• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Penno

Hittade hemma i skafferiet något som heter Hermesetas (sötningsmedel) med 0 kcal, kolhydrater... det borde väl vara ok? Åsikter om den?

Sen så har jag inte helt greppat detta kring hur tillfört fett sätter fart på fettförbränningen. Jag har läst på bla Kostdoktorn men fattar ändå inte helt fullt, jag kanske har blivit trög av för lite kolhydrater ;)
    Är det så här: genom att tillföra kroppen mycket fett så intalar man den att det inte är svält, så istället för att förbränna det som man äter tar den utav det inlagrade fettet istället? Men vad händer då med allt fett som man äter, rinner det bara rakt genom kroppen eller???? Fungerar det endast som en "signal" att det är inte svälttider?!

• maccadam

ok för barnens del är jag inte orolig men gubben e lite orolig att han skall bli värsta tjockisen i såna fall får se hur vi gör, för han vill absolut inte vara utan sina kolhydrater :)
    Idag blir d äggröra och bacon till frukost mums

• Jen nifer
    sara1981 skrev 2010-02-20 21:58:45 följande:
    Ok, här kommer chokladbollarna jag gjorde:100g smör100g kokos1 msk grädde2msk kakao1-2 msk kallt kaffeev sötningsmedel 2mskgör som man vanliga chokladbollar och rulla i kokos. Låt stå kallt typ 1 timme. Blir runt 25 bollar och runt 10g kolhydrater på hela satsen (fick jag det till iaf)..
    tack, så skönt när någon räknat ut hur mpnga kolisar de blir med :D
    Då ska jag göra de till kvällen :)

någon som kan tipsa om ett okej sötningsmedel?
    Mollys & Minnas mamma
  • Pixxi

Jag gjorde glass igår. Vanlijstång, grädde, ägg och in i frysen.. inte så gott

• musli
    Jen nifer skrev 2010-02-21 08:54:03 följande:
    tack, så skönt när någon räknat ut hur mpnga kolisar de blir med :D Då ska jag göra de till kvällen :) någon som kan tipsa om ett okej sötningsmedel?
    Sukrin ger inget insulinpåslag och går rakt genom kroppen. Finns på internet att köpa men är ganska dyrt.
    Stevia vet jag en del använder men jag tyckte inte det var gott alls.
    Jag har hittills inte använt något sötningsmedel alls.
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • numberone

Hur är det med Keldas ostsås?

Ellen 080618, Agnes 090615
  • helene306
    numberone skrev 2010-02-21 11:13:24 följande:
    Hur är det med Keldas ostsås?
    Ingen aning faktiskt, jag brukar aldrig köpa såna. Kolla innehållsförteckningen hur många kolhydrater de innehåller. Är det 5/100g så är det helt ok. Ingen lightsås utan fet ska den vara.
  • Pearl

Tror jag börjar lite imorgon, så får vi se hur det går. Är ju mammaledig ett par månader till. Så det är ju perfekt när man ska börja med något nytt.

• Jen nifer
    musli skrev 2010-02-21 10:27:29 följande:
    Sukrin ger inget insulinpåslag och går rakt genom kroppen. Finns på internet att köpa men är ganska dyrt.Stevia vet jag en del använder men jag tyckte inte det var gott alls.Jag har hittills inte använt något sötningsmedel alls.
    då låter de ju som sukrin vore nått, tror dom säljer de i affären här.. DOm andra sötningsmedlena ja kollade i innehöll ju massa kolhydrater?

jag struntar i sötningsmedel o gör chockladbollarna utan iaf :) Nu står en stek i ugnen, mums med gräddsås
    Mollys & Minnas mamma
  • 1989

Hallå allihopa, har kört lite enklare LCHF senaste månaden för att få bukt med min mage. Har inte längre ont varannan dag och svullnaden har gått ner rejält! Hur som helst  har jag en fråga angående LCHF. Äter varje dag; 

Fruktsallad på grape/apelsin och banan till frukost. Detta med 4% keso och kanel. Kaffe med mellanmjölk och 2 finn crisp med 28% ost.

Äter i övrigt inte särskilt mer kolhydrater, blir oftast broccoli, sallad eller liknande till resterande rätter. Ibland 1-2 finn crisp till kvällen. Men nu undrar jag om frukten och kolhydraterna jag äter kan påverka mitt högre fettintag negativt? alltså att fettet inte får god effekt pga fruktosen och kolhydraterna? Känns fortf ovant att stoppa i sig fullfat-produkter och därför är jag rädd att det kan göra mer skada i och med att jag inte kör strikt på fruktos och kolhydrater.
    Jag äter alltså enklare LCHF för att min mage ska må bättre, inte för att gå ner i vikt :)