Åsalie skrev 2010-02-17 20:24:48 följande:
Hej!! Hur e d med frukt och grönt? Har läst massvis med böcker och det står ungefär samma i alla: Var försiktig med det, välj ovanjord ist för underjord m.m... nån gång kan du ta en morot....Men BEHÖVER MAN det? Alltså skriver dom så för att dom vet att folk vill ha det för smakens skull, eller anser dom att man behöver det för vitaminintaget?? Om man är sträng LCHF.are, hur ser då intaget ut gällande frukt och grönsaker? Jag har slutat med frukt helt (saknar inte) men gillar paprika, gurka, tomat m.m...allt som har med sallad att göra.... Men behöver inte kroppen näringen kan jag undvika det lite mer... lr ja... Flumfråga...hoppas nån fattar vad jag menar....
Om jag har förstått rätt så åt Skaldeman (gick ner över 60 kg) inte speciellt mycket grönt. Man ska få i sig alla vitaminer om man varierar kosten. Ägg är ju en vitaminbomb och lever innehåller oxå mycket bra grejer.
Jag tänker så här. Nu i början lämnar jag bort så mycket grönt som möjligt. Tror inte man dör av vitaminbrist för att man lämnar bort grönsaker o frukt i tex ett halvt år. Sen när ett halt år gått tänker jag utvärdera, se hur mycket jag gått ner och känna efter hur jag mår. Saknar kroppen frukt o grönt och jag inte mår bra tänker jag naturligtvis äta lite sånt. Då borde jag dessutom gått ner en ordentlig bit och kan kanske vara liiiite generösare med kh.
Det är ju lite det som LCHF går ut på, att lyssna på kroppen. Sluta äta när du är mätt tex.