inte gjort på länge. Sen är det bara en stor bonus att få äta grädde, ost, fett och allt som är gott och ha en bra ursäkt till att inte behöva äta överkokt pasta eller saggig potatis
    Jag är inte testad för gulten allergi, men jag har haft magkatarr till och från i flera år och nu ÄNTLIGEN blivit av med mina besvär. Magen har funkat helt perfekt förrutom kring jul oshc så när ajg fuskat. jag får ont på en gång. Det kanske är glutenallergi men
    jag brukar tänka att jag är kolhydratsallgergiker istället ;)
  • Lullisgirl

Måste bara tipsa:

Lagar champinjonsås till middagen. Jag rörde ut en gula i lite grädde och redde med. Blev verkligen bra konsistens! :) Är lite trött på blaskig sås nämligen. 1 gula till 1 dl sås blev perfekt. Kom i håg att inte koka såsen när du rört i gulan.
  • Felicia Adrian
    Lullisgirl skrev 2010-02-12 15:12:52 följande:
    Måste bara tipsa: Lagar champinjonsås till middagen. Jag rörde ut en gula i lite grädde och redde med. Blev verkligen bra konsistens! :) Är lite trött på blaskig sås nämligen. 1 gula till 1 dl sås blev perfekt. Kom i håg att inte koka såsen när du rört i gulan.
    jätte bra tips.
  • Probably the best    in the

Här är en till om blir mkt bättre i magen när jag tar bort massa kolhydrater.
    Togs blodprov för gluten för 4 år en och det var negativt.
    Men funderar ändå på om det kan hänga ihop. Gluten light eller nåt

• Lady Dahmer

ang. magbesvär:

Redan efter ett par dagar på LCHF så blev min mage lugn. Helt lugn. Det var nästan magiskt och gjorde mig helt lyrisk.

Jag har lidit av magkatarr, illamående, gaser, värk, uppkördhet, ibs - you name it - sen jag var 12 bast. Jag har haft ont varje dag. ALLT detta är spårlöst försvunnet. 

Jag har typ fjärtat fyra gånger sammanlagt sen starten. Jämfört med typ.... minst fyra gånger i timmen.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Beccah81 skrev 2010-02-12 12:48:39 följande:
    Kan man vara på LCHF eller GI när man är gravid?
    jag försöker så gott jag kan, men det är svårt med ägg när man är gravid! *s*

men annars, absolut! Min BM var så positiv och jag har dubbelt så bra värden denna gång om man jämför med förra. Den här gången har jag inte behövet äta vitaminer eller järn heller! (otroligt)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Modesty Blaise

Jag hoppar in här (tack Lady Dahmer!), jag började med lchf igår och jag har tretton kilo som jag vill bli av med. Har gått timslånga promenader igår och idag och inte fuskat alls med maten. Jag har lagt på mig av hormonbehandlingar, lättja (inte velat gå promenader i kylan) och tristessätning. Mina stora kolhydratpassioner är chips, lösgodis och öl. Bröd och pasta är inget jag saknar när jag nu ska avstå. 

Läser just nu på om kryddor.
    Spännande det här! Och betydligt roligare än att sitta och suga i sig en påse Nutrilette eller CB.