• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • saltflingan
    saltflingan skrev 2010-02-11 22:23:33 följande:
    Jag gjorde med lite sånt jag hade hemma. 2 ägg 1msk mascarponeost & 1 msk majonäs 2 tsk bakpulver 1 msk fiberhusk och 1 msk pumpakärnor kummin, fänkål och anis salt Utgick mao från ett recept där det var "lika" av allt, men jag tyckte det såg lite löst ut så jag höftade i lite mer fiberhusk och pumpakärnor. Sen fick det stå och dra ett tag innan jag klickade ut dem på plåten. Gräddade i ca 10 min i 175 grader. De var sladdriga när jag tog ut dem men efter att ha stått framme över natten så hade de stelnat fint till frukosten.
    Glömde visst bort att skriva osten också, 2 dl. 
  • Lumut

bakade 3e satsen lembas bröd på 1,5v nu hahaha

fick tom skicka med föräldrarna en varsin bit då ja blivit heeelt frälst:)
    Slarvat de senaste dagarna då ja haft ostrukturerat omkring mig..de märks på magen..den är svullen...
    :(
    Men nu JÄKLAR!!!! haha
  • ardnaxela

Hej!

Vad kul med så många peppande inlägg och recept!
    Jag tänkte bara kika in och presentera mig efter som att jag förmodligen kommer kika in här då och då :)
    jag började med LCHF i december och har nu gått ner ca 12kg. Det är verkligen ett fantastiskt bra sätt att leva mina ögon :)
  • Lullisgirl
    ardnaxela skrev 2010-02-12 01:00:11 följande:
    Hej! Vad kul med så många peppande inlägg och recept! Jag tänkte bara kika in och presentera mig efter som att jag förmodligen kommer kika in här då och då :) jag började med LCHF i december och har nu gått ner ca 12kg. Det är verkligen ett fantastiskt bra sätt att leva mina ögon :)
    Hej och GRATTIS till din fina viktnedgång! Man blir verkligen inspirerad av att läsa om hur mycket andra går ner och att man trivs så bra med denna livsstil!
    Det är samma för mig. Har gått ner 7 kg sen årskiftet och mår superbra!
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-11 19:18:07 följande:
    ibörjan när tösen var liten så lagade vi samma mat åt alla, men sen tog vi ur lite åt henne innan vi hällde i vanlig grädde/ost eller nåt annat med mjölk. Men det blev för meckigt att hålla reda på vilken det var mjölk i osv så det blev lika åt alla tillslut
    ja jag känner det blir för krångligt med. Har en dotter som är komjölksproteinallergisk och en son som är laktosintolerant. Jag, maken och stora dottern får äta mjölkfritt med då jag inte orkar hålla reda på 2-3 olika rätter för att passa in till alla.. De som tål vanlig mjölk dricker det till maten istället och de som tål ost äter det på macka osv.. Men i matlagningen kör vi allt mjölkfritt för att alla skall kunna äta det..
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 10:10:51 följande:
    ja jag känner det blir för krångligt med. Har en dotter som är komjölksproteinallergisk och en son som är laktosintolerant. Jag, maken och stora dottern får äta mjölkfritt med då jag inte orkar hålla reda på 2-3 olika rätter för att passa in till alla.. De som tål vanlig mjölk dricker det till maten istället och de som tål ost äter det på macka osv.. Men i matlagningen kör vi allt mjölkfritt för att alla skall kunna äta det..
    ungefär som vi då, dottern mjölkproteinallergi, jag gluten+laktos....inte lätt när vi är bortbjudna
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-12 10:17:43 följande:
    ungefär som vi då, dottern mjölkproteinallergi, jag gluten+laktos....inte lätt när vi är bortbjudna
    för oss har det inte blivit några problem då alla vi åker till ser till att göra maten mjölkfri eller har mjölkfritt vid sidan om. Tex potatisgratäng görs en liten mjölkfri till de som behöver det och den andra med vanlig grädde.

men svårt när man äter ute tycker jag.

Jag har funderat på det med glutenintolerans.. Min läkare säger att jag inte är det men funderar ändå på om det kan hjälpa med glutenfrikost..
    Men vad är det som räknas till gluten? Är det bara vete eller är det råg, havre osv med?
  • saltflingan

Jaha, så har jag gjort 2 nya satser av lembasbrödet. Testade att ha i lite olika saker för att se om det blir bättre eller sämre. Gjorde en sats med cf och enbart fiberhusk (som bös) och smaksatte med kardemumma och kanel, ska se om man kan äta dem som bullar. 

Den andra blev en amningsvariant med kummin, anis och fänkål...dvs som den första satsen men idag gjorde jag den helt med majonäs och sen slängde jag även i lite solrosfrön.

• WillElv

Ett tag sedan jag kikade in här. Tycker jag svänger mkt i vikt, trots att jag är rätt strikt. Men det kanske beror på att jag är lite beroende av vågen & väger mig titt som tätt...med eller utan kläder, sådant påverkar ju :)

Nu till min fråga:

Dricker ni LIGHT läsk?

Antar att det är Ok kolhydratsmässigt? Men hur är det med den andra biter, allt annat "skit" som är i?

Hur gör ni? Ökar det sötsuget? Bantade 23 kg. med cambridge för några år sedan, och då drack jag inte light läsk pga. av att det ökade suget.