• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • numberone
    Sirling skrev 2010-02-26 08:00:22 följande:
    Jag har gått ner 1.5-2.5 kg nu o har ätit lchf i en veckas tid o fått plattare mage. Jag äter rejält med fett för att sätta igång förbränningen. Jag har förstått det som ett vanligt kvinnligt problem att äta för mycket grönt och för lite fett...
    Detta kan säkert vara mitt problem, jag tycker det är jätte svårt att äta smör så.
    Ellen 080618, Agnes 090615
  • Pearl
    Probably the best in the skrev 2010-02-26 00:26:12 följande:
    LCHF är en livsstil, snarare än en diet för viktnedgång. Många minskar i vikt, det kan ta ett tag innan det kommer igån och kroppen fattar att den ska gå på fettdrift, detta spec om man har jojobantat förut. Läser och blir lite avis på dom som bara rasar i vikt, och läser impad om dom om trots utebliven viktminskning har fortsatt, för att dom mår så bra av det och vips så börjar vikten rasa. Det passar inte alla att äta LCHF kost. Så är det, men det passar många och de allra flesta som kört säg mer än en månad (och blivit av med många startsymtom) mår så himla bra. Jämare humör, blivit av med migrän, tjejer med PCO har fått mensen åter, och framförallt att många får en mage som funkar som en klocka. Folk har blivit bättre i sina leder, kunnat sluta ta värktabletter, mindre förkylda...ja och det är väl eg inte så konstigt, kroppen producerar minimalt med insulin som främjar inflammationer bla. Sen är det mkt mer fysiologiskt som händer, men att hålla blodsockret på en mkt jämn nivå utan insulinutsöndring verkar man vinna mkt på rent hälsomässigt.
    Ja, som jag skrev innan så började jag med detta för att jag behöver gå ner i vikt. Är nära på desperat då vikten har rusat iväg. Och jag tycker att det verkar vara fler som äter lchf för att gå ner i vikt. För det är många som skriver att de håller på och väger sig och pratar om hur mycket de har gått ner.
    Jag tänkte att detta borde gå lättare än att hålla på med pulversoppor eller liknande. Viktväktarna fixar jag inte alls. Det har jag provat många gånger.
    Jag har än så länge bara ätit lchf i fem dagar så det kanske är för tidigt att ge upp. Men motivationen har som sagt sjunkit rejält.
  • numberone
    Pearl skrev 2010-02-26 09:07:09 följande:
    Ja, som jag skrev innan så började jag med detta för att jag behöver gå ner i vikt. Är nära på desperat då vikten har rusat iväg. Och jag tycker att det verkar vara fler som äter lchf för att gå ner i vikt. För det är många som skriver att de håller på och väger sig och pratar om hur mycket de har gått ner. Jag tänkte att detta borde gå lättare än att hålla på med pulversoppor eller liknande. Viktväktarna fixar jag inte alls. Det har jag provat många gånger. Jag har än så länge bara ätit lchf i fem dagar så det kanske är för tidigt att ge upp. Men motivationen har som sagt sjunkit rejält.
    Jag fick höra hur många som helst som förlorat massor av vikt och cm första veckan de provade lchf, själv har jag inte heller gått ner och det är tufft när jag som du är i desperat behov av att gå ner. Men vi får inte ge upp efter en vecka, vi får prova oss fram och se hur det verkar....
  • Pearl
    numberone skrev 2010-02-26 09:10:06 följande:
    Jag fick höra hur många som helst som förlorat massor av vikt och cm första veckan de provade lchf, själv har jag inte heller gått ner och det är tufft när jag som du är i desperat behov av att gå ner. Men vi får inte ge upp efter en vecka, vi får prova oss fram och se hur det verkar....
    Ja vi får väl ge det lite mer tid. Det kan väl iaf vara ett steg i rätt riktning.
  • Lullisgirl
    Jesster skrev 2010-02-26 07:25:55 följande:
    Lullis: De första gångerna använde jag vanligt smör med sedan köpte jag osaltat och det blev en helt annan, bättre, smak Har aldrig provat men det ska gå att värma upp igen. Dricker minst en äggmjölk varje dag, tycker det är jättegott med kakao och vaniljpulver i Ang. Lembas. Gjorde dom för första gången igår och de blev ju bättre än Oopsis. Mer brödiga. Men majonäsen, har den någon specifik egenskap eller kan man ta bort/byta ut den mot något annat? Tycker det blev lite skum bismak
    Då ska jag köpa osaltat smör. Det var jättegott och enkelt att äta till frukost. Det är tidiga morgnar här i huset när jag är hemma med min 1åring så man hinner med att äta ganska många gånger. Det verkar som jag klarar mig till lunch på äggmjölken (2 gulor+20g smör)
    -Vilka proportioner smör/ägg använder du?
  • Penno

Gjort lembas bröd nu för andra gången. Denna gång på philadelfiaost istället för majonäs men de är inga höjdare för mig. Jag tycker de har för mycket ägg/ost-smak. Blev så besviken då det är så många av er här som gillar dessa bröd. Jag trodde att om jag byter ut majonäsen så kommer de kanske bli toppen, men inte det :(   Nää, tacka vet jag Airams LCHF limpa, den är helt klart godast hittills av de som jag bakat. Ett bröd i min smak :)

• Jen nifer
    Penno skrev 2010-02-26 09:50:16 följande:
    Gjort lembas bröd nu för andra gången. Denna gång på philadelfiaost istället för majonäs men de är inga höjdare för mig. Jag tycker de har för mycket ägg/ost-smak. Blev så besviken då det är så många av er här som gillar dessa bröd. Jag trodde att om jag byter ut majonäsen så kommer de kanske bli toppen, men inte det :(   Nää, tacka vet jag Airams LCHF limpa, den är helt klart godast hittills av de som jag bakat. Ett bröd i min smak :)
    jag gillar inte äggsmak och avskyr oopsies, men mina smakar inte alls ägg. Vad har du i dina lembas mer? Man kan variera i en oändlighet och jag har fått pröva mig fram.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jesster
    Lullis: Jag började med 2 ägg och 25 gr smör men nu har jag ökat till 50 gr smör för jag försöker tuffa till mig med äta mer fett Jag håller mig också fram till lunch på det.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • numberone
    Jesster skrev 2010-02-26 10:08:26 följande:
    Lullis: Jag började med 2 ägg och 25 gr smör men nu har jag ökat till 50 gr smör för jag försöker tuffa till mig med äta mer fett Jag håller mig också fram till lunch på det.
    Oj, jag äter på tok för lite smör
  • Jen nifer
    numberone skrev 2010-02-26 10:21:41 följande:
    Oj, jag äter på tok för lite smör
    jag skulle aldrig kunna trycka i mig 50g smör till ägg, men alla är vi olika. Jag försöker få i mig de på andra sätt istället :)
    Mollys & Minnas mamma