• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Tant Elin
    nickefiki skrev 2010-02-20 16:51:48 följande:
    Jag äter mig helt proppmätt två gånger om dagen. Och inget mer. Jag har försökt dutta med mindre portioner och sluta när jag är nöjd, men resultatet blir att jag tänker på mat hela tiden och mår inte bra. Äter jag mig riktigt mätt kan jag leva livet utan att tänka på mat. När jag blir hungrig vet jag att jag får äta mycket. Det är min melodi. Vill bara påvisa att det kan vara olika för folk...
    själv försöker jag verkligen att bli nöjd på tre ggr/dag men det funkar inte ännu.
  • Tant Elin
    maccadam skrev 2010-02-20 19:10:16 följande:
    ännu en fråga hur funkar d om jag lagar denna maten till hela familjen och dom äter typ potatis lr pasta till kommer dom gå upp i vikt istället då?
    jag lagar lika mat till hela familjen, men jag tar en extra (stoor) klick smör i min och äter med grönsaker isället för ris/pasta/potatis. Barnen behöver lite extra fett, och maken verkar inte gå upp i vikt oavsett vad han äter...
  • jagäraf

Jag lagar också samma mat till hela familjen (fast det är bara yngsta dottern av barnen som bor hemma numera). Min man och jag äter lchf och dottern får potatis, pasta eller ris till. Hon är så smal så skulle hon råka gå upp ett kg skulle det inte göra något men än har hon inte gjort det trots allt fett.

• numberone

Japp då kör vi igång imorn.... frukost blir ägg och bacon, mums! Känns som hotelfrukost....

Middag blir nog färsbiffar med god sås och grönsaker

Kvällen får bli kallrökt lax med avokadoröra....

Ellen 080618, Agnes 090615
  • saltflingan

Gjorde fiskgratäng till middag idag och gud så gott det var. Det brukar alltid vara gott men idag hade jag en ny fisk, som var fantastisk god! Har ni inte testat hajmal så gör det, underbar fisk!

Angående recept på chokladmuffinsarna så kommer det imorgon, orkar inte nu.  *lat*
    Jag tyckte de var goda men sambon satt och grimaserade hela tiden men vågade inte annat än att äta upp den.    Fast nästa gång ska jag inte ta så mycket choklad i, tyckte smaken blev lite väl stark och drar man ner på chokladen så får man även ner kolhydratssmängden. Win-win. 

• sara1981

Ok, här kommer chokladbollarna jag gjorde:

100g smör
    100g kokos
    1 msk grädde
    2msk kakao
    1-2 msk kallt kaffe
    ev sötningsmedel 2msk

gör som man vanliga chokladbollar och rulla i kokos. Låt stå kallt typ 1 timme. Blir runt 25 bollar och runt 10g kolhydrater på hela satsen (fick jag det till iaf)..

Amilia 2006 Max 2008
  • Sagalin
    sara1981 skrev 2010-02-20 21:58:45 följande:
    Ok, här kommer chokladbollarna jag gjorde:100g smör100g kokos1 msk grädde2msk kakao1-2 msk kallt kaffeev sötningsmedel 2mskgör som man vanliga chokladbollar och rulla i kokos. Låt stå kallt typ 1 timme. Blir runt 25 bollar och runt 10g kolhydrater på hela satsen (fick jag det till iaf)..
    Jag måste tipsa om Icas ekologiska kokosflingor, innehåller inte många kolhydrater/100g, tror det är 1,5.
  • sara1981
    Sagalin skrev 2010-02-20 22:01:21 följande:
    Jag måste tipsa om Icas ekologiska kokosflingor, innehåller inte många kolhydrater/100g, tror det är 1,5.
    Tack för tipset!
    Ja, då blir det ju ännu mindre, med de jag hade hemma blev det någonstans mellan 6 och 7 kh.
    Och man orkar ju inte äta hela satsen , max kanske 5st. Det blir ju typ 2kh..
    Amilia 2006 Max 2008
  • musli
    sara1981 skrev 2010-02-20 21:58:45 följande:
    Ok, här kommer chokladbollarna jag gjorde: 100g smör 100g kokos 1 msk grädde 2msk kakao 1-2 msk kallt kaffe ev sötningsmedel 2msk gör som man vanliga chokladbollar och rulla i kokos. Låt stå kallt typ 1 timme. Blir runt 25 bollar och runt 10g kolhydrater på hela satsen (fick jag det till iaf)..
    Kokos, är det kokos-flingor du menar då? Inte kokosfett... Fast då hade du väl skrivit det... Det är nog jag som är kokos!!!
    Här ska det göras kokosbollar!!!  =)
    Tackar!
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Penno

Finns det något sötningsmedel som är ok förrutom vaniljpulver?
    Jag tycker att vaniljpulvret knappt smakar något...