• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • saltflingan

Pofiber, hur är det i smak och konsistens? Jag gillar inte fiberhusk pga att det känns som att äta sand.

Hihi sist jag gjorde lembasbröden så hade katterna kalasat på ett bröd över natten. Tänkte inte på det förrän jag tömde kattlådan och fick rensa bort gelekorvar! 

Gjorde oopsies idag, ingen hit. Iofs blev de misslyckade, mao platta. Men jag gissar att smaken inte blir annorlunda, eller har jag fel?

• Probably the best    in the
    Pearl skrev 2010-02-25 21:50:03 följande:
    Jag får väl hålla i ett tag till och se vad som händer. Men har tappat lite av motivationen jag hade innan.
    LCHF är en livsstil, snarare än en diet för viktnedgång. Många minskar i vikt, det kan ta ett tag innan det kommer igån och kroppen fattar att den ska gå på fettdrift, detta spec om man har jojobantat förut.
    Läser och blir lite avis på dom som bara rasar i vikt, och läser impad om dom om trots utebliven viktminskning har fortsatt, för att dom mår så bra av det och vips så börjar vikten rasa.
    Det passar inte alla att äta LCHF kost. Så är det, men det passar många och de allra flesta som kört säg mer än en månad (och blivit av med många startsymtom) mår så himla bra. Jämare humör, blivit av med migrän, tjejer med PCO har fått mensen åter, och framförallt att många får en mage som funkar som en klocka. Folk har blivit bättre i sina leder, kunnat sluta ta värktabletter, mindre förkylda...ja och det är väl eg inte så konstigt, kroppen producerar minimalt med insulin som främjar inflammationer bla. Sen är det mkt mer fysiologiskt som händer, men att hålla blodsockret på en mkt jämn nivå utan insulinutsöndring verkar man vinna mkt på rent hälsomässigt.
  • rasajj

Satt och letade efter recept for mitt nyinkopta 'carbquick' och hittade en sida med en hel massa spannande recept pa low carb brod.

tankte ni kanske skulle vilja ha: http://www.lowcarbfriends.com/recipereview/showcat.php/category/14_Breads%20and%20Pastries

For er med bakmaskin sa ser det har spannande ut:

http://www.lowcarbfriends.com/recipereview/showproduct.php/item/4603_%20White%20Breadmaker%20LC%20Bread

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Lullisgirl

Ni som dricker äggmjölk...

-använder ni vanligt smör eller måste man ha osaltat?
    -kan man värma det som blir kvar och dricka senare? Jag lagade med kaffesmak o lite kakao i.
  • Penno

Ställde mig på vågen i morse (har egentligen vägdag på tordagar men ville inte igår), jag som var helt säker på att jag skulle vara tillbaka till min startvikt hade helt plötsligt gått ner igen. Har inte passerat det som jag gick ner första veckorna, men i alla fall. Körde strikt LCHF kanske ca 5 dagar men gav faktiskt upp då det inte hände nått. Hade innan det gått upp 1,5 kg. Har sen dess kört på som vanligt, förrutom i veckan då jag inte ätit så bra. Åt bla från Max igår, kycklingburgare med strips och hela baletten! Idag smög jag mig till vågen och nu väger jag helt plötsligt 1 kg mindre igen. Ja, ja man kan ju pendla några kilon hit och tid men tycker ändå det är lite märkligt.

I övrigt gällande denna kost så är det väl som med alla andra, en del passar vissa och en del passar andra. Jag har en släkting som på 1 år gått ner 17 kg med LCHF. Hon vräker inte på med extra fett så som smör och cocosfett utan äter som vanligt men utesluter mjöl, bröd, socker, pasta, potatis m.m. Hon har dessutom ätit blandat godis varje lördag och ändå gått ner. Hon hade en övervikt på ca 20 kg.

• Jesster
    Lullis: De första gångerna använde jag vanligt smör med sedan köpte jag osaltat och det blev en helt annan, bättre, smak Har aldrig provat men det ska gå att värma upp igen.

Dricker minst en äggmjölk varje dag, tycker det är jättegott med kakao och vaniljpulver i

Ang. Lembas. Gjorde dom för första gången igår och de blev ju bättre än Oopsis. Mer brödiga. Men majonäsen, har den någon specifik egenskap eller kan man ta bort/byta ut den mot något annat? Tycker det blev lite skum bismak
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Penno
    Jesster skrev 2010-02-26 07:25:55 följande:
    Ang. Lembas. Gjorde dom för första gången igår och de blev ju bättre än Oopsis. Mer brödiga. Men majonäsen, har den någon specifik egenskap eller kan man ta bort/byta ut den mot något annat? Tycker det blev lite skum bismak
    Jag tänkte faktiskt baka lembas nu på philadelphiaost istället för majonäs. Jag gillade inte alls dem när jag bakade dom första gången. Jag hade då majonäs i, urk.
  • numberone

Jag har verkligen inte gått ner nånting ännu och det känns as trist. Får hoppas att min kropp bara är trög. Gubben har gått ner 1 kg men har grymt mycket på jobbet å springer runt en massa. I helgen hoppas jag få hem en träningsmaskin för jag har inte kunnat komma ut nånting å gå med tanke på vädret och barnen. Kanske är det mensen som ska komma inom en vecka som ställer till det. Känner mig fortfarande en aning uppblåst i magen.

Ellen 080618, Agnes 090615
  • Sirling

Jag har gått ner 1.5-2.5 kg nu o har ätit lchf i en veckas tid o fått plattare mage. Jag äter rejält med fett för att sätta igång förbränningen. Jag har förstått det som ett vanligt kvinnligt problem att äta för mycket grönt och för lite fett...