• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Lullisgirl
    Jesster skrev 2010-02-26 15:30:40 följande:
    Jag håller med, i äggmjölken märks inte smöret alls. Jag har ju kakao i och det smakar bara varm choklad typ. På morgnarna har jag i kaffepulver också och gör latte. Vad sugen jag blir nu! Jag använder hela äggen. Har provat med bara gulor men det var bökigare (det ska gå snabbt på morgonen) och jag kände ingen smakskillnad.
    Jag ska öka smörmängden då och göra på hela ägg så slipper man kasta vitorna. :) *skriver upp osaltat smör på inköpslistan*
  • Flapper

Någon som har lite tips på vad man kan äta för snacks. Jag har ju blivit av med mitt sötsug men att äta lite chips framför tv:n lockar fortfarande. Vad kan jag äta istället? Det behöver ki inte likna chips men något gott är ju trevligt att käka när de andra ger sig på den stora skålen...

• musli
    Krulltott07 skrev 2010-02-26 17:49:28 följande:
    Har precis börjat me LCHF så ja e heeelt grön =) Hur mycket smör "ska" man äta om dan för att de ska va tillräckligt? Ja känner ju att ja gärna tar så lite som möjligt automatiskt liksom...
    Det är ju inte bara smör utan fett i allmänhet. Du ska ligga på 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater ungefär. Använd dig av www.matdagboken.se t.ex. som verktyg för att se hur mycket av varje du får i dig. Väg allt du stoppar i dig i nån vecka eller två så kommer det gå automatisk att se hur mycket som är "rätt" på ett ungefär...

www.lchfmat.com är en bra sida att göra veckomatsedel från t.ex. så slipper man fundera. Skriv ut recepten och storhandla utifrån veckomatsedeln. 

Fler tips kommer säkert från andra!

Läs gärna på www.kostdoktorn.se samt kolhydrater.ifokus.se
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • numberone

vilket sötningsmedel är bäst och godast med tanke på lchf?

Ellen 080618, Agnes 090615
  • Jen nifer
    Lullisgirl skrev 2010-02-26 18:09:23 följande:
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=172 Gör din egen tacokrydda så slipper du alla tillsatsämnen. Om jag inte minns fel är det en massa kolisar i den färdigblandade. Det blir dessutom billigare att göra egen...om man en gång köpt hem alla kryddor. Jag har blandat en stor sats som jag satt i en gammal kryddburk, bara att krydda!
    är den verkligen lika god? ja älskar den färdiga nämligen, finns de någon sida där man verkligen får reda på hur många kolisar den färiga innehåller? jag byr mig inte om tillsatsämnena, men får ju inte innehålla för mycket kolhydrater
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Flapper skrev 2010-02-26 18:41:45 följande:
    Någon som har lite tips på vad man kan äta för snacks. Jag har ju blivit av med mitt sötsug men att äta lite chips framför tv:n lockar fortfarande. Vad kan jag äta istället? Det behöver ki inte likna chips men något gott är ju trevligt att käka när de andra ger sig på den stora skålen...
    förra helgen gjorde vi gurk och morots stavar med hemmagjord dipp, gräddfil en med tacokryddning och en med vitlök och gräslök.

Ikväll har jag för första gången ätit choklad, 86% och gud vad gott. 2 stora rutor som betyder ca 4 kolhydrater. Absolut värt det :) Efter 2 rutor var jag nöjd.
    Mollys & Minnas mamma
  • Sagalin
    numberone skrev 2010-02-26 19:34:02 följande:
    Inga...men här hemma dricker maken och barnen Fun light, men det är också det enda jag köper med sötningsmedel.

Jag har köpt en burk med vaniljpulver om jag känner för att söta något, men smaklökarna ändra så när man inte äter socker så tex vispad grädde utan socker smakar sött för mig men inte för kolhydratsätarna.
  • Jen nifer
    numberone skrev 2010-02-26 19:34:02 följande:
    jag kör inte heller med nått
    Mollys & Minnas mamma
  • Lady Maria

Ni som tycker om Äggmjölk, tycker ni inte att det känns som att dricka råa ägg?

Jag tycker om ägg men jag vill gärna att de ska vara tillagade. Vet inte om jag törs prova Äggmjölk...