• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • sara1981
    Återkommer med det efterfrågade receptet, ska leta fram det när jag kommer hem!
    Amilia 2006 Max 2008
  • nickefiki

Angående den där svampen: Den kan blossa upp när man stryper kolhydratintaget, för svamp lever på socker. Sedan försvinner den om du håller intaget fortsatt nere. Man kan kanske kalla det för svampens dödsryckningar!!

• Penno

Jen nifer: har du uteslutit mjölkprodukter eller bara enbart ökat på fettmängden? Hur mycket fett tar du på ett ungefär, till exempel till 2 ägg eller kött/kyckling m.m. Jag har också ökat på fettmängden men vet inte vad som är mycket. Som exempel till 2 ägg tar jag 20 gram smör...

• musli
    mayasmama skrev 2010-02-20 10:33:38 följande:
    tack. jag mår verkligen inte bra och ja gvet att jag måste ge mig själv tid att sörja men samtidigt så mår ja ginte bra över att äta som jag gör. jag är en extrem sockermissbrukare och var rejält deprimerad innan jag började med lchf i september. jag använder socker som en drog och går och gömmer godis från min sambo och mina barn, äter enbart pasta tills jag håller på att kräkas....ett extremt missbruksbeteende som sagt... och om jag fortsätter så här kommer jag bara må sämre och sämre... på måndag kör jag igång - nu har jag outat mig här så finns det ingen återvändo
    =)
    Jag finns här rätt ofta om du behöver stöttning. Såg att du är västkustare och har varit i Indien. Jag också! =) Född i Halmstad och var till Indien i 5 veckor 1988 - 89. Drömmer om att få råd att åka tillbaks nån dag... Men det är så mycket annat jag också vill göra som får gå före...  =)
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • helene306
    numberone skrev 2010-02-20 10:45:16 följande:
    Nu har jag läst på en hel del om detta men tycker det är jätte svårt, vi tänkte att vi kör i gång imorn. Det är dags nu och finns ingen anledning att dra på det mer, men jag är nervös och rädd att göra fel...
    Det är inte så svårt när ni väl drar igång. Tänk som så här: ni äter precis som vanligt men utesluter kolhydraterna och ersätter dem med broccoli, sallad, blomkål eller vad som. Vi är inpräntade med att man ska ha potatis/pommes till en köttbit men det är precis lika gott med enbart fet sås eller kryddsmör. Dessutom mår man betydligt bättre efteråt än om man proppar i sig potatis.

kittycat: Ja, jag får väl skylla på gravidsuget Igår var en fruktansvärd sugdag! Ville vräka i mig av allt, var sugen på grädde och småpimplade i hopp om att suget skulle försvinna ... inte, det blev ju bara mer! Blä! Men som sagt: nya tag Idag hade till och med vågen gått ner 0,5 kilo mot igår trots mitt svullande men den lär nog gå upp om några dagar.
  • mayasmama
    musli skrev 2010-02-20 11:23:30 följande:
    =)Jag finns här rätt ofta om du behöver stöttning. Såg att du är västkustare och har varit i Indien. Jag också! =) Född i Halmstad och var till Indien i 5 veckor 1988 - 89. Drömmer om att få råd att åka tillbaks nån dag... Men det är så mycket annat jag också vill göra som får gå före...  =)
    tack! jag träffade min sambo i indien 2000. Jag har en jättestark längtan att få åka tillbaka. jag är född och uppvuxen i göteborg, bor här fortfarande. även om tanken på att flytta till min sambos hemland lockar emellanåt!
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2010-02-20 11:56:50 följande:
    Det är inte så svårt när ni väl drar igång. Tänk som så här: ni äter precis som vanligt men utesluter kolhydraterna och ersätter dem med broccoli, sallad, blomkål eller vad som. Vi är inpräntade med att man ska ha potatis/pommes till en köttbit men det är precis lika gott med enbart fet sås eller kryddsmör. Dessutom mår man betydligt bättre efteråt än om man proppar i sig potatis.kittycat: Ja, jag får väl skylla på gravidsuget Igår var en fruktansvärd sugdag! Ville vräka i mig av allt, var sugen på grädde och småpimplade i hopp om att suget skulle försvinna ... inte, det blev ju bara mer! Blä! Men som sagt: nya tag Idag hade till och med vågen gått ner 0,5 kilo mot igår trots mitt svullande men den lär nog gå upp om några dagar.
    Klart man inte bara kan skylla på det Men jag upplever iaf att mitt sug åker väldigt mycket mer berg- och dalbana nu. Men det är ju också som du skrev förut, har man väl börjat med äta (mer) kolhydrater triggar det ju lätt igång mer sug.
    Förra gången jag var gravid var lite bättre, då var jag sugen på stark ölkorv Och det är knappast något jag ens vill äta i vanliga fall.
    ♥ bf 2010-07-20
  • helene306
    The Kittycats skrev 2010-02-20 12:09:21 följande:
    Klart man inte bara kan skylla på det Men jag upplever iaf att mitt sug åker väldigt mycket mer berg- och dalbana nu. Men det är ju också som du skrev förut, har man väl börjat med äta (mer) kolhydrater triggar det ju lätt igång mer sug. Förra gången jag var gravid var lite bättre, då var jag sugen på stark ölkorv Och det är knappast något jag ens vill äta i vanliga fall.
    Idag är suget inte lika starkt men det lurar och intalar mig gärna att det vill ha mer men nä, nu får det dämpas lite
    När jag väntade sonen levde jag på kolhydrater, det var ju det man ska äta och då upplevde jag inte suget så här men å andra sidan bestod mitt intag av potatis, pasta, klyftpotatis, ris, smörgåsar, godis osv. Jag var så sugen på husmanskost och det levde jag på. Då vägde jag också dessto mer.
  • Tant Elin
    Jen nifer skrev 2010-02-20 11:03:59 följande:
    helt otroligt, jag stod still och trodde min kropp hade bestämt sig för att de va min vikt eftersom ja är normalviktig nu. Men jag ökade på fettet och äter bra och har nu på en vecka gått ner 1,3kg :D
    hoppas det funkar lika bra för mig då är bara på tredje dagen ännnu, och jag åkte dit på vispad grädde igår...grrr
  • Jen nifer
    Penno skrev 2010-02-20 11:23:17 följande:
    Jen nifer: har du uteslutit mjölkprodukter eller bara enbart ökat på fettmängden? Hur mycket fett tar du på ett ungefär, till exempel till 2 ägg eller kött/kyckling m.m. Jag har också ökat på fettmängden men vet inte vad som är mycket. Som exempel till 2 ägg tar jag 20 gram smör...
    jag har inte druckit någon mjölk senaste månaden :) Grädden i egna såser har jag dock kört på som vanligt med, men inget annat. Äter mer kryddsmör än sås nu till maten. Äter massvis med bacon. Till frukost äter jag iaf ett helt paket till 1-2 steka ägg, stekt i massvis med smör ;) Äter massa kryddsmör till köttet som jag gjort själv vet inte mängden men försöker överdriva lite ;)

ha rhaft svårt att verkligen inse att man ska ösa på med mer fett och har nog ätit för lite, så nu när jag ökade på så har viktnedgången kommit igång igen. Då är de lättare att öka på när man ser att de ger resultat :) Nu har jag på 1 månad tappat 7kg, Minskat från M/L till XS/S :)
    Mollys & Minnas mamma