• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • helene306
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 18:42:22 följande:
    Tänkte göra lite champinjonsås till middagen idag... Men vad skall jag använda istället för maisena (eller hur det stavas) eller vetemjöl för att få den lite tjockare?
    Jag låter såsen koka lite längre så tjocknar den eller så har jag i lite TY. Vill man reda av såsen tar jag en äggula eller två beroende på hur tjock jag vill ha såsen. Reder man av med äggula ska man inte låta såsen koka! Då kan det komma som vita små strimmor i såsen och det kan se lite otrevligt ut.

Lchf och graviditet: Funkar alldeles utmärkt när illamåendet släppte och jag kunde börja äta ägg igen (dock fuskar jag för mycket för att äta bra lchf) Jag kan tillåta mig att fuska nu (ska ju ändå bli större ) men sen har jag inga mer ursäkter, då vill jag se fin ut!
  • USB

Nu har jag gråtit en stund....Vi har varit borta hela dagen och det enda jag fått i mig är en kycklingsallad. När vi åkte hem så köpte maken med en stoooor "american take-away" pizza. Jag har verkligen kämpat emot och varit såååå nära att ta en bit och maken har trugat lite men nu har jag tvärt bestämt mig fast det var jobbigt. Steker mig en hamburgare istället. Usch så här jobbigt har det inte varit att motstå alla frestelser förut. Beror nog på att jag jobbat mycket och inte kunnat äta som jag brukar.

• Soltoa

Hejsan allihop! Har nyss hittat denna tråden men tänkte slinka in med en fråga om det är okej? Jag har läst lite på olika sidor om LCHF och hittade det här.

"Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne bör finnas, för att man skall kunna äta fritt av ett livsmedel. (En lite förenklad nybörjarregel, för att komma igång)"

Innebär det att man kan äta "hur mycket som helst" om dagen av t.ex ägg,bacon och det som har mindre än 5g/100g kolhydrater?

Konstig fråga kanske men tänkte jag frågar er som håller på med LCHF! :)

• nickefiki
    USB skrev 2010-02-12 20:22:02 följande:
    Nu har jag gråtit en stund....Vi har varit borta hela dagen och det enda jag fått i mig är en kycklingsallad. När vi åkte hem så köpte maken med en stoooor "american take-away" pizza. Jag har verkligen kämpat emot och varit såååå nära att ta en bit och maken har trugat lite men nu har jag tvärt bestämt mig fast det var jobbigt. Steker mig en hamburgare istället. Usch så här jobbigt har det inte varit att motstå alla frestelser förut. Beror nog på att jag jobbat mycket och inte kunnat äta som jag brukar.
    Känns det bättre nu?
  • USB

Har syndat med två rutor 86% choklad. Det är det enda jag unnat mig på två och en halv vecka och nu tyckte jag att jag behövde det.

• helene306
    USB skrev 2010-02-12 20:43:37 följande:
    Har syndat med två rutor 86% choklad. Det är det enda jag unnat mig på två och en halv vecka och nu tyckte jag att jag behövde det.
    Sånt får man lov att unna sig när man är i behov av det!
  • MiaP
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 12:55:44 följande:
    JIPPI! Mitt favorit snacks kan jag äta massor av. Guld Fågel har sådana där färdig grillade kyckling vingar man bara behöver värma som jag bara älskar. Blev så sugen på sådana nu och kollade i frysen på förpackning och såg att de innehåller mindre än 0.5 g kolhydrater per 100g
    JA MÄ! Äääälskar dessa vingar!
  • Lullisgirl
    Soltoa skrev 2010-02-12 20:41:26 följande:
    Hejsan allihop! Har nyss hittat denna tråden men tänkte slinka in med en fråga om det är okej? Jag har läst lite på olika sidor om LCHF och hittade det här. "Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne bör finnas, för att man skall kunna äta fritt av ett livsmedel. (En lite förenklad nybörjarregel, för att komma igång)" Innebär det att man kan äta "hur mycket som helst" om dagen av t.ex ägg,bacon och det som har mindre än 5g/100g kolhydrater? Konstig fråga kanske men tänkte jag frågar er som håller på med LCHF! :)
    Om man ska äta strikt LCHF äter du max 20 g kh/dag. Man får räkna i hop o kolla lite men i princip kan du äta hur mycket ägg, bacon, kött och smör du vill. Men bara tills du blir mätt såklart. I början får man i sig bra mycket innan magen vänjer sig och lär sig att den blir mätt av mindre. Sen krymper magsäcken och man vill bara ha en liten portion.
  • Soltoa
    Lullisgirl skrev 2010-02-13 05:21:29 följande:
    Om man ska äta strikt LCHF äter du max 20 g kh/dag. Man får räkna i hop o kolla lite men i princip kan du äta hur mycket ägg, bacon, kött och smör du vill. Men bara tills du blir mätt såklart. I början får man i sig bra mycket innan magen vänjer sig och lär sig att den blir mätt av mindre. Sen krymper magsäcken och man vill bara ha en liten portion.
    Ohh tack snälla du för ditt svar! Jättegulligt! :)
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-12 19:08:53 följande:
    vad har du ätit då? kött och smör typ? för alla grönsaker och liknande innehåller ju kh
    Jag äter sällan mer än 3 gånger per dag, pga mina tarmproblem har det blivit så och jobbar jag eller skall iväg på något blir det bara 2 gånger per dag...

Frukost åt jag resterna från dagen innan och var ca 2-3 kolhydrater i.
    Middag åt jag kycklingvingar och fick i mig ca 2 kolhydrater, max.
    Sen har jag druckit massor av mineralvatten både före, under och efter måltiden och det känner jag mättar massor med.

Kvällsmaten blev nog 10-15 kolhydrater då jag både åt sallad och sås till det köttet.