• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Jen nifer
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:19:37 följande:
    Får man äta frukt, vilken och vilka grönsaker äter man???
    helst inte frukt, och ovan jord grönsaker brukar man säga är dom man ska äta :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Lady Dahmer
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:19:37 följande:
    Får man äta frukt, vilken och vilka grönsaker äter man???
    frukt nej. Eller en om dagen är ok (dock inte banan eller vindruvor) men jag rekommenderar inte att du gör det på rutin, speciellt inte i början när du behöver giftas av från kollisar.

Grönsaker så är tumregeln - allt OVAN jord. Alltså inga rotfrukter (men som sagt, det kan ätas ibland) Och inga större mängder. Grönsaker är ett tillbehör. 

Vissa grönsaker som t.ex röd paprika är på gränsen. De innehåller ganska mycket kolhydrater.

TY är turkisk yoghurt.

För en kort sammanfattning om vad vi generellt äter under en dag:
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf#matsedel

och läs gärna mer här om just lchf:
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Jen nifer
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:18:00 följande:
    Vad är TY?  Hjälp mig, hur äter en lchf-person ungefär på en dag? Är så nyfiken på denna idieten =)
    idag har varit en rätt tråkig dag för mig, men ändå :)

Frukost: 2 kokta ägg + stekt bacon i smör.
    Lunch: Biffstroganoff med grädde
    Middag: stekt ägg och stekt bacon i massor av smör.

Annars gillar jag att till middag äta ex baconinlindad kycklingfile med bea sås, Fläskfile med kryddsmör osv :)
    Mollys & Minnas mamma
  • helene306
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:18:00 följande:
    Vad är TY?  Hjälp mig, hur äter en lchf-person ungefär på en dag? Är så nyfiken på denna idieten =)
    Ty= turkisk yoghurt

frukt är inte att rekommendera alls, de innehåller fruktos vilket är = socker. Ska man unna sig frukt tar man den efter maten som efterrätt. Grönskaker äter man helst ovanjordgrönsaker men även de kan skifta i kolhydratmängd så lättast är att söka i tabeller och jämföra. Jag brukar främst äta gurka, tomat, isbergsallad, broccoli, blomkål, haricots verts och de få morötterna som är i broccoliblandningen. Googla på lchf och se om du hittar något.

Nu fuskar jag en del men en dag för mig (när jag sköter mig) kan se ut så här:
    Frukost: 2 kokta ägg med några skivor bacon alt. te med ca 20 g kokosfett
    Lunch: Kycklingfilé/laxfilé/kött/isterband med gräddstuvade grönsaker
    Ev mellanmål: Finn crisp med mycket Bregott
    Middag: Ungefär samma som lunch men istället för gräddstuvade grönsaker tar jag bearnaisesås/kryddsmör eller kall sås.
    Kvällstugg: oliver, ostskivor.
  • Lady Dahmer

Typisk meny för mig skulle vara:

frukost: äggsmör (tre ägg mosat med 50 gram smör) eller creme fraiche med lite lchf-musli på.

Lunch: Tonfiskröra (lite lök, tonfisk, majonäs) med gurka eller kanske omelett eller varför inte stekt lax med bea?

Middag: typ samma som lunchen

om jag blir sugen under dagen: ägg, ost (gärna ostskivor med smör på! mums!)

• MrsFreckles

Hoppas det ar OK att jag hoppar in har!? Korde LCHF for ett ar sedan ungefar, 4-5 manader, och madde jattebra men sa lurade sig kolhydraterna in igen...Nu ar det dags igen. Tanke kora ganska strikt i borjan och forsoker att se det mer som en livsstil, men minst 6 kilo vill jag ha bort, de envisa gravidkilona (och det ar over 2 ar sedan dottern foddes...  )

• Waterlilly

Haha detta låtr så galet ;) går man verkligen ner på den här kosten??? Låter ju helt underbart! Ost med smör på, hur gott låter inte det =) Låter som en drömdiet ju =)

• USB
    Lady Dahmer skrev 2010-02-16 17:29:33 följande:
    Typisk meny för mig skulle vara:frukost: äggsmör (tre ägg mosat med 50 gram smör) eller creme fraiche med lite lchf-musli på.Lunch: Tonfiskröra (lite lök, tonfisk, majonäs) med gurka eller kanske omelett eller varför inte stekt lax med bea?Middag: typ samma som lunchenom jag blir sugen under dagen: ägg, ost (gärna ostskivor med smör på! mums!)
    Vad är lchf-müsli?
  • Lady Dahmer
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:36:35 följande:
    Haha detta låtr så galet ;) går man verkligen ner på den här kosten??? Låter ju helt underbart! Ost med smör på, hur gott låter inte det =) Låter som en drömdiet ju =)
    hahah visst är det det! Det är den första dieten jag lyckats hålla. (nu fuskas det mer dock, jag är gravid och har svårt ibland att äta)