• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Åsalie

Tack Lady D! Berätta gärna varför inte silver duger! :)
    Lånade en bok om GImat till barn igår, tänkte att det iaf är bättre än kostcirkeln.... men la ifrån mig boken i ren vrede efter att ha läst vad frullen skulle innehålla. Bröd med LÄTTMARGARIN på. Alltså jag förstår inte hur man kan rek. detta till BARN!! till någon?? Suck.................... Läste boken "Diabetes Inte" och där får man ju en förklaring, iaf en teori. Lmv är ju betald av vitt mjöl och margarin-industrin.... Det var en hel lista på företag i boken.... Minns Redbull och Kellogs bla......

• helene306
    Åsalie skrev 2010-02-18 09:34:19 följande:
    Tack Lady D! Berätta gärna varför inte silver duger! :)Lånade en bok om GImat till barn igår, tänkte att det iaf är bättre än kostcirkeln.... men la ifrån mig boken i ren vrede efter att ha läst vad frullen skulle innehålla. Bröd med LÄTTMARGARIN på. Alltså jag förstår inte hur man kan rek. detta till BARN!! till någon?? Suck.................... Läste boken "Diabetes Inte" och där får man ju en förklaring, iaf en teori. Lmv är ju betald av vitt mjöl och margarin-industrin.... Det var en hel lista på företag i boken.... Minns Redbull och Kellogs bla......
    Livsmedelsverket ger jag inet 5 öre för sen jag upptäckte lchf. Som i en gravidbok jag fick hem: ät 6-8 skior grovt börd dagligen. Hallå?? Nä, jag äter det jag mår bra av. Vill jag svullna och sitta som en överjäst flodhäst, då ska jag lyssna på Livsmedelsverket
  • numberone

kallrökt lax är väl ok?! Det är så underbart gott med avokadoröra....

Ellen 080618, Agnes 090615
  • Åsalie
    helene306 skrev 2010-02-18 09:41:49 följande:
    Livsmedelsverket ger jag inet 5 öre för sen jag upptäckte lchf. Som i en gravidbok jag fick hem: ät 6-8 skior grovt börd dagligen. Hallå?? Nä, jag äter det jag mår bra av. Vill jag svullna och sitta som en överjäst flodhäst, då ska jag lyssna på Livsmedelsverket
    Känner precis samma sak, men kan inte låta bli att vilja berätta det för alla. Hur gör ni? Försöker ni sprida detta ;) Eller låter ni bli? Känns så fel att se på när barnen göds med kolhydrater och tillsatser.... Blir äcklad.... Ibland är det lättare att vara ovetande ;)
  • Cam82

Jag tror jag har hittat boven varför det står stilla, jag mätte upp grädden som jag brukar ha i kaffet imorse, sedan hällde jag i så att det smakade som jag vill ha det, det var 0,5 dl grädde!!!!! Det måste ju vara det eller vad tror ni?  jag som brukar dricka kanske 4-5 muggar kaffe varje dag med grädde i. Nu tar jag bort grädden i kaffet, jag har även slutat med ty på morgonen för att se, så nu hoppas jag att vikten börjar rasa igen.

• Penno
    Tant Elin skrev 2010-02-18 08:46:20 följande:
    Tror ni det kan funka att öka mängden fett några dagar för att sen dra ner till lagom nivå? jag är normalviktig redan, men vill gå ner ett par kg till för att bli helt nöjdHar inte kört jättehård LCHF, har bara ätit tillåtna saker, men unnat mig massor med grädde....Nu tänkte jag prova att hoppa över grädden och istället öka på mängden smör rejält. Kan det ha en possetiv effekt att nästan vräka på med smör i 1-2v för att sen minska ner det till normal nivå?Tänkte om man på nåt sätt kan chocka igång kroppen så att den släpper magfettet lite lättare.Eller kommer jag istället gå upp i vikt? Det borde jag väl inte göra om jag ligger på 15-30g kh/dag
    Jag håller på att testa det nu. I stort sett inga mejeriprodukter o massa fett istället. Fast jag måste ju erkänna att klämma i mig så här mycket fett känns lite skrämmande. Väntar nästan på att jag ska vakna upp och väga 10 kg mer!! ;)
  • numberone

funderar på att börja dra ner kh i helgen å sluta helt på måndag.... väldigt spännande detta....

Ellen 080618, Agnes 090615
  • Cam82
    Penno skrev 2010-02-18 09:57:58 följande:
    Jag håller på att testa det nu. I stort sett inga mejeriprodukter o massa fett istället. Fast jag måste ju erkänna att klämma i mig så här mycket fett känns lite skrämmande. Väntar nästan på att jag ska vakna upp och väga 10 kg mer!! ;)
    Tar du även bort ost då, vanlig och brie tex?
  • helene306
    Åsalie skrev 2010-02-18 09:55:52 följande:
    Känner precis samma sak, men kan inte låta bli att vilja berätta det för alla. Hur gör ni? Försöker ni sprida detta ;) Eller låter ni bli? Känns så fel att se på när barnen göds med kolhydrater och tillsatser.... Blir äcklad.... Ibland är det lättare att vara ovetande ;)
    I början var jag rätt lyrisk och ville berätta för alla men många är skeptiska och börjar lägga fram saker som kolesterolet, fettet, kärlen kloggar igen osv så jag struntade i att säga något till slut. Var det någon som undrade varför jag inte tog frukt/maka/fikabröd sa jag att jag inte äter kolhydrater. Undrade de mer fick de fråga och då blev de mer nyfikna. Min mamma var nog neggo nr 1. Jag sa att hon borde prova för hon har såna besvär av sin fibromyalgi men hon är en sån som vet och kan allt bäst och tänker minsann fortsätta med sina tabletter. När jag sa att folk med fibromyalgi blivit bättre och slutat medicinera vägrade hon lyssna. Då kan hon sitta där och gnälla också. Min syster är väldigt överviktig och ibland gnäller hon om sin vikt men hon gör ingenting åt det och hon kan absolut inte klara sig utan ris, pasta, potatis eller bröd och släpper inet sina lightprodukter. Hon tror mer på att minska fettet för att gå ner. Kansek därför hon ser ut som hon gör?

Jag tycker också det är skrämmande med allt som barnen proppas i. Sonens förskola har en egen kock som lagar all mat från grunden och hon använder bra råvaror som smör och Bregott och grädde. Jag kan bäva för den dag han börjar skolan och får halvfabrikat serverat varje dag. Förstår inte varför det ska vara så svårt att tillaga egna pannbiffar egentligen??

Cam: Oj! dricker du 4 koppar kaffe får du i dig 2 dl grädde och det kan göra en hel del! TY bidrog ju också. Testa som sagt att dra ner på detta och lägg in mer fett för att se om något händer. Vill du ha något i kaffet: testa äggmjölk, då kan du använda dina 0,5 dl