• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Probably the best    in the

När jag gjorde Lembasbrödet igår för första gången gjorde jag så här:

2 ägg
    2 dl färskost (typ philadelphia)
    2 dl riven mozarella
    Lite brödkrydda
    Lite krossade linfrön
    Lite sesamfrön
    Ett par msk fiberhusk
    Lite hasselnötsmjöl

Jag vispade först ihop äggen med fiberhusken så fick det svälla lite, ner med ostarna och vispade igen och sen det torra. Nu hade jag en ganska fast men ändå kletig deg. Ut på plåten och gräddades i 200 grader nedre delen av ugnen tills dom vart gyllenbruna. Kanske 10 min? Ev mer.

Tänkte på ett recept.
    OM man vispar äggvita stenhårt. Sen för sig låter äggulan svälla med lite fiberhusk och där blandar i lite kokkos och vaniljpulver, samt kanske lite bakpulver. Sen vänder ner i äggvitan, ut i muffinsformar och in i ugnen. Borde man inte få nåt lite kakliknande då?

• Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-11 18:01:06 följande:
    åh vad jobbigt. Hoppas då att dottern tål sojaprodukter, är ju vanligt att de som inte tål komjölk inte tål soja... För jag kommer aldrig orka göra special mat till mig och annan till de andra då jag inte orkar laga special idag till dottern som inte tål komjölk och sonen som är laktosintolerant och "vanlig" till oss andra...
    Hur gammal är dottern? Vi fick börja ge soja när våran tös var över 1 år, och hon har inte reagerat nåt på soja

Vi använder uteslutande sojaprodukter, förutom när jag gör någon särskilld mat till mig (när familjen ska äta pannkaka, blodpudding el likn.) då använder jag laktosfritt till mig.
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-11 18:37:57 följande:
    Hon är 13 månader (korrigerad 11 månader). Böjat ge lite sojayogurt till henne nu och än ingen reaktion...
    Det dietisten sagt är viktigt att det är tillsatt kalcium i mjölken hon dricker iaf.

Tänkte börja med de första tiden försöka göra mat som det inte behövs "mjölk" eller "grädde" i och behövs det de så äter jag sallad isf.
    Sen får jag vid nästa storhandling köpa sojaprodukter istället.
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-11 18:53:02 följande:
    Hon är 13 månader (korrigerad 11 månader). Böjat ge lite sojayogurt till henne nu och än ingen reaktion...Det dietisten sagt är viktigt att det är tillsatt kalcium i mjölken hon dricker iaf.Tänkte börja med de första tiden försöka göra mat som det inte behövs "mjölk" eller "grädde" i och behövs det de så äter jag sallad isf.Sen får jag vid nästa storhandling köpa sojaprodukter istället.
    ibörjan när tösen var liten så lagade vi samma mat åt alla, men sen tog vi ur lite åt henne innan vi hällde i vanlig grädde/ost eller nåt annat med mjölk.

Men det blev för meckigt att hålla reda på vilken det var mjölk i osv så det blev lika åt alla tillslut
  • Lullisgirl
    helene306 skrev 2010-02-11 14:39:46 följande:
    kittycat: Jag har provat 2 varianter av Lembas och recepten finns i min blogg: www.helenesbaksida.blogspot.com Båda blev lika goda
    Håller på lagar nu. Dom ser fina ut i ugnen. Jag hade inte majonnäs hemma så det blev CF i stället.
  • helene306
    Sagalin skrev 2010-02-11 18:53:53 följande:
    Är det någon som orkat räkna på näringsvärdena på Lembasbröden, och  i så fall vill dela med sig?
    1 Lembasbröd är det uträknat på

Sesamfrön torkade u skal (2 gram)
    Linfrön torkade (6,5 gram)
    Kruskakli grovt vetekli (3,5 gram)
    Fiberhusk (5 gram)
    Ägg rått (0,6 st)
    Ost hårdost 28% fett (0,6 dl)
    Majonnäs 80% fett (0,6 msk
    =
    245 Kcal
    Fett 75,48%
    Protein 22,17%
    kolhydrat 2,34%

Det här åt jag igår till frukost:

Majonnäs 80% fett (0,6 msk, 60 Kcal)
    » Ost hårdost 28% fett (0,6 dl, 87 Kcal)
    » Ägg rått (0,6 st, 47 Kcal)
    » Fiberhusk (5 gram, 1 Kcal)
    » Kruskakli grovt vetekli (3,5 gram, 9 Kcal)
    » Linfrön torkade (6,5 gram, 29 Kcal)
    » Sesamfrön torkade u skal (2 gram, 12 Kcal)
    » Ost hårdost 28% fett (20 gram, 73 Kcal)
    » Gurka (15 gram, 2 Kcal)
    » Bordsmargarin Bregott 75% fett berik (2 msk, 187 Kcal)

Fett 47 g
    Protein 19 g
    Kolhydrat 1 g

506 kcal
  • Sagalin
    helene306 skrev 2010-02-11 20:37:16 följande:
    1 Lembasbröd är det uträknat på Sesamfrön torkade u skal (2 gram)Linfrön torkade (6,5 gram)Kruskakli grovt vetekli (3,5 gram)Fiberhusk (5 gram)Ägg rått (0,6 st)Ost hårdost 28% fett (0,6 dl)Majonnäs 80% fett (0,6 msk=245 Kcal Fett 75,48%Protein 22,17%kolhydrat 2,34%Det här åt jag igår till frukost: Majonnäs 80% fett (0,6 msk, 60 Kcal)» Ost hårdost 28% fett (0,6 dl, 87 Kcal)» Ägg rått (0,6 st, 47 Kcal)» Fiberhusk (5 gram, 1 Kcal)» Kruskakli grovt vetekli (3,5 gram, 9 Kcal)» Linfrön torkade (6,5 gram, 29 Kcal)» Sesamfrön torkade u skal (2 gram, 12 Kcal)» Ost hårdost 28% fett (20 gram, 73 Kcal)» Gurka (15 gram, 2 Kcal)» Bordsmargarin Bregott 75% fett berik (2 msk, 187 Kcal)Fett 47 gProtein 19 gKolhydrat 1 g506 kcal
    TACK!!!
  • saltflingan
    The Kittycats skrev 2010-02-11 13:53:38 följande:
    Nu har jag prövat blomkålsmos igen, blev bättre den här gången med färsk blomkål även om jag kokade det lite för länge. Och lukten verkar försvinna lite ju längre det står (gjorde i förrgår). Så nu kan jag absolut tänka mig att pröva igen. Åt blomkålsmos och köttbullar till lunch, helt ok. Men mina goda, hemmarullade köttbullar lyfte ju såklart det hela Modifierade du receptet på något eget vis, och vilket recept följde du? Har sett lite olika varianter av lemas gällande mängderna/proportionerna i. Det känns ju alltid bättre att göra något som fått så svallande recensioner...
    Jag gjorde med lite sånt jag hade hemma.

2 ägg
    1msk mascarponeost & 1 msk majonäs
    2 tsk bakpulver
    1 msk fiberhusk och 1 msk pumpakärnor
    kummin, fänkål och anis
    salt

Utgick mao från ett recept där det var "lika" av allt, men jag tyckte det såg lite löst ut så jag höftade i lite mer fiberhusk och pumpakärnor. Sen fick det stå och dra ett tag innan jag klickade ut dem på plåten. Gräddade i ca 10 min i 175 grader. De var sladdriga när jag tog ut dem men efter att ha stått framme över natten så hade de stelnat fint till frukosten.