• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • The Kittycats

Nu har jag prövat blomkålsmos igen, blev bättre den här gången med färsk blomkål även om jag kokade det lite för länge. Och lukten verkar försvinna lite ju längre det står (gjorde i förrgår). Så nu kan jag absolut tänka mig att pröva igen.
    Åt blomkålsmos och köttbullar till lunch, helt ok. Men mina goda, hemmarullade köttbullar lyfte ju såklart det hela

saltflingan skrev 2010-02-11 11:45:58 följande:
    Ja herre jissus så gott det var!  Fast det hade det farliga som även vanligt bröd har....man vill bara fortsätta äta för att det är så gott även när man är mättt.  Måste se till att baka mer och lägga in i frysen. Perfekt för en småbarnsmor som inte hinner laga lunch. 
    Modifierade du receptet på något eget vis, och vilket recept följde du? Har sett lite olika varianter av lemas gällande mängderna/proportionerna i. Det känns ju alltid bättre att göra något som fått så svallande recensioner...
    ♥ bf 2010-07-17
  • Penno

Kan nån förklara för mig vad som är skillnad mellan fiberhusk, pofiber och fibrex?? Kan man använda pofiber istället för fiberhusk, hittade nämligen inget fiberhusk på affären???? eller kan man ta fibrex istället????

• Felicia Adrian

hej!
    Hoppar in i denna tråden nu med.
    Jag börjar idag köra LCHF.

Vill tappa alla mina kg som lagt på mig under graviditerna.
    Har även tarmproblem som jag hoppas bli bättre av LCHF.

Då vi lagar all mat mjölkfri och använder havre eller soja produkter istället för komjölksprodukter undrar jag om någon vet vilket som är bäst att använda för att gå ner i vikt?

• Topdog

Hej!
    Jag funderar på att börja med LCHF, men jag hittar ingen förklaring till varför det funkar. Jag förstår så mycket som att när man drar ner extremt mycket på kolhydraterna så tvingas kroppen ställa om sin ämnesomsättning och använda fett istället för kolhydrater. Så långt är jag helt med på det hela. Men om man då proppar i sig en massa fett, då används ju det i ketosen. Och vad händer då med fettlagrena i kroppen?

• Topdog

Felicia:
    Havreproduckter går bort direkt med LCHF. Sojaprodukter går att använda.

• Lullisgirl
    Topdog skrev 2010-02-11 17:38:06 följande:
    Hej! Jag funderar på att börja med LCHF, men jag hittar ingen förklaring till varför det funkar. Jag förstår så mycket som att när man drar ner extremt mycket på kolhydraterna så tvingas kroppen ställa om sin ämnesomsättning och använda fett istället för kolhydrater. Så långt är jag helt med på det hela. Men om man då proppar i sig en massa fett, då används ju det i ketosen. Och vad händer då med fettlagrena i kroppen?
    Jag rekommenderar att du läser Skaldemans bok: "ät dig ner i vikt; boken för feta män och runda kvinnor" Han beskriver bra vad som händer i kroppen när man går ner i Ketos.
  • Felicia Adrian
    Topdog skrev 2010-02-11 17:38:06 följande:
    Hej!Jag funderar på att börja med LCHF, men jag hittar ingen förklaring till varför det funkar. Jag förstår så mycket som att när man drar ner extremt mycket på kolhydraterna så tvingas kroppen ställa om sin ämnesomsättning och använda fett istället för kolhydrater. Så långt är jag helt med på det hela. Men om man då proppar i sig en massa fett, då används ju det i ketosen. Och vad händer då med fettlagrena i kroppen?
    Anledningen det fungerar har med insulinproduktionen i kroppen
    kolla in: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
    där går att läsa mer fakta.
  • Felicia Adrian
    Topdog skrev 2010-02-11 17:41:09 följande:
    Felicia:Havreproduckter går bort direkt med LCHF. Sojaprodukter går att använda.
    åh vad jobbigt.
    Hoppas då att dottern tål sojaprodukter, är ju vanligt att de som inte tål komjölk inte tål soja... För jag kommer aldrig orka göra special mat till mig och annan till de andra då jag inte orkar laga special idag till dottern som inte tål komjölk och sonen som är laktosintolerant och "vanlig" till oss andra...
  • Probably the best    in the
    Penno skrev 2010-02-11 14:55:21 följande:
    Kan nån förklara för mig vad som är skillnad mellan fiberhusk, pofiber och fibrex?? Kan man använda pofiber istället för fiberhusk, hittade nämligen inget fiberhusk på affären???? eller kan man ta fibrex istället????
    Det jag vet är väl att fiberhusket innehåller 0 kolhydrter, det gör inte de andra.