• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Jen nifer
    sunny1980 skrev 2010-02-27 08:24:10 följande:
    Hittade detta på kolhydrater i fokus (kan dock inte lava att det stämmer men de brukar ju ha rätt bra koll) Santa Marias Taco Spicemix per 100g:Energivärde 1250 kjEnergivärde 300 kcalProtein 4,5 gKolhydrater 60 gFett 4,5 gSalt 17,5% En påse innehåller 40 g. Santa Maria Fajitas Spicemix, värden per 100g:Energivärde 1400 kjEnergivärde 330 kcalProtein 11 gKolhydrater 60 gFett 4,5 gSalt 18% En påse innehåller 30 g.
    okej, måste kolla om ja hittar nått på santa marias hemsida.. isf skulle en påse innehålla  ca 20 kolhydrater, och jag brukar använda en halv påse. Så då är de 10 kolhydrater i hela satsen köttfärs, och de kanske ja äter en tredjedel av så då är kan vi ju säga ca 4 kolhydrater då :) Inte så farligt som de ser ut alltså
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

Hot taco spicemix:
      Näringsvärde/100g: Energivärde: 1250kJ/300kcal Protein: 4,5 g Kolhydrat: 60 g Fett: 4,5 g

Så japp de ligger runt där.
    Men eftersom ja ska öka på med lite kolhydrater nu då ja nått min egentliga målvikt så gör de mig inget. Har jag i en hel påse i köttfärsen och äter ungifär en tredjedel skulle de bli 6-7 kolisar, har jag i en halv påse som ja haft nu på sista tiden blir de alltså 3-4 kolhydrater per måltid.

Men funderar ändå på att testa den hemgjorda mixen för o slippa stärkelse och tillsatser, är den lika god ärter ja ju hellre de men annars så gillar ja den köpta :D

Mollys & Minnas mamma
  • Tant Elin

har provat att minska på kh och vräka på med smör, och resultatet är att jag gått upp i vitk nästan 1kg...så nu blir det till att öka på grönsakerna och äta mera normalt med fett igen

Ingen panik, och man måste ju prova för att veta Dessutom mår min mage inte så jättebra, behöver nog fibrerna från grönsaker antar jag.

• Tant Elin
    Probably the best in the skrev 2010-02-26 15:51:12 följande:
    Jag gör äggmjölken på bara äggulor och kokosfett. Säg 2 gulor, några dl vatten och 50 g fett. Blandar med mkt starkt bryggt kaffe och så har jag en underbar latte!
    jag gör på fett+ägg och skippar vattnet och mixar direkt med hett nybryggt kaffe
  • Topdog
    Tant Elin skrev 2010-02-27 09:26:53 följande:
    har provat att minska på kh och vräka på med smör, och resultatet är att jag gått upp i vitk nästan 1kg...
    Det är det här jag försökt att få svart på utan att lyckas.

Så långt som till att uteslutande av kolhydrater sätter kroppen i ketos, så långt är det logiskt. Jag är också med på att man kan äta mycket fett utan att gå upp i vikt eftersom kroppen behöver insulin för att kunna lagra fett och kroppen behöver kolhydrater för att pinsulin ska produceras.

Men med allt det fett man sätter i sig, VARFÖR skulle kroppen hoppa över det intagna fettet och istället förbränna det lagrade? Det är för mig fullkomligt ologiskt och jag har ännu inte hittat något som kan förklara det.

Det logiska vore att hällde man ännu mer smör i maten skulle kroppen göra glukos av fetter i maten och resten skulle passera genom kroppen. Det lagrade fettet skulle kroppen låta bli och spara till sämre tider när fett/kolhydrat-tillgången är snål.
  • Tant Elin

topdog: kanske funkar på vissa, men inte på mig. Nu ska jag köra min egen tallriksmodell: en handflata protein, en handflata med sallad/grönt och en klick smör/sås

• sara1981
    Topdog skrev 2010-02-27 10:17:59 följande:
    Det är det här jag försökt att få svart på utan att lyckas. Så långt som till att uteslutande av kolhydrater sätter kroppen i ketos, så långt är det logiskt. Jag är också med på att man kan äta mycket fett utan att gå upp i vikt eftersom kroppen behöver insulin för att kunna lagra fett och kroppen behöver kolhydrater för att pinsulin ska produceras. Men med allt det fett man sätter i sig, VARFÖR skulle kroppen hoppa över det intagna fettet och istället förbränna det lagrade? Det är för mig fullkomligt ologiskt och jag har ännu inte hittat något som kan förklara det. Det logiska vore att hällde man ännu mer smör i maten skulle kroppen göra glukos av fetter i maten och resten skulle passera genom kroppen. Det lagrade fettet skulle kroppen låta bli och spara till sämre tider när fett/kolhydrat-tillgången är snål.
    Jag är inte hundra på detta, men energin tas väl upp i cellerna och eftersom att fettet i maten inte kan ta sig in i cellerna utan insulin så förbränns fettet i kroppen istället?
    Amilia 2006 Max 2008
  • Topdog
    sara1981 skrev 2010-02-27 10:59:56 följande:
    Jag är inte hundra på detta, men energin tas väl upp i cellerna och eftersom att fettet i maten inte kan ta sig in i cellerna utan insulin så förbränns fettet i kroppen istället?
    Javisst, så långt är jag med. Men det jag undrar över är varför kroppen DESSUTOM skulle börja bränna en massa kroppsfett. När det kommer till ketos genom exempelvis Cambridge-kuren, så förstår jag, men där tillförs ju inte en massa fett genom kosten och då tvingas ju kroppen att börja bränna lagrad fett.
  • sara1981
    Topdog skrev 2010-02-27 11:39:03 följande:
    Javisst, så långt är jag med. Men det jag undrar över är varför kroppen DESSUTOM skulle börja bränna en massa kroppsfett. När det kommer till ketos genom exempelvis Cambridge-kuren, så förstår jag, men där tillförs ju inte en massa fett genom kosten och då tvingas ju kroppen att börja bränna lagrad fett.
    Eftersom att kroppen inte kan komma åt fettet som du äter iom att det inte kan komma in i cellerna där förbränningen sker. Percis som jag skrev ovan. Då tvingas kroppen ta av det som redan finns i kroppen.

Så har jag fattat det iaf? Kan ha fel...
    Amilia 2006 Max 2008
  • Moomi

Vet nån här hur mycket kolhydrater det finns i vanlig grön sallad?