• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • shadowstorm

Vad tros om fläskfilegryta till middag? :) Har en fläskfile tinnad i kylen, lite grönsaker som jag måste använda innan de blir dåliga. :) Sen någon klick grädde i :)

• Jen nifer
    shadowstorm skrev 2010-02-10 16:06:24 följande:
    Vad tros om fläskfilegryta till middag? :) Har en fläskfile tinnad i kylen, lite grönsaker som jag måste använda innan de blir dåliga. :) Sen någon klick grädde i :)
    det är vad jag äter var och varannan dag just nu :) mycket grädde, kryddor, lite grönsaker och något gott kött i grytan, gärna fläskfile :)
    Mollys & Minnas mamma
  • helene306
    Tant Elin skrev 2010-02-10 15:27:45 följande:
    vispade lite grädde som jag åt med keso + drack pepparkakskryddad äggmjölk till mätt och glad igen
    Bra!
    Och appropå det att äta mycket mer än man tror, jag trodde ju jag hade ätit bra idag men efter matdagboken visade det sig att så inte var fallet

Hur är det egentligen, om man inet kör helt strikt, under eller runt 100g kolhydrater/dag är väl ok??
    shadowstorm skrev 2010-02-10 16:06:24 följande:
    Vi brukar mest steka fläskfilén och äta med gräddig sås eller kryddsmör. Mums
  • Lady Dahmer
    vit pion skrev 2010-02-10 15:00:17 följande:
    Jag har nu kört dieten i ca 2 veckor. Det händer ingenting på vågen, möjligtvis att den visar något mer. Jag har inte fuskat med några kolhydrater eller så. Man blir så deppig. Jag vill verkligen gå ner mina 5 kg´s övervikt. Går alla verkligen ner?????
    om du bara har fem kilo att gå ner så är det möjligt att du inte gör det. LCHF är ingen viktnedgångsmetod - det är en viktstabiliseringsmetod. Din kropp får den vikt som den vill ha. Är du smal kan du t.o.m gå UPP i vikt.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • shadowstorm
    helene306 skrev 2010-02-10 16:25:27 följande:
    Vi brukar mest steka fläskfilén och äta med gräddig sås eller kryddsmör. Mums
    ja stekt fläskfilé klagar m an ju inte heller på direkt =) Men åt det för någon dag sen. Köpte 6 fläslfilér här om dagen kosta bara 59 kr/kg =)
  • Lumut

haha rosta lembasbrödet ska jag också prova!

Visst, det är jättegott o perfekt att ha med till sjukhuset vid frukosten..då alla (de flesta äter bröd) lätvindigast att ha med också:)
  • vit pion

Tack för era svar....jag ska fortsätta ett tag till. Visst tycker jag det är mycket god mat man får äta. Det svåra är bara att hitta på vad man ska äta, just då man är hungrig. Ibland hinner man inte planera så mycket.

Jag har en 8 månaders liten bebbe, är 168 cm lång, väger idag 65 kg. Vill ner några kg till, 3-5 kg och jag hade varit nöjd. Det är det här "pluffset" jag vill ha bort.

Man ska alltså inte äta så att man blir riktigt mätt då??? Jag frossar inte precis, men ibland tar man ju om, då man äter. Vad äter ni till mellanmål???? Morötter, nötter???

• Ulf Harrys Farsa

Natriumglutamats påstådda skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Inga skadliga verkningar har dock påvisats vid de mängder som är aktuella i mat, varken för naturligt förekommande natriumglutamat eller för tillsatser.

Källa: internet, visa motsats.
    Självklart är det farligt att äta 10kg, men man dör om man dricker 10 liter vatten också...

Lady Dahmer skrev 2010-02-10 10:54:28 följande:
    tvärtom. det finns massvis med väldokumenterade biverkningar som följer av glutamat.
  • Tant Elin
    vit pion skrev 2010-02-10 18:16:20 följande:
    Tack för era svar....jag ska fortsätta ett tag till. Visst tycker jag det är mycket god mat man får äta. Det svåra är bara att hitta på vad man ska äta, just då man är hungrig. Ibland hinner man inte planera så mycket. Jag har en 8 månaders liten bebbe, är 168 cm lång, väger idag 65 kg. Vill ner några kg till, 3-5 kg och jag hade varit nöjd. Det är det här "pluffset" jag vill ha bort. Man ska alltså inte äta så att man blir riktigt mätt då??? Jag frossar inte precis, men ibland tar man ju om, då man äter. Vad äter ni till mellanmål???? Morötter, nötter???
    jag tycker faktiskt inte det är krångligare än vanligt, laga vanlig mat med låt bli potatis/ris/makaroner och ersätt med lite mera grönsaker. Fetta till det med gräddsås eller en smörklick

Man ska äta sig nöjd, inte proppmätt och äta när man är hungrig

Nötter ska man vara försiktig med, kan vara många kh och det är väldigt lätt att överäta dom. Morötter är rotfrukt och går bort.

Skink+ost rulle, keso med lite vispad grädde, makrillfile, brieost, babybel ost osv....

Har du en 8 månaders så är väl en hel del av "fluffet" rester av bäbismagen (uttöjda och kanske delade magmuskler) det problemet har jag också trots att det är över 3 år sen jag fick sista barnet. Träning är väl det enda som kan råda bot på det, och då är det inte situps utan plankan och annan statisk träning som funkar bäst.
  • Kenzie
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-10 18:48:06 följande:
    Natriumglutamats påstådda skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Inga skadliga verkningar har dock påvisats vid de mängder som är aktuella i mat, varken för naturligt förekommande natriumglutamat eller för tillsatser.Källa: internet, visa motsats.Självklart är det farligt att äta 10kg, men man dör om man dricker 10 liter vatten också...
    Det har du rätt i. Men det finns studier som visar på att ett högt intag av glutamat ökar risken för övervikt med upp till tre gånger så det kanske ska undvikas av den anledningen. Sen hör jag till den skara (av ganska många människor) som påverkas kraftigt av glutamat med illamående och huvudvärk som följd, och det får iaf mig att tro att det inte har en särskilt bra inverkan på min kropp.
    Lights will guide you home...