• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Jen nifer
    saltflingan skrev 2010-02-16 14:41:26 följande:
    Vad heter stickorna man kan köpa på apoteket för att kolla att man är i ketos?Jag har kört i 2-3 veckor nu utan några resultat och börjar bli riktigt ledsen. Vågen har gått upp 0,5, ingen skillnad i kläder och ingen förbättring i välmående. Har varit nära att ge upp flera gånger och har frossat i kolhydrater nån dag för att sen komma tillbaka igen. Men det är så segt när man inte ser ett enda spår av resultat. Inte ens vattenvikten som alla tappar har jag fått njuta av.  Samtidigt vill jag inte sluta eftersom jag vet att jag mådde så bra sist jag åt lchf! Och för sonens skull så vill jag också fortsätta, vill inte utsätta honom för ytterligare en reningsprocess genom att sluta nu och ge det ett nytt försök om några månader.Sist tog det en dryg vecka med abstinens och fysisk trötthet, så varför ska det ta så lång tid nu att komma in det i och börja få njuta av fördelarna!?
    Du kan inte köra mer strikt? Jag äter exempelvis aldrig någon TY lr liknande.Dricker ingen Mjölk. Nästan aldrig ost. Alltså rätt lite mejeriprodukter. Äter inga nötter.  Steker i massor smör, äter kryddsmör lr beasås till den mesta maten. Ägg och bacon till varje frukost. Svårt att ge tips när man inte vet exakt hur du äter. Morgonpromenader kan ju också vara nått kanske :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Kenzie
    saltflingan skrev 2010-02-16 14:41:26 följande:
    Vad heter stickorna man kan köpa på apoteket för att kolla att man är i ketos?
    Keto-Diastix
    Lights will guide you home...
  • Penno
    Probably the best in the skrev 2010-02-16 12:56:01 följande:
    När du nått ditt mål så kan du äta lite mer kolhydrater och mindre fett. Ät mer Gi inspirerat. Men om du trivs och mår bra varför inte fortsätta, men att du inte behöver vara lika strikt.Har man svårt att gå ner är ett tips att äta mer fett...
    Ok, tänkte bara hur mycket fett egentligen som man kan stoppa i sig. Hur mycket fett tillsätter ni andra till t.e.x frukost på äggröra av 3 ägg? Själv tillsätter jag ca 1 mck smör och 1 msk grädde... Till maten lunch/middag skulle jag tro att det blir ca 0,5 - 0,75 dl gräddsås med cremefraiche i. Om jag inte tar gräddsås till maten så blir det kryddsmör, ca 1 msk.
  • Lady Dahmer
    Penno skrev 2010-02-16 15:32:46 följande:
    Ok, tänkte bara hur mycket fett egentligen som man kan stoppa i sig. Hur mycket fett tillsätter ni andra till t.e.x frukost på äggröra av 3 ägg? Själv tillsätter jag ca 1 mck smör och 1 msk grädde... Till maten lunch/middag skulle jag tro att det blir ca 0,5 - 0,75 dl gräddsås med cremefraiche i. Om jag inte tar gräddsås till maten så blir det kryddsmör, ca 1 msk.
    gör jag t.ex äggmos (kokta ägg och smör) så tar jag 50 gram smör till tre ägg.

det låter som att du äter för lite fett
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Penno
    Lady Dahmer skrev 2010-02-16 15:45:08 följande:
    gör jag t.ex äggmos (kokta ägg och smör) så tar jag 50 gram smör till tre ägg. det låter som att du äter för lite fett
    Oj! Då ligger jag i lä!! I fettmängd i smör så tar ju jag bara 15 gram till mina 3 ägg...
    Jag som har tyckt att det är rätt mycket :) Har hållt på med LCHF nu i över 5 veckor men har tydligen fortfarande svårt för att tillåta mig fett...hmm. Ska ta o öka på mängden o se vad som händer.
  • Penno

Kan det förresten vara det att jag inte får i mig nog med fett som gör att jag inte märkt av att jag hamnat i ketos?? Jag har inte märkt någon som helst skillnad mot fö rinnan jag började med LCHF. Ingen dålig andedräkt, huvudvärk, trötthet. Äter inte över 20 kh/dag. Har testat och lagt in det jag ätit under 1 dag i "min mat" sidan. Fettmängden där har visat mellan 2-5 % har jag för mig...

• Penno

nej!!!! 74 % visade det en dag, inte 2-5 %, det var ju kolhydratmängden!!!!

• Jen nifer

jag åt ju potatis i söndags, och här 2 dagar senare när ja ätit strikt kommer huvudvärken som ett brev på posten.. De va inte värt det, fick väldigt ont i magen och de körde runt ordentligt i Söndagskväll. Bestämt mig för att köra strikt och se om kroppen vill ner ett par kg till. Jag ligger ju nu på normalvikt men hoppas de ska gå vägen iaf, för har ca 2kg kvar till min drömvikt :) Försöker ösa på med lite mer fett om dagarna också eftersom ja tror ja ätit lite dåligt av de på sista tiden. Har stått stilla i snart 2 veckor.

Mollys & Minnas mamma
  • Waterlilly

Vad är TY? 

Hjälp mig, hur äter en lchf-person ungefär på en dag? Är så nyfiken på denna idieten =)
  • Waterlilly

Får man äta frukt, vilken och vilka grönsaker äter man???